Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helsinkiin uudenlainen latausasema sähköautoille – ensimmäinen laatuaan Euroopassa

Sähköauton latauspisteitä kauppakeskus Forumin parkkihallissa.
Sähköauton latauspisteitä kauppakeskus Forumin parkkihallissa.Helen
Julkaistu 14.09.2017 21:30

MTV LIFESTYLE

Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen latauspiste asennetaan Helsingin Suvilahteen, Helenin aurinkovoimalan ja sähkövaraston yhteyteen. V2G (vehicle-to-grid) -latauspiste mahdollistaa paitsi sähköauton lataamisen, myös sen toimimisen sähkövarastona ja osallistumisen sähköjärjestelmän säätöön.

Suvilahteen tuleva julkinen kaksisuuntainen latauspiste on Helenin, Liikennevirran ja Nissanin yhteisprojekti. Vastaavanlaisia latausasemia ei tiettävästi vielä ole julkisessa käytössä muualla Euroopassa.

– V2G-latauspisteen avulla voidaan hyödyntää auton akkua osana energiajärjestelmää. Tulevaisuudessa sähköautot eivät ole enää vain verkon kuormia, vaan ne voivat toimia osana sähköverkkoa. Kaksisuuntaisen latauksen avulla sähköautojen akkuja voisi hyödyntää esimerkiksi sähköverkon häiriötilanteissa tai jo ennaltaehkäisemään häiriöitä. Helen testaa Suvilahden pilottikohteessa, miten V2G käytännössä toimii, sanoo yksikönpäällikkö Perttu Lahtinen Helenistä.

– Yhteisprojektimme Helenin ja Virran kanssa on ensimmäisen askel kohti täysin integroitua sähköautoilun ekosysteemiä Suomessa. Energianhallinnan kehitysmahdollisuudet ovat paremmat kuin koskaan, kun energia- ja autosektorit ovat yhdistymässä, ja autoilun tulevaisuus sähköistyy nopeassa tahdissa, sanoo Nissan Nordic Europen nollapäästöisestä strategiasta vastaava Jarkko Ahlbom.

Suvilahden V2G-latauspiste

- V2G = vehicle-to-grid, ajoneuvosta sähköverkkoon

- On kaksisuuntainen. Auton akkua voi käyttää sähkövarastona, ja sitä voi ladata ja purkaa sähköverkon taajuuden ylläpitämiseksi.

- Lataus- ja purkuteho 10 kW

- Käy autoihin, joissa on CHAdeMO-pistoke, ensin vain Nissanin sähköautoihin.

- V2G-lataus ei vaikuta Nissanin myöntämään 8 vuoden akkutakuuseen.

- Kaksisuuntainen latauslaite on osa hallituksen kärkihanketta älykkäiden energiavarastojen hyödyntämiseksi.

- Sekä energia- että liikennealalla on kasvava kiinnostus hyödyntää sähköautoja osana energiajärjestelmää. Suomi on maailman johtavia maita älykkäiden sähköverkkojen palveluissa, toteaa Liikennevirran liiketoimintajohtaja Elias Pöyry.

Tuotanto ja kulutus tasapainoon

Sähköautonomistaja voi tulevaisuudessa hyödyntää auton akkua energiavarastona kotonaan ja myös osallistua sähkömarkkinan tasapainottamiseen, josta hän voi saada hyötyä osana palvelua.

Sähköautoilijoiden osallistuminen verkon tasapainottamiseen tulee olemaan tärkeää, kun sähköautot ja toisaalta myös aurinko- ja tuulivoimalat yleistyvät. Tarvitaan siis kaiken kokoisia akkuja eli sähkövarastoja. Myös kokonaisuuksia optimoivat ohjausjärjestelmät ovat välttämättömiä, jotta sähkön tuotanto ja kulutus saadaan pysymään tasapainossa.

Aluksi ilmainen

Suvilahden latauspiste on osa mySmartLife-EU-hanketta. Hankkeessa yhtenä keskeisenä tutkimus-, testi- ja tuotekehitysalustana toimii juuri Suvilahden alue, jossa sijaitsee aurinkovoimala, sähkövarasto ja pian myös kaksisuuntainen latauspiste sähköautoille.

Suvilahden V2G-latauspiste tulee olemaan julkinen latausasema, ja testivaiheessa käyttäjilleen ilmainen. V2G:n toiminnallisuus toteutetaan niin, että auton akku täyttyy sähköverkon tuennasta huolimatta. V2G-latauspiste käy ensivaiheessa vain Nissanin sähköautoihin.

Lähde: Helen

***

2:04Onko tässä maailman kaunein sähköauto?

Lisää aiheesta:

Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreserviSähköautoissa yleistyvä V2G-toiminto voi auttaa kotitalouksia sähkökatkojen aikana – säästöä myös sähkölaskuun Nesteeltä sähköautojen latauspalvelu: "Haluamme tukea tätä kehitystä"Liian hyvää ollakseen totta? Sähköauton kotilataus voisi olla ilmaista ja kaikki hyötyisivät siltiSäästö alkaa sähköllä – tulevaisuudessa sähköautolla mahdollisuus jopa tienata rahaaHelsingin Salmisaareen rakentuu yksi maailman suurimmista sähköautojen latausjärjestelmistä
SähköautotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"