Mainos

Himo ei laannu talvellakaan – suomalaiset ahmivat yllättävää herkkua ennätystahtiin

Suomalaiset ahmivat jäätelöä Euroopan ennätystahtiin. Jäätelötehtaat eivät hiljene talvellakaan, vaikka ulkoilma ei varsinaisesti houkuttele kylmien herkkujen äären.

Vaikka räntäsade kurittaa Turenkia, Suomen Nestlén jäätelötehtaalla katsotaan vesi kielellä jo ensi jäätelökesään. Kaamosaikaan Turengissa ei kuitenkaan haaveilla vain kesästä, vaan koneet tahkoavat täysillä nyky-sesongin herkkuja. Hiljaiseen aikaan tehtaalla jäätelöä tehdään yhdessä vuorossa, ja koneille sekä kiinteistölle tehdään myös isompia kunnostustöitä.

Kaikki vuosihuollot ovat valmiit viimeistään tammikuussa, jolloin ensimmäiset sesonkityöntekijät saapuvat ja kesän tuotanto käynnistyy vähitellen. Tehdas työllistää kesäisin keskimäärin 80 sesonkityöntekijää.

Suomalaiset ahmivat jäätelöä myös talvella

Jäätelön tuotekehityksessä syksy ei tarkoita hiljaiseloa. Ensi kesän uutuuksien lisäksi tuotekehitys- ja markkinointiasiantuntijat pohtivat jo vuoden 2015 innovaatioita. Kehitystyöhön osallistuu suomalaisten lisäksi osaajia eri puolilta maailmaa.

Suomessa syödään jäätelöä säässä kuin säässä ympäri vuoden, toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa. Nestlén TNS Gallupilla vuonna 2011 teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista, peräti 73 prosenttia, syö jäätelöä kesät talvet. Reilu neljännes kertoo käpertyvänsä talvella mieluusti sohvan nurkkaan herkuttelemaan jäätelöllä. Yli kolmasosalla on kotipakkasessaan jäätelöä melkein aina

– Muihin maihin verrattuna suomalaisille on erityistä se, että tuuteilla ja puikoilla herkutellaan myös kotona säännöllisesti, eivätkä ne ole vain impulssiostoksia kodin ulkopuolella, jäätelöiden tuotekehityspäällikkö Marja Finska sanoo.

Suosikkimakuja ja kokeilunhalua

Mikä sitten mahtaa olla ensi kesän suosikkijäätelö? Marja Finskan mukaan suomalaiset jäätelönystävät kaipaavat säännöllisesti uutuuksia ja merkittävä osa myös innovatiivisia, kokeilevampia makuja. Hän vihjaa, että kesän 2014 uutuudet tarjoavat piristäviä ja leikkimielisiä makuelämyksiä, mutta joukossa on toki myös lempeitä, pehmeitä sävyjä perinteiden ystäville.

Klassikkojäätelöille on Suomessa pysyvä suosio. Tutkimuksen mukaan suomalaiset jäätelönystävät ovat sekä perinteisiä että kokeilunhaluisia. Lähes puolet suomalaisista on kuluttajia, joiden suosikkimaut säilyvät samoina vuodesta toiseen. Toisaalta 64 prosenttia vastaajista taas kokeilee mielellään uusia jäätelömakuja.

– Vaniljajäätelö on Suomessa jäätelöiden perussuosikki, jolla on vankka kysyntä. Yksi myydyimmistä tuotteista Suomessa on myös Pingviini suklaatuutti.

Suomalaisten jäätelönhimo on ennätysluokkaa

• Suomen jäätelönkulutus on edelleen Euroopan huippulukemia. Suomessa syödään jäätelöä runsaat 12 litraa vuodessa/henkilö, vaikka laskua onkin ollut näkyvissä.

• Euroopassa jäätelöä syödään keskimäärin 7 litraa henkeä kohden vuodessa.

• Suomessa syödään maailman 3. eniten jäätelöä. Eniten jäätelönystäviä on Yhdysvalloissa ja kakkospaikkaa pitää Australia.

• Suomessa syödään eniten kermajäätelöä ja muualla Euroopassa kasvirasvajäätelöä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Australiassa taas syödään kermajäätelöä.

(MTV LIFESTYLE)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.