Hätäkeskuslaitos vastaanottaa vuosittain noin 3 miljoonaa puhelua, joista 1,4 miljoonaa johtaa hälytykseen viranomaiselle.
Katso video: Miten hätäkeskuksessa toimitaan, kun hätäpuhelu soitetaan!
Tänään helmikuun 2. päivänä vietetään valtakunnallista 112-päivää, jonka tarkoituksena on turvallisuuden parantaminen.
MTV:n Uutisaamussa vierailleen pelastusylijohtaja Kimmo Kohvakan mukaan hätänumeroon voi soittaa, kun kokee, että on todellinen hätä.
– Sairauskohtaus, tulipalo tai muu onnettomuus, Kohvakka luettelee.
– Silloin pitää soittaa ennemmin kuin miettiä, että pitäisikö soittaa. Kyllä siellä puhelimen päässä opastetaan.
Kohvakan mukaan Hätäkeskukset vastaanottavat kuitenkin myös ilkivaltaisia puheluita.
– Noin 50 000–60 000 puhelua analysoidaan (vuosittain), ovatko ne turhia vai mihin ne liittyvät, mutta eivät johda toimenpiteisiin. Valitettavasti joukossa on myös ilkivaltaisia soittoja.
Suurin osa puheluista koskee ensihoitoa
Hätäkeskuksiin tulevat soitot jaetaan muun muassa ensihoidon, poliisin ja pelastustoimen hoidettaviksi.
– Noin 54 prosenttia on ensihoitopalvelutehtäviä, 36 prosenttia poliisille johtavia tehtäviä, 6 prosenttia pelastustoimen tehtäviä ja 4 prosenttia muista tehtäviä mukaan lukien sosiaalitoimen tehtävät.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

