Herättää pohtimaan omia valintoja – vaikuttava mainoskampanja leviää maailmalla
Ilmiöksi noussut mainoskampanja haluaa muistuttaa ihmisiä siitä, kuinka paljon kulutamme rahaa mitättömiin asioihin.
Kahdeksan vuotta sitten hätäapua antava järjestö nimeltä CORDAIN käynnisti verkossa kampanjan nimeltä ”pieni muutos, suuri ero”. Kampanja haluaa muistuttaa ihmisiä ajattelemaan myös köyhemmillä alueilla asuvia ihmisiä omia kulutusvalintoja tehdessään.
CORDAID on kansainvälinen, hätäapua tarjoava järjestö, joka toimii 36 maassa niin Aasiassa, Afrikassa kuin Latinalaisessa Amerikassakin.
Kampanja oli suosittu jo ilmestymisvuonnaan 2007, ja kuvat jäivät elämään verkkoon. Nyt kampanjassa käytetyt kuvat ovat nousseet uudestaan ihmisten tietoisuuteen sosiaalisen median välityksellä.
Kampanja tunnetaan nyt ympäri maailmaa
Ihmiset ja yritykset ympäri maailmaa ovat ryhtyneet jakamaan kampanjassa käytettyjä kuvia sosiaalisessa mediassa.
Esimerkiksi Facebookissa kampanja on tavoittanut jo yli 9 miljoonaa ihmistä, ja Twitterissä kampanjalla on 3,5 miljoonaa seuraajaa.
Jos kuva ei näy, klikkaa tästä.
Kampanjan suunnittelijat halusivat ihmisten kiinnittävän huomiota katastrofialueilla asuvien ihmisten perustarpeisiin. Päivittäin kuluttamallamme, pieneltä tuntuvalla rahasummalla voi olla suuri merkitys köyhillä alueilla eläville ihmisille.
Kuvat haluavat erityisesti viestittää sitä, kuinka paljon teollisuusmaiden ihmiset käyttävät rahaa merkityksettömiin asioihin, kuten käsilaukkuihin.
Kontrastit tuovat vaikuttavuutta
Mainostoimisto Saatchi & Saatchi toteutti kuvat tiiviissä yhteistyössä paikallisjärjestöjen ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Kuvaukset toteutettiin Keniassa, jossa ihmisten elämää vaikeuttaa äärimmäinen kuivuus.
Kuvissa paikalliset asukkaat poseeraavat teollisuusmaissa tyypillisten kulutustavaroiden kanssa. Kuvaustilanne oli malleille uutta, sillä he eivät koskaan ennen olleet nähneet muotilehtiä. Lopputulos oli kuitenkin vaikuttava.
Jos kuva ei näy, klikkaa tästä.
Lopputuloksena oli kuvasarja, joissa vähävaraiset ihmiset poseeraavat aitojen mallien tapaan ylellisyystavaroiden kanssa. Kuvat on suunniteltu niin, että niiden katsominen saisi katsojat tuntemaan itsensä hieman vaivaantuneeksi. Kuvia nähtiin kampanjan aikana niin mainoksissa, lasinalusissa kuin korteissakin.
Kampanja voitti Cannesin Hopeisen leijonan palkinnon kunnianosoituksena luovuudelle. Kampanjan tuotto lahjoitettiin kokonaan hätäapua tarvitseville ihmisille.
Lähteet: CORDAID
Uusimmat
-
22:51
Ukraina saamassa miljoona tykistöammusta EU-maiden varastoista toukokuun loppuun mennessä
-
22:28
SM-liigan kurinpito on puhunut – kolme samanlaista päätöstä meni juuri julki
-
22:25
Huuhkajat aloitti terävästi – sitten sensaatiohyökkääjä kaatoi kylmää vettä niskaan
-
21:40
Toimittaja hyppäsi suksille ensimmäisen kerran sitten peruskoulun – tällainen laji on koirahiihto, jossa kaivataan lisää harjoittelupaikkoja
-
21:32
Näin varaudut maailman mullistuksiin – ammattilaiset kirjoittivat oppaan poikkeusoloista selviytymiseen: "Ei riitä, että on perunoita kellarissa"
-
21:15
Yli miljoona ihmistä osoitti torstaina mieltään eläkelakien uudistusta vastaan Ranskassa
-
21:14
MTV:n viihdetoimittajilla vankka näkemys Euroviisujen kärkinimistä – "Se on ihan tykki se kappale!"
-
21:00
Kuninkaallinen valokuvaaja paljastaa, millaista on kuvata prinssi Williamin ja prinsessa Catherinen lapsia – jakaa yhden vinkin
-
20:50
Sensaatiolaituri Huuhkajien avauskokoonpanossa Tanskaa vastaan – yksi asia yhä hämärän peitossa
-
20:48
Venäjän dopingpanna kumottiin – yleisurheilussa tehtiin päätös jatkosta
-
20:41
Ukrainan armeija kumoaa aiemman väitteensä, jonka mukaan venäläisjoukot olisivat vetäytyneet Nova Kakhovkasta – MTV seuraa sotaa
-
20:36
Leikolan lohkoketju, osa 2: Näin jättipankkien ongelmat johtivat rytinään – onko edessä uusi finanssikriisi?
-
20:35
Antti Pihlakoski hämmästelee Venäjä-kosiskelua – kertoo, mitä hyvää yleisurheilun päätökset voivat maassa lisätä
-
20:23
Melkein puoli miljoonaa ihmistä on käynyt jo äänestämässä
-
20:15
Napsitko liikaa makeisia? Ravitsemusterapeutti kertoo, miten sokerin syöntiä voisi vähentää
-
20:07
Suomi kielsi kiväärien viemisen Bosnia-Hertsegovinaan – Pekka Haavisto MTV:lle: Pelkona, että aseita käytettäisiin muuhun kuin metsästykseen
-
19:58
"Näytit todella kalpealta, huuliasi myöten", sanoi hirviöhammaslääkäri vaimolleen – vajaat kaksi viikkoa myöhemmin rouva makasi aivokuolleena sairaalassa
-
19:49
Tiktokin toimitusjohtaja yrittää estää sovelluksen kieltämisen Yhdysvalloissa – "Teknologianne vie kirjaimellisesti hengen"
-
19:25
Huuhkajille huonoja uutisia: luottopelaaja sivussa Tanska-ottelusta – näin Suomi voi pelata
-
19:23
Kiira Korven runoteoksesta murska-arvion kirjoittanut Arttu Seppänen kertoo saamastaan törkypalautteesta – Korvelle kriitikko antaa kiitosta
-
Lataa lisää