Haluatko laihtua? Älä tee yleistä virhettä vaa'alla – "ei kerro yhtään mitään"

15:15
Dieeteille kyytiä - näin onnistut painonpudotuksessa.

Käytkö sinäkin vaa'alla aina, kun uteliaisuus iskee? Ei ehkä kannattaisi, sillä vaa'allakin käymiseen on oikea aikansa. 

Women's Health -lehti haastatteli painonhallintaan, liikuntaan ja laihduttamiseen erikoistunutta asiantuntijaa Charlie Seltzeriä ja kysyi tärppejä muun muassa vaa'alla käymiseen.

Punnitse itsesi aamulla

– Ainut aika, jolloin punnitsemisesta on hyötyä, on aamu. Ja silloinkin punnitseminen kannattaa tehdä ilman vaatteita, vinkkaa Seltzer. 

Esimerkiksi farkut, vyö tai muut vaatteet painavat yllättävän paljon, joten on eri asia punnita itsensä yöpaidassa kuin farkut ja vyö jalassa. Tarkan tuloksen varmistamiseksi kannattaakin punnita itsensä ilman vaatteita. 

Älä tulkitse vaa'an lukemia päivittäin: "Ei kerro yhtään mitään"

Seltzerin mukaan vaa'alla olisi hyvä käydä päivittäin, mutta samalla painon muutosta kannattaa kuitenkin tarkastella pidemmällä aikavälillä. Paino voi heilahdella suuntaan tai toiseen riippuen siitä, kuinka paljon söit tai liikuit edellisenä päivänä. 

– Yksittäinen painolukema ei kerro yhtään mitään. Painon kehittymistä täytyy seurata pidemmällä aikavälillä ja ajatella välilukemia vain datana. 

Ideaalitilanteessa painoa mitataan päivittäin, mutta siitä tehdään tulkintoja vasta useamman viikon tai kuukauden jälkeen. Näin pystyy näkemään, onko painon trendi laskeva vai nouseva. 

– Rasvanpoltto on hidas prosessi ja dramaattinen painonpudotus ei tapahdu päivässä, Seltzer muistuttaa. 

Jos vaa'an lukemia tulkitsee päivittäin, voi hyvin alkanut dieetti mennä pilalle. On nimittäin todennäköisempää, että luovutat painotavoitteen suhteen, jos päivittäiset vaa'an näyttämät heilahdukset saavat sinut masentumaan. 

Jos vaa'alla käyminen ahdistaa, kannattanee noudattaa Terveyskirjaston artikkelin neuvoa: ajattele muutoksia ennen kiloja. Pienet valinnat, kuten herkkupäivien vähentäminen, voi jo tuoda hyviä muutoksia hyvinvoinnissa ja vaa'an lukemissa.

Saman painon ylläpitäminenkin on painonhallintaa 

On hyvä muistaa, että erityisesti ylipainoiselle saman painon ylläpitäminenkin on painonhallintaa. Säännöllinen punnitseminen kuitenkin yleensä auttaa painonhallinnassa.

Hyvinvointiin tähtäävä ajattelu voi olla kilojen miettimistä tehokkaampaa: pohdi kilojen ja laihtumisen sijasta sitä, oletko syönyt terveellisemmin ja lisännyt arkiliikuntaa.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Olemme päivittäneet MTV Oy:n tietosuojakäytännön. Päivityksen yhteydessä Mediahub Oy:n tietosuojakäytäntö on yhdistetty osaksi MTV:n tietosuojakäytäntöjä. Lue lisätietoja tästä.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja