Herättää pohtimaan omia valintoja – vaikuttava mainoskampanja leviää maailmalla
Ilmiöksi noussut mainoskampanja haluaa muistuttaa ihmisiä siitä, kuinka paljon kulutamme rahaa mitättömiin asioihin.
Kahdeksan vuotta sitten hätäapua antava järjestö nimeltä CORDAIN käynnisti verkossa kampanjan nimeltä ”pieni muutos, suuri ero”. Kampanja haluaa muistuttaa ihmisiä ajattelemaan myös köyhemmillä alueilla asuvia ihmisiä omia kulutusvalintoja tehdessään.
CORDAID on kansainvälinen, hätäapua tarjoava järjestö, joka toimii 36 maassa niin Aasiassa, Afrikassa kuin Latinalaisessa Amerikassakin.
Kampanja oli suosittu jo ilmestymisvuonnaan 2007, ja kuvat jäivät elämään verkkoon. Nyt kampanjassa käytetyt kuvat ovat nousseet uudestaan ihmisten tietoisuuteen sosiaalisen median välityksellä.
Kampanja tunnetaan nyt ympäri maailmaa
Ihmiset ja yritykset ympäri maailmaa ovat ryhtyneet jakamaan kampanjassa käytettyjä kuvia sosiaalisessa mediassa.
Esimerkiksi Facebookissa kampanja on tavoittanut jo yli 9 miljoonaa ihmistä, ja Twitterissä kampanjalla on 3,5 miljoonaa seuraajaa.
Jos kuva ei näy, klikkaa tästä.
Kampanjan suunnittelijat halusivat ihmisten kiinnittävän huomiota katastrofialueilla asuvien ihmisten perustarpeisiin. Päivittäin kuluttamallamme, pieneltä tuntuvalla rahasummalla voi olla suuri merkitys köyhillä alueilla eläville ihmisille.
Kuvat haluavat erityisesti viestittää sitä, kuinka paljon teollisuusmaiden ihmiset käyttävät rahaa merkityksettömiin asioihin, kuten käsilaukkuihin.
Kontrastit tuovat vaikuttavuutta
Mainostoimisto Saatchi & Saatchi toteutti kuvat tiiviissä yhteistyössä paikallisjärjestöjen ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Kuvaukset toteutettiin Keniassa, jossa ihmisten elämää vaikeuttaa äärimmäinen kuivuus.
Kuvissa paikalliset asukkaat poseeraavat teollisuusmaissa tyypillisten kulutustavaroiden kanssa. Kuvaustilanne oli malleille uutta, sillä he eivät koskaan ennen olleet nähneet muotilehtiä. Lopputulos oli kuitenkin vaikuttava.
Jos kuva ei näy, klikkaa tästä.
Lopputuloksena oli kuvasarja, joissa vähävaraiset ihmiset poseeraavat aitojen mallien tapaan ylellisyystavaroiden kanssa. Kuvat on suunniteltu niin, että niiden katsominen saisi katsojat tuntemaan itsensä hieman vaivaantuneeksi. Kuvia nähtiin kampanjan aikana niin mainoksissa, lasinalusissa kuin korteissakin.
Kampanja voitti Cannesin Hopeisen leijonan palkinnon kunnianosoituksena luovuudelle. Kampanjan tuotto lahjoitettiin kokonaan hätäapua tarvitseville ihmisille.
Lähteet: CORDAID
Uusimmat
-
00:56
Celine Dionin ja Lady Gagan duetto jäi haaveeksi
-
00:47
Olympiatuli syttyi kuumailmapalloon Pariisin kaatosateessa – vakavasti sairas Celine Dion huipensi avajaiset
-
00:24
Olympiatulen sytyttäjät paljastuivat! Nolo moka väritti avajaisten huipennusta
-
00:01
Kysely: Lähes puolet suomalaisista pitää oman kunnan terveyspalveluja riittämättöminä
-
23:59
YK: Yli 180 000 palestiinalaista on joutunut pakenemaan taisteluja Etelä-Gazassa muutaman viime päivän aikana
-
23:23
Savonlinnan oopperajuhlissa helteet tuovat oman haasteensa Olavinlinnassa esiintymiseen – Torikka: Happi loppuu
-
23:01
Suomalainen startup-yritys muokkaa sinilevästä aurinkorasvan raaka-ainetta
-
22:12
Raju kulissifarssi julki kesken Pariisin seremonian – "Tämä on häpeällistä"
-
22:01
Kim Kardashian julkaisi näyttäviä otoksia Italiasta: "Seksipommi on astunut villaan"
-
21:58
"Pystyi hädin tuskin kävelemään" – nainen syötti koiransa hengiltä Uudessa-Seelannissa
-
21:55
Räväkät otteet Seinellä! Katso kuvat Suomen olympiajoukkueen avajaisriemusta
-
21:54
Trump vakuutti Netanjahulle voivansa järjestää asiat Lähi-Idässä, jos hänestä tulee presidentti
-
21:06
Muistatko Alexian? Uh La La La -hitti villitsee edelleen
-
21:05
Suomen keihästoivolta onnistunut veto olympialaisten kynnyksellä: "Tehoja oli"
-
21:03
Kerava pystytti omat asuntomessut peruutettujen tilalle - yli puolet uudesta kaupunginosasta viheraluetta
-
20:30
MTV seuraa: Pariisin olympialaisten avajaisissa esiintyi suomalainen viulisti
-
20:01
Huumeita, strippareita ja alkoholia – tosi-tv-tähti Scott Disick muistelee rankkoja aikojaan
-
19:41
Kaksi lasta löydettiin elottomana vedestä Vantaan Kuusijärveltä
-
19:31
Patrik Laineesta ilouutinen
-
19:20
Kolme ämpäriä joka päivä poimiva Prania ja Mari odottavat sukulaisiaan marjanpoimintaan Suomeen: "Ei heitä päästetä – on ikävä!"
-
Lataa lisää