Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Googlen härski markkinointitemppu voi käydä vielä kalliiksi – käskettiinkö radiojuontajien valehdella?

0:16Googlessa on hauska uusi ominaisuus, joka viihdyttää kotonakinOletko löytänyt Googlesta jo tämän hauskan ominaisuuden?
Julkaistu 25.01.2022 18:01

Ville Järveläinen

Texasin osavaltio on haastanut teknologiajätti Googlen oikeuteen vuonna 2019 toteutetun mainoskampanjan vuoksi.

Haasteen taustalla on yhtiön puhelinlanseeraus, joka ei ollut menestyksekäs oikein millään mittarilla mitattuna. Sen lisäksi, että Pixel 4 ja Pixel 4 XL eivät saaneet erityisen hyviä arvioita kriitikoilta ja kuluttajilta, ei Googlellakaan oltu aivan tyytyväisiä tuotteeseen, ja lukuisat kehitystyön avainhenkilöt jättivätkin yhtiön pian julkaisun jälkeen.

Ongelmat eivät kuitenkaan olleet esteenä puhelimen aggressiiviselle mainonnalle, vaan yhtiö meni markkinointistrategiansa kanssa jopa vähän liian pitkälle.

Lue myös: "Tämä on seksuaalista ahdistelua" – Citroenin automainos egyptiläisen supertähden kanssa pahasti vihkoon

Haasteen mukaan Google laittoi vuonna 2019 kahdeksan radiojuontajaa puhumaan Pixel 4:n käyttökokemuksistaan ihan puutaheinää.

Juontajat eivät olleet koskaan edes käyttäneet kyseistä puhelinta, ja Google käski heidän kertoa niistä hyvin omakohtaisia ja detaljitasolle meneviä kommentteja, kuten "olen ottanut puhelimella studiotasoisia valokuvia ihan kaikesta... poikani jalkapallotreeneistä... meteoriparvesta... takapihalleni laskeutuneesta harvinaisesta täpläpöllöstä..." ja niin edelleen.

Sen lisäksi, että juontajat eivät kokeneet tällaista hehkutusta omaan suuhunsa sopivaksi, eivät he olleet edes saaneet puhelimia käyttöönsä voidakseen kertoa niistä omakohtaisesti yhtään mitään. He pyysivät saada käyttää puhelimia ensin itse tai edes muuttaa sanojaan siten, etteivät ne kuulosta heidän omilta kokemuksiltaan, mutta Google kieltäytyi.

Seuraavana vuonna uusittu kampanja lähti liikkeelle aivan yhtä kömpelösti, kun Google pyysi saman kanavaverkoston juontajia tekemään saman tempun eli hehkuttamaan puhelimen ominaisuuksia täysin tuulesta temmatuilla lausahduksilla ja ilman mahdollisuutta käyttää puhelinta etukäteen. Google tarjosi laitteet juontajien käyttöön vasta sen jälkeen, kun kanava oli ilmoittanut ostavansa ne omalla rahallaan.

Mikäli tapaus etenee oikeuteen ja Google todetaan syylliseksi, nousisi sakko Texasin kuluttajansuojalakien nojalla peräti 24 miljoonaan dollariin. Summa perustuu 10 000 dollarin sakkoon per lähetetty mainos. Haasteen mukaan mainosta lähetettiin yhteensä 2 405 kertaa texasilaisen radiokanavaverkoston taajuuksilla.

– Syytteet eivät anna rehellistä kuvaa siitä, mistä tässä on ollut kyse. Suhtaudumme vakavasti mainontaa säätelevien lakien kunnioittamiseen ja meillä on käytäntöjä, jotka auttavat meitä noudattamaan relevantteja säädöksiä ja alan standardeja, Googlen edustaja José Castañeda totesi Market Watchille.

Lue myös: Telkkarimainoksen vielä ymmärtäisi, mutta miten ihmeessä BMW:n radiomainos joutui kiellettyjen listalle?

Lähteet: Android Central, Market Watch

Lisää aiheesta:

Helena Petäistön kolumni: Milloin Nokialandia herää somejättien hyväksikäyttöön?Dokumenttipaljastus Shein-vaatebrändistä: 18-tuntisia työpäiviä olemattomalla palkalla – tiesitkö näitä epäkohtia naurettavan halpoja vaatteita myyvästä verkkokaupasta?Ei kai tämä nyt poliisille kuulu? Autovalmistajalta käsittämätön reaktio tubettajan kritiikkiinAmerikkalaisyritys uudisti mahjong-pelin – somekohuhan siitä syntyi: "Oppikirjaesimerkki kulttuurisesta omimisesta"Muistatko alle neljän euron älypuhelimen? Kohulaite vaikuttaa kadonneen jäljettömiinVanity Fair: Ensin hänestä puhui koko bisnesmaailma, sitten korttitalo romahti – 19-vuotias koulupudokas teki miljardien huijauksen
MainontaPuhelimetGoogleDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu