Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Herättää pohtimaan omia valintoja – vaikuttava mainoskampanja leviää maailmalla

Pienellä rahalla voi olla suuri merkitys köyhillä alueille eläville, kampanja muistuttaa.
Pienellä rahalla voi olla suuri merkitys köyhillä alueille eläville, kampanja muistuttaa. Shutterstock, Facebook
Julkaistu 24.11.2015 15:28
Toimittajan kuva

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Ilmiöksi noussut mainoskampanja haluaa muistuttaa ihmisiä siitä, kuinka paljon kulutamme rahaa mitättömiin asioihin.

Kahdeksan vuotta sitten hätäapua antava järjestö nimeltä CORDAIN käynnisti verkossa kampanjan nimeltä ”pieni muutos, suuri ero”. Kampanja haluaa muistuttaa ihmisiä ajattelemaan myös köyhemmillä alueilla asuvia ihmisiä omia kulutusvalintoja tehdessään. 

CORDAID on kansainvälinen, hätäapua tarjoava järjestö, joka toimii 36 maassa niin Aasiassa, Afrikassa kuin Latinalaisessa Amerikassakin.

Kampanja oli suosittu jo ilmestymisvuonnaan 2007, ja kuvat jäivät elämään verkkoon. Nyt kampanjassa käytetyt kuvat ovat nousseet uudestaan ihmisten tietoisuuteen sosiaalisen median välityksellä. 

Kampanja tunnetaan nyt ympäri maailmaa

Ihmiset ja yritykset ympäri maailmaa ovat ryhtyneet jakamaan kampanjassa käytettyjä kuvia sosiaalisessa mediassa.

Esimerkiksi Facebookissa kampanja on tavoittanut jo yli 9 miljoonaa ihmistä, ja Twitterissä kampanjalla on 3,5 miljoonaa seuraajaa.

Jos kuva ei näy, klikkaa tästä. 

Kampanjan suunnittelijat halusivat ihmisten kiinnittävän huomiota katastrofialueilla asuvien ihmisten perustarpeisiin. Päivittäin kuluttamallamme, pieneltä tuntuvalla rahasummalla voi olla suuri merkitys köyhillä alueilla eläville ihmisille.

Kuvat haluavat erityisesti viestittää sitä, kuinka paljon teollisuusmaiden ihmiset käyttävät rahaa merkityksettömiin asioihin, kuten käsilaukkuihin.

Kontrastit tuovat vaikuttavuutta

Mainostoimisto Saatchi & Saatchi toteutti kuvat tiiviissä yhteistyössä paikallisjärjestöjen ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Kuvaukset toteutettiin Keniassa, jossa ihmisten elämää vaikeuttaa äärimmäinen kuivuus.

Kuvissa paikalliset asukkaat poseeraavat teollisuusmaissa tyypillisten kulutustavaroiden kanssa. Kuvaustilanne oli malleille uutta, sillä he eivät koskaan ennen olleet nähneet muotilehtiä. Lopputulos oli kuitenkin vaikuttava.

Jos kuva ei näy, klikkaa tästä.

Lopputuloksena oli kuvasarja, joissa vähävaraiset ihmiset poseeraavat aitojen mallien tapaan ylellisyystavaroiden kanssa. Kuvat on suunniteltu niin, että niiden katsominen saisi katsojat tuntemaan itsensä hieman vaivaantuneeksi. Kuvia nähtiin kampanjan aikana niin mainoksissa, lasinalusissa kuin korteissakin.

Kampanja voitti Cannesin Hopeisen leijonan palkinnon kunnianosoituksena luovuudelle. Kampanjan tuotto lahjoitettiin kokonaan hätäapua tarvitseville ihmisille.

Lähteet: CORDAID

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Tekoäly on luonut "köyhyyspornon": "Niitä kuvia ei olisi pitänyt ikinä julkaista"Viivi Lehtoselle tarjottiin jopa 8 000 euroa kuussa yhteistyöstä ultrapikamuotibrändin kanssa – kieltäytyi: "Olin aika pöyristynyt"Balenciagan kyseenalainen mainoskampanja tuomittiin jyrkästi: "Eikö kukaan pysähtynyt edes hetkeksi miettimään?"Dokumenttipaljastus Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä verkkokaupasta? Julkkisten somekuvia parodioiva komedienne MTV:lle: "Saan viestejä tavallisilta naisilta, jotka ovat olleet vuosia sodassa vartalonsa kanssa"Karu muistutus muovin vaikutuksista – taiteilija toivoo teoksensa aiheuttavan epämukavan olon
HyväntekeväisyysKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Hyväntekeväisyys
  • Eilen15:31
    Tanssii Tähtien Kanssa

    TTK:n Roosa nauha -lähetys keräsi jättipotin syöpätutkimukselle

  • 23.10.22:48
    Turku

    Arkkipiispa Luoma lauloi Turussa

  • 20.10.19:38
    Tekoäly

    Tekoäly on luonut "köyhyyspornon": "Niitä kuvia ei olisi pitänyt ikinä julkaista"

  • 20.9.07:34
    Vaatteet

    Miksi kierrätysmyymälän paita maksaa kympin? Selvitimme, mihin hinta perustuu

  • 11.9.09:19
    Prinssi Harry

    Harryn ja Meghanin säätiö lahjoittaa Gazassa ja Ukrainassa loukkaantuneiden lasten auttamiseen