Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

He ovat paenneet

SF Film Finland Oy
Julkaistu 17.10.2014 11:52

Outi Heiskanen

Suomi 2014. Ohjaus: J-P Valkeapää. Käsikirjoitus: J-P Valkeapää ja Pilvi Peltola. Tuotanto: Aleksi Bardy. Kuvaus: Pietari Peltola. Leikkaus: Mervi Junkkonen. Musiikki: Helge Slikker. Pääosissa: Roosa Söderholm, Teppo Manner, Petteri Pennilä, Sara Paavolainen, Pelle Heikkilä ja Jari Pehkonen. Kesto: 102 min.

Venetsian ja Toronton elokuvajuhlille tuoreeltaan valittu He ovat paenneet on syksyn kotimainen elokuvatapaus.

Joitakin elokuvia ei voi summata juoniselostukseen tekemättä niille syvällistä vääryyttä. J-P Valkeapään toinen ohjaustyö He ovat paenneet (2014) kuuluu juuri tähän kategoriaan.

Valkeapäästä osattiin odottaa kotimaisen elokuvan huipputekijää jo hänen esikoisteoksensa perusteella. Muukalainen (2009), ohjaajan lopputyö Taideteolliseen korkeakouluun, osoittautui tarkovskilaisen maalaukselliseksi ja väkevätunnelmaiseksi avaukseksi.

Siinä missä Muukalainen oli taide-elokuva isolla t:llä, He ovat paenneet on helpommin lähestyttävä  vaan ei piiruakaan vähemmän kunnianhimoinen osoitus tekijän poikkeuksellisista lahjoista.

He ovat paenneet täyttää kypsän esikoisen synnyttämät odotukset. Tarina kahdesta pakenevasta nuoresta, Jonista (Teppo Manner) ja Raisasta (Roosa Söderholm), on vangitseva näkemys sivullisuudesta ja eksyneisyydestä.

Päähenkilöt saattavat ensi alkuun vaikuttaa jopa hieman stereotyyppisiltä väliinputoajilta, mutta tapa, jolla Valkeapää heitä tarkastelee, on kaikkea muuta kuin tavanomainen. 

Elokuva irtautuu pian nuorisokodin karusta realismista roadmovien unenomaiseen ekspressionismiin. Kerronta käy yhä tyylitellymmäksi, oli kyse sitten grimmiläiset mittasuhteet saavista peloista tai värikkäistä pillerihallusinaatioista.

Jälleen kerran matka on päämäärää kiehtovampi, ja sen varrelta Valkeapää ammentaa kerrassaan komeita hetkiä. Vimmainen tässä-ja-nyt -mentaliteetti läpäisee nuorten huumaavan vapauden unelman. Sopeutumattomien oma todellisuus on kupla, jonka läpi aikuisten realiteetit eivät läiky, ja juuri sen kuvaamisessa He ovat paenneet loistaa kuin hiomaton timantti.

Ohjaaja ei holhoa katsojaa, ei alleviivaa tai väännä rautalangasta. Äänet, detaljit ja harkitut visuaaliset viivähdykset muistuttavat jo kerran tapahtuneesta ja koetusta.

Sen, että asioita ei selitetä sanallisesti puhki, ei tarvitse merkitä elokuvan olevan vaikea tai raskassoutuinen. Valkeapään pakotarina ei kadota otettaan yleisöstä; päinvastoin, se onnistuu rikastamaan elävän kontaktinsa nautittavalla runsaudella niin yksittäisten kuvien kuin äänimaailman tasolla.

Uudet, tuoreet kasvot Teppo Manner ja Roosa Söderholm suoriutuvat tehtävistään ihailtavasti. Mitä pitemmälle matka taittuu, sitä syvemmälle molempien nahkoihin tarina onnistuu sukeltamaan. Amatöörinäyttelijöiden läsnäolo takaa myös sen, ettei yleisön huomio kiinnity epäolennaisuuksiin.

He ovat paenneet on salamyhkäisesti tunnelmoiva moderni satu, jossa realism, uni ja houre sekoittuvat toisiinsa. Katsojan omille tulkinnoille jätetään kiitettävästi tilaa – etenkin elokuvan loppukohtauksessa.

Lisää aiheesta:

Mikä ehdokas ansaitsee parhaan elokuvan Oscarin? Arvio: "Yksi on ylitse muiden"Oscar-kommentti: Seksityöläisen hillitön ja surumielinen tarina – Anora on nykyajan Pretty WomanTakavuosien seksisymboli Demi Moore, 61, riisuutui jälleen kameran edessä – ja ansaitsee kaikki mahdolliset palkinnotKommentti: Sisu on ajankohtainen, karmeudellaan viihdyttävä toimintapläjäys – päähenkilö ei puhu mitään, mutta sanoo silti kaiken tarpeellisenKirja-arvio: Huuhkajan siivillä läpi koronaepidemianKommentti: MTV.fi katsoi ennakkoon – kohuttu kauhuleffa Bodom onkin rakkauselokuva
Elokuvat

Tuoreimmat aiheesta

Elokuvat
  • Eilen12:30
    Kuolleet

    Ruotsalaisnäyttelijä ja "maailman kaunein poika" Björn Andrésen on kuollut

  • 22.10.17:50
    Sisu

    Sisu 2 -ohjaaja: Näin suomalaisilla tarinoilla valloitetaan maailma – "Boolssit esiin, ei nysvätä"

  • 22.10.10:41
    Ruoka

    Suomi-herkku veti Hollywood-tähden sanattomaksi: "Olen aika varma, että sain tarpeekseni"

  • 21.10.13:27
    Elokuvat

    Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto ensimmäistä kertaa Färsaarille – "Jättää jäljen pohjoismaiseen elokuvahistoriaan"

  • 19.10.15:15
    Brigitte Bardot

    Ranskalaisikoni Brigitte Bardot kiidätettiin sairaalaan vakavien terveysongelmien vuoksi