Herättää pohtimaan omia valintoja – vaikuttava mainoskampanja leviää maailmalla
Ilmiöksi noussut mainoskampanja haluaa muistuttaa ihmisiä siitä, kuinka paljon kulutamme rahaa mitättömiin asioihin.
Kahdeksan vuotta sitten hätäapua antava järjestö nimeltä CORDAIN käynnisti verkossa kampanjan nimeltä ”pieni muutos, suuri ero”. Kampanja haluaa muistuttaa ihmisiä ajattelemaan myös köyhemmillä alueilla asuvia ihmisiä omia kulutusvalintoja tehdessään.
CORDAID on kansainvälinen, hätäapua tarjoava järjestö, joka toimii 36 maassa niin Aasiassa, Afrikassa kuin Latinalaisessa Amerikassakin.
Kampanja oli suosittu jo ilmestymisvuonnaan 2007, ja kuvat jäivät elämään verkkoon. Nyt kampanjassa käytetyt kuvat ovat nousseet uudestaan ihmisten tietoisuuteen sosiaalisen median välityksellä.
Kampanja tunnetaan nyt ympäri maailmaa
Ihmiset ja yritykset ympäri maailmaa ovat ryhtyneet jakamaan kampanjassa käytettyjä kuvia sosiaalisessa mediassa.
Esimerkiksi Facebookissa kampanja on tavoittanut jo yli 9 miljoonaa ihmistä, ja Twitterissä kampanjalla on 3,5 miljoonaa seuraajaa.
Jos kuva ei näy, klikkaa tästä.
Kampanjan suunnittelijat halusivat ihmisten kiinnittävän huomiota katastrofialueilla asuvien ihmisten perustarpeisiin. Päivittäin kuluttamallamme, pieneltä tuntuvalla rahasummalla voi olla suuri merkitys köyhillä alueilla eläville ihmisille.
Kuvat haluavat erityisesti viestittää sitä, kuinka paljon teollisuusmaiden ihmiset käyttävät rahaa merkityksettömiin asioihin, kuten käsilaukkuihin.
Kontrastit tuovat vaikuttavuutta
Mainostoimisto Saatchi & Saatchi toteutti kuvat tiiviissä yhteistyössä paikallisjärjestöjen ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Kuvaukset toteutettiin Keniassa, jossa ihmisten elämää vaikeuttaa äärimmäinen kuivuus.
Kuvissa paikalliset asukkaat poseeraavat teollisuusmaissa tyypillisten kulutustavaroiden kanssa. Kuvaustilanne oli malleille uutta, sillä he eivät koskaan ennen olleet nähneet muotilehtiä. Lopputulos oli kuitenkin vaikuttava.
Jos kuva ei näy, klikkaa tästä.
Lopputuloksena oli kuvasarja, joissa vähävaraiset ihmiset poseeraavat aitojen mallien tapaan ylellisyystavaroiden kanssa. Kuvat on suunniteltu niin, että niiden katsominen saisi katsojat tuntemaan itsensä hieman vaivaantuneeksi. Kuvia nähtiin kampanjan aikana niin mainoksissa, lasinalusissa kuin korteissakin.
Kampanja voitti Cannesin Hopeisen leijonan palkinnon kunnianosoituksena luovuudelle. Kampanjan tuotto lahjoitettiin kokonaan hätäapua tarvitseville ihmisille.
Lähteet: CORDAID
Uusimmat
-
18:21
EU-maa Tshekki kyllästyi unionin rokoteviivästyksiin ja tilasi pistoksia Venäjältä
-
18:15
Äidit ja isät saivat kiitosta – Joni Mäeltä ja Ristomatti Hakolalta kauniita sanoja MM-hopeajuhlissa
-
18:06
Lähestyvä ravintolasulku varjostaa hiihtokeskuksia – Levillä osa ravintoloista sulkeutuu jo nyt
-
18:06
"Maailmanluokkaa" – suomalaiskiekkoilija kyykytti NHL:n supertähteä näyttävästi
-
18:04
Kati keksi nerokkaan tavan valmistaa lämpimiä voileipiä – tätä on kokeiltava: "Uskallatko ottaa seuraavan leivän?"
-
18:02
Muusikko Nicole Scherzinger on jäätävässä kunnossa – julkaisi urheilullisen yhteiskuvan rakkaansa kanssa
-
17:59
Mitkä koronarajoitukset koskevat minua? Täältä löydät tiedot kotipaikkasi tilanteesta
-
17:47
Iivo Niskanen lähetti hilpeät kuvaterveiset Suomen mitalikaksikolle – Ristomatti Hakola riensi puolustamaan joukkuetoveriaan: "Mä anon Iivolta armoa"
-
17:35
Paljastaako Trump aikeensa presidenttiehdokkuudesta? Näin tutkija ennakoi illan puhetta
-
17:29
Upean esityksen järjestänyt Kalle Rovanperä selvitti, miksi voitto jäi vielä saamatta
-
17:27
Eeva Lehtimäen kommentti: Lepomäen yllätysehdokkuus auttaa ahdingossa olevaa kokoomusta, mutta ei ratkaise pormestariongelmaa
-
17:22
Jari Isometsä näkee Suomen MM-hopeassa kovia taustoja – hurja teoria venäläisistä: "Voin lähteä kotiinkin"
-
17:06
Suomi venyi viidenneksi yhdistetyn joukkuekisassa
-
17:02
Hollywood-tähti Gwyneth Paltrow väittää lihoneensa koronan takia – aloitti rajun laihdutuskuurin: "Tämä on ollut ihmeellistä"
-
17:00
Huoltovarmuuskeskus esittää rokotusjärjestykseen muutosta: Yhteiskunnan toiminnan kannalta keskeiset ammattiryhmät ennen muita
-
16:52
Suomen MM-yllätyshopeassa natsasi kaikki: "Tiesimme, että hyytyvät tuohon sohjoon – se oli taktiikkaa!"
-
16:52
MTV seuraa koronan etenemistä Suomessa: Tampereen seudulla useita altistumisia, uusia tartuntoja Suomessa 620
-
16:38
Helsingin koronavirustartunnat nyt ennätystasolla – lauantaina ilmi 274 uutta koronatartuntaa
-
16:35
Myanmarissa kuolonuhrien määrä kasvaa – YK:n mukaan ainakin 18 kuollut
-
16:32
Rallin superlahjakkuus osoitti Rovaniemellä uskomatonta pokkaa: maailmanmestari-isä hämmästyi poikansa aikeista – "Yritin puhua hänelle järkeä"
-
Lataa lisää