Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hätäkeskuksiin tulee vuosittain 3 miljoonaa puhelua, näistä syistä soitetaan eniten – väestön ja teknologian kehitys tuovat uusia haasteita pelastajille

6:10Mistä asioista ihmiset soittavat hätänumeroon?Katso video: Miten hätäkeskuksessa toimitaan, kun hätäpuhelu soitetaan!
Julkaistu 11.02.2020 12:35
Toimittajan kuva

Eerikki Pitkänen

eerikki.pitkanen@mtv.fi

Hätäkeskuslaitos vastaanottaa vuosittain noin 3 miljoonaa puhelua, joista 1,4 miljoonaa johtaa hälytykseen viranomaiselle.

Katso video: Miten hätäkeskuksessa toimitaan, kun hätäpuhelu soitetaan!

Tänään helmikuun 2. päivänä vietetään valtakunnallista 112-päivää, jonka tarkoituksena on turvallisuuden parantaminen.

MTV:n Uutisaamussa vierailleen pelastusylijohtaja Kimmo Kohvakan mukaan hätänumeroon voi soittaa, kun kokee, että on todellinen hätä.

– Sairauskohtaus, tulipalo tai muu onnettomuus, Kohvakka luettelee.

– Silloin pitää soittaa ennemmin kuin miettiä, että pitäisikö soittaa. Kyllä siellä puhelimen päässä opastetaan.

Kohvakan mukaan Hätäkeskukset vastaanottavat kuitenkin myös ilkivaltaisia puheluita.

– Noin 50 000–60 000 puhelua analysoidaan (vuosittain), ovatko ne turhia vai mihin ne liittyvät, mutta eivät johda toimenpiteisiin. Valitettavasti joukossa on myös ilkivaltaisia soittoja.

Suurin osa puheluista koskee ensihoitoa

Hätäkeskuksiin tulevat soitot jaetaan muun muassa ensihoidon, poliisin ja pelastustoimen hoidettaviksi.

– Noin 54 prosenttia on ensihoitopalvelutehtäviä, 36 prosenttia poliisille johtavia tehtäviä, 6 prosenttia pelastustoimen tehtäviä ja 4 prosenttia muista tehtäviä mukaan lukien sosiaalitoimen tehtävät.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

AOP-kuvitus-ambulanssi-poliisi-paloautoHätäkeskuslaitos vastaanottaa vuosittain noin 3 miljoonaa puhelua, joista 1,4 miljoonaa johtaa hälytykseen viranomaiselle. Kuvat: All Over Press.All Over Press

Ilmastonmuutos merkittävä toimintaympäristön muuttaja

Pelastustoimen tehtäviin vaikuttaa nyt ja tulevaisuudessa muun muassa ilmastonmuutos.

– Juuri nyt ilmastonmuutos on tavattoman merkittävä ja vaikuttava asia.

Kohvakka viittaa tutkimukseen, jonka mukaan Euroopassa on varauduttava yhä useammin maasto- ja metsäpalokausiin, kuivuuteen ja tulviin.

– Me olemme kansallisesti todenneet, että meidän on pakko parantaa kykyä toimia nopeasti koko valtakunnan alueella samanaikaisesti esimerkiksi useiden maastopalojen vallitessa.

Kohvakka nostaa esimerkiksi kesän 2018, jolloin useita maastopaloja roihusi Suomessa, ja lisäksi Suomen viranomaiset antoivat virka-apua Ruotsissa roihuavissa maastopaloissa.

Sähköautot ja tuulivoimalat huomioitava

Teknologian kehityksestä Kohvakka mainitsee muun muassa tuulivoimalat ja sähköautot.

– Meillä on jatkuvasti kehittyvää teknologiaa, mitä pitää huomioida, kun pelastustoimintaa kehitetään.

Esimerkiksi sähköautojen kohdalla pelastajat joutuvat huomioimaan eri asioita kuin bensa- tai dieselautoissa.

– Siellä on korkeat jännitteet ja voi olla erilaisia kemikaaleja, joista tulipalotilanteissa syntyy uusia yhdisteitä. Se on monella tavalla haastavaa.

Miten hoitaa harva-asutusalueiden palvelut ja kehittää keskittymien palvelua?

Edellä mainittujen lisäksi pelastustoimea haastavat yhteiskunnan kehittyminen ja väestön ikääntyminen.

– Rakennemuutos yhteiskunnassa, ikääntyminen ja harva-asutusalueiden väestön keskittyminen keskuksiin, Kohvakka listaa.

Näiden haasteiden kanssa pelastustoimen pitäisi pystyä ylläpitämään harva-asutusalueen palveluja, mutta samalla kehittymään keskuksissa.

Lisää aiheesta:

Näin Olli pelastaa henkiä jäistä ja metsästä – katso vaikuttava video pintapelastajan työstäHätäpuheluissa näkyvät yhteiskunnan kasvavat ongelmat – sosiaalitoimelle välitettyjä tehtävien määrä nousi runsaastiHätäkeskuspäivystäjä saattaa vastata päivässä yli sataan hätäpuheluun – "Lapsi syntyi puhelun aikana"Pelastuslaitos siirtyy aluevaltuustojen vallan alle, seuraako tästä ongelmia? Alalla on yksi iso pelko, mutta se ei liity hyvinvointialueisiinHälytystehtävien määrä nousemassa kaikkien aikojen suurimmaksi Uudellamaalla ja Pirkanmaalla – "Ihmiset eivät saa apua muualta"Hätäkeskukseen soitettiin viime vuonna yli 860 000 turhaa puhelua – tällaisilla väärillä asioilla auttajia vaivattiin
PelastuslaitosTulipalotTeknologiaUutisaamuKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Pelastuslaitos
  • ke06:36
    Tulipalot

    Rivitalo paloi Rovaniemellä

  • 14.9.06:21
    Kajaani

    Erikoinen pelastustehtävä Kajaanissa: Autoilija ajautui parkkipaikalta veteen

  • 13.9.13:42
    Ukkonen

    Salama rysäytti talon ja navetan liekkeihin Turussa, lapsi ja aikuiset pakenivat ulos

  • 10.9.16:35
    Tulipalot

    Koulu tyhjennettiin Hämeenkyrössä tulipalon takia, poliisi tutkii syttymissyytä

  • 9.9.22:17
    Ukkonen

    Salama sytytti paritalon tuleen Seinäjoella – asukkaat evakuoitiin