Ilmaisjakelulehdistä ei ole enää oikeutta kieltäytyä – "vastuu on jakajalla"

”Ei mainoksia” -kyltti postilaatikossa tai ovenpielessä ei estä enää jatkossa ilmaisjakelulehtien jakamista. Posti ja Suomen Suoramainonta ovat päättäneet luopua yhdessä sovitusta tavasta, jonka mukaan mainoskiellolla varustettuihin postiluukkuihin ei jaeta ilmaislehtiä. 

Kuluttajansuojalaki estää jatkossakin jakajia jakamasta mainoksia sellaisiin kotitalouksiin, jotka ovat kieltäneet sen ”ei mainoksia” tai ”ei ilmaisjakelua” -kylteillä postiluukuissaan.

Toimituksellista sisältöä sisältävistä ilmaisjakelulehdistä ei lain puitteissa voi kuitenkaan kieltäytyä.

– Kuluttajalla ei ole varsinaista oikeutta kieltäytyä ilmaisjakelulehdistä, joita ei luokitella mainoksiksi, kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkija Samuli Muotka kertoo.

Ei ilmaisjakelua -pyynnöt jakelijoiden harkinnassa

Jakelijat harkitsevat jatkossa itse, miten "ei ilmaisjakelua" -pyyntöihin suhtaudutaan. 

– Tällainen kielto kattaa lainsäädännön nojalla pelkästään mainokset. Nyt jakelijasta on riippuvaista se, jaetaanko tällaiseen talouteen, missä on esimerkiksi ”ei ilmaisjakelulehtiä”-pyyntö lehtiä pyynnöstä huolimatta vai ei. Minkäännäköistä velvoitetta jakelijalla ei ole ottaa näitä erityisempiä pyyntöjä huomioon.

Kilpailu- ja kuluttajavirastosta ei osata kertoa, kattaako mainoskielto myös ilmaisjakelulehtien välissä jaettavat mainokset. 

– Tähän minä en osaa ottaa tarkemmin kantaa. Tämä koskee mainonnan ja aggressiivisen markkinoinnin kieltoa ja sen on kuluttajansuojalakia koskeva asia, että miten se käytännössä hoidetaan niin, että tätä mainoskieltoa kunnioitetaan, Muotka sanoo.

Aiempi järjestely saattoi vaikuttaa kilpailun toimivuuteen

Posti ja Suomen Suoramainonta kuuluvat Suomen Asiakkuusmarkkinointiliittoon, jonka piirissä oli aiemmin päätetty niin sanotuista osoitteettoman jakelun pelisäännöistä, joissa sovittiin, että mainoskiellolla varustettuihin kotitalouksiin ei jaettu myöskään ilmaisjakelulehtiä.

Menettelyn vuoksi kotitalouksien ei ole ollut mahdollista vastaanottaa ainoastaan ilmaisjakelulehtiä, vaan niiden on täytynyt vastaanottaa sekä mainoksia että ilmaisjakelulehtiä tai kieltäytyä molemmista.

Kuluttaja- ja kilpailuviraston mukaan järjestely saattoi vaikuttaa kielteisesti kilpailun toimivuuteen jakelun ja mainonnan markkinoilla.

Lue myös:

    Uusimmat