Herättää pohtimaan omia valintoja – vaikuttava mainoskampanja leviää maailmalla

Ilmiöksi noussut mainoskampanja haluaa muistuttaa ihmisiä siitä, kuinka paljon kulutamme rahaa mitättömiin asioihin.

Kahdeksan vuotta sitten hätäapua antava järjestö nimeltä CORDAIN käynnisti verkossa kampanjan nimeltä ”pieni muutos, suuri ero”. Kampanja haluaa muistuttaa ihmisiä ajattelemaan myös köyhemmillä alueilla asuvia ihmisiä omia kulutusvalintoja tehdessään. 

CORDAID on kansainvälinen, hätäapua tarjoava järjestö, joka toimii 36 maassa niin Aasiassa, Afrikassa kuin Latinalaisessa Amerikassakin.

Kampanja oli suosittu jo ilmestymisvuonnaan 2007, ja kuvat jäivät elämään verkkoon. Nyt kampanjassa käytetyt kuvat ovat nousseet uudestaan ihmisten tietoisuuteen sosiaalisen median välityksellä. 

Kampanja tunnetaan nyt ympäri maailmaa

Ihmiset ja yritykset ympäri maailmaa ovat ryhtyneet jakamaan kampanjassa käytettyjä kuvia sosiaalisessa mediassa.

Esimerkiksi Facebookissa kampanja on tavoittanut jo yli 9 miljoonaa ihmistä, ja Twitterissä kampanjalla on 3,5 miljoonaa seuraajaa.

Jos kuva ei näy, klikkaa tästä

Kampanjan suunnittelijat halusivat ihmisten kiinnittävän huomiota katastrofialueilla asuvien ihmisten perustarpeisiin. Päivittäin kuluttamallamme, pieneltä tuntuvalla rahasummalla voi olla suuri merkitys köyhillä alueilla eläville ihmisille.

Kuvat haluavat erityisesti viestittää sitä, kuinka paljon teollisuusmaiden ihmiset käyttävät rahaa merkityksettömiin asioihin, kuten käsilaukkuihin.

Kontrastit tuovat vaikuttavuutta

Mainostoimisto Saatchi & Saatchi toteutti kuvat tiiviissä yhteistyössä paikallisjärjestöjen ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Kuvaukset toteutettiin Keniassa, jossa ihmisten elämää vaikeuttaa äärimmäinen kuivuus.

Kuvissa paikalliset asukkaat poseeraavat teollisuusmaissa tyypillisten kulutustavaroiden kanssa. Kuvaustilanne oli malleille uutta, sillä he eivät koskaan ennen olleet nähneet muotilehtiä. Lopputulos oli kuitenkin vaikuttava.

Jos kuva ei näy, klikkaa tästä.

Lopputuloksena oli kuvasarja, joissa vähävaraiset ihmiset poseeraavat aitojen mallien tapaan ylellisyystavaroiden kanssa. Kuvat on suunniteltu niin, että niiden katsominen saisi katsojat tuntemaan itsensä hieman vaivaantuneeksi. Kuvia nähtiin kampanjan aikana niin mainoksissa, lasinalusissa kuin korteissakin.

Kampanja voitti Cannesin Hopeisen leijonan palkinnon kunnianosoituksena luovuudelle. Kampanjan tuotto lahjoitettiin kokonaan hätäapua tarvitseville ihmisille.

Lähteet: CORDAID

Lue myös:

    Uusimmat