Suomen ensimmäinen kaksisuuntainen latauspiste asennetaan Helsingin Suvilahteen, Helenin aurinkovoimalan ja sähkövaraston yhteyteen. V2G (vehicle-to-grid) -latauspiste mahdollistaa paitsi sähköauton lataamisen, myös sen toimimisen sähkövarastona ja osallistumisen sähköjärjestelmän säätöön.
Suvilahteen tuleva julkinen kaksisuuntainen latauspiste on Helenin, Liikennevirran ja Nissanin yhteisprojekti. Vastaavanlaisia latausasemia ei tiettävästi vielä ole julkisessa käytössä muualla Euroopassa.
– V2G-latauspisteen avulla voidaan hyödyntää auton akkua osana energiajärjestelmää. Tulevaisuudessa sähköautot eivät ole enää vain verkon kuormia, vaan ne voivat toimia osana sähköverkkoa. Kaksisuuntaisen latauksen avulla sähköautojen akkuja voisi hyödyntää esimerkiksi sähköverkon häiriötilanteissa tai jo ennaltaehkäisemään häiriöitä. Helen testaa Suvilahden pilottikohteessa, miten V2G käytännössä toimii, sanoo yksikönpäällikkö Perttu Lahtinen Helenistä.
– Yhteisprojektimme Helenin ja Virran kanssa on ensimmäisen askel kohti täysin integroitua sähköautoilun ekosysteemiä Suomessa. Energianhallinnan kehitysmahdollisuudet ovat paremmat kuin koskaan, kun energia- ja autosektorit ovat yhdistymässä, ja autoilun tulevaisuus sähköistyy nopeassa tahdissa, sanoo Nissan Nordic Europen nollapäästöisestä strategiasta vastaava Jarkko Ahlbom.
Suvilahden V2G-latauspiste
- V2G = vehicle-to-grid, ajoneuvosta sähköverkkoon
- On kaksisuuntainen. Auton akkua voi käyttää sähkövarastona, ja sitä voi ladata ja purkaa sähköverkon taajuuden ylläpitämiseksi.
- Lataus- ja purkuteho 10 kW
- Käy autoihin, joissa on CHAdeMO-pistoke, ensin vain Nissanin sähköautoihin.
- V2G-lataus ei vaikuta Nissanin myöntämään 8 vuoden akkutakuuseen.
