"Aivan sama miten ympäripyöreästi ja vesittäen sitä yritti sanoittaa – mainokset eivät menneet läpi", harmitellaan UN Women Suomi -järjestössä.
Naisiin kohdistuva väkivalta. Lasten aliravitsemus tai ylipaino. Huoli Amazonin sademetsien kohtalosta.
Muun muassa näitä teemoja koskevia kansalaisjärjestöjen mainoksia ei loppuvuodesta kelpuutettu keskeisille digialustoille.
Digijättien suivaantuminen EU:hun on vaikeuttanut järjestöjen vaikuttamista ja viestintää.
Tiukimmin reagoi Meta, jonka sosiaalisen median palvelut, kuten Facebook ja Instagram, lopettivat myös yhteiskunnallisia kysymyksiä koskevan maksullisen mainonnan EU:n alueella, kun EU alkoi suitsia poliittista mainontaa ja vaalivaikuttamista.
Metan hampaisiin joutui muun muassa äskettäin päättynyt YK:n kansainvälinen Oranssit päivät -kampanja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan. UN Women Suomi varautui etukäteen uusiin sääntöihin ja teki paljon tavanomaista enemmän erilaisia kampanjamainoksia. Ne kaikki estettiin viimeistään pari päivää julkaisemisen jälkeen.
– Kun teemana oli naisiin kohdistuva väkivalta, oli aivan sama miten ympäripyöreästi ja vesittäen sitä yritti sanoittaa, niin ne mainokset eivät menneet läpi, kertoo järjestön viestinnän ja vaikuttamistyön päällikkö Emma Winiecki.
Myös ihmissoikeusjärjestö Amnesty International, ympäristöjärjestö Greenpeace ja YK:n lastenjärjestö Unicef kertovat STT:lle, että niiden maksullisia somemainoksia on hyllytetty, kun mainoksissa on tulkittu olevan poliittista sisältöä.
