Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Tämä on seksuaalista ahdistelua" – Citroenin automainos egyptiläisen supertähden kanssa pahasti vihkoon

Citroen esitti egyptiläisellä Instagram-tilillään anteeksipyynnön, joka koski sen uuden brändilähettilään Amr Diabin kanssa kuvattua mainosta.
Citroen esitti egyptiläisellä Instagram-tilillään anteeksipyynnön, joka koski sen uuden brändilähettilään Amr Diabin kanssa kuvattua mainosta.Citroen / Instagram
Julkaistu 04.01.2022 18:03

Ville Järveläinen

Citroen pyytää anteeksi automainostaan.

Ranskalaisen Citroenin taannoinen mainos sai kaikkea muuta kuin toivotun vastaanoton. Egyptin-markkinoille suunnatun mainoksen nimittäin katsottiin yllyttävän seksuaaliseen ahdisteluun tai vähintäänkin suhtautuvan siihen väheksyvästi.

Mainoksessa pääosaa esittää miljoonien fanittama poptähti Amr Diab. Citroenin tuore brändilähettiläs käyttää mainoksessa C4:n taustapeiliin integroitua kameraa ottaakseen salaa kuvan suojatietä ylittävästä naisesta.

Mainoksen lyhyessä versiossa kuvataan, kuinka itsekseen myhäilevä Diab ja nainen vaihtavat katseita. Videon päälle ilmestyy teksti "kuvaa jokainen kaunis hetki" ja mainos loppuu siihen, kun Diabin ottama salakuva lävähtää hänen kännykkänsä näytölle.

Lue myös: Telkkarimainoksen vielä ymmärtäisi, mutta miten ihmeessä BMW:n radiomainos joutui kiellettyjen listalle?

Mainoksen pidemmässä versiossa salakuvaamisella oli 60-vuotiaan Diabin kannalta oikein korostetun positiivisia seurauksia, sillä seuraavaksi salakuvattu nuori nainen nähdään Diabin vieressä useissa romanttisissa kohtauksissa.

Yksi mainoksen välittämään viestiin puuttuneista oli egyptiläinen näyttelijä-kirjailija Rosaline Elbay.

– Hei Citroen, tämä on seksuaalista ahdistelua. Tiedättehän. Se rikos? Elbay twiittasi.

Samoilla linjoilla oli myös egyptiläis-amerikkalainen toimittaja Reem Abdellatif.

– Kenen mielestä oli hyvä idea tehdä seksuaaliseen ahdisteluun hyväksyvästi suhtautuva mainos maassa, jossa 98 prosenttia naisista kohtaa ahdistelua, Abdellatif kysyi niin ikään Twitterissä.

Citroen vastasi

Stellantis-konserniin tätä nykyä kuuluva Citroen poisti videon ja julkaisi somessa tiedotteen, jossa se korosti, ettei hyväksy minkäänlaista ahdistelua.

– Kadumme syvästi [mainoksen julkaisemista] ja ymmärrämme tulkinnan, mikä videosta syntyi. Olemme päättäneet vetää mainoksen pois kaikista kanavistamme, ja pyydämme anteeksi kaikilta, joita mainoksemme loukkasi.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Mainos on kuitenkin kaikesta huolimatta edelleen nähtävissä Amr Diabin Twitter-tilillä, jolla on peräti 11,4 miljoonaa seuraajaa.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

99,3 prosenttia kohdannut häirintää

BBC kertoo Egyptin parlamentin hyväksyneen viime vuonna aiempaa kovemmat rangaistukset seksuaalisesta ahdistelusta.

Vaikka teosta onkin nyt säädetty aiemman puolen vuoden sijaan peräti kahden vuoden minimivankeustuomio, on paikallisia viranomaisia syytetty siitä, etteivät ne tutki ahdistelutapauksia reilusti.

YK:n vuonna 2013 tekemän tutkimuksen mukaan peräti 99,3 prosenttia egyptiläisistä tytöistä ja naisista oli kohdannut jonkinlaista seksuaalista häirintää, ja 82,6 prosenttia kertoi tuntevansa olonsa turvattomaksi ulkona liikkuessaan.

1:30General Motorsin Super Bowl -mainoksessa vieraillaan SuomessaKATSO MYÖS: General Motorsin Hummer-mainoksessa vieraillaan Suomessa! Autojätti palkkasi mainokseensa myös näyttelijä Will Ferrellin.

Lue myös: Jeep unohti kysyä Bruce Springsteeniltä tärkeän kysymyksen – vedetäänkö miljoonien hintainen mainos pöntöstä alas?

Lähteet: BBC, Carscoops, YK

Lisää aiheesta:

Balenciagan kyseenalainen mainoskampanja tuomittiin jyrkästi: "Eikö kukaan pysähtynyt edes hetkeksi miettimään?"Lentäjä joutui puuttumaan hävyttömään ongelmaan ennen lennon lähtöä: "Lakatkaa lähettämästä nakukuvia"Tämä kuva oli monille lähes liikaa – mainoksessa näkyy tamponin naru: "Kohtasimme niin paljon esteitä..."Ranska kielsi "autoteollisuutta halventavan" mainoksen – keräsi nopeasti miljoonayleisön: "Tarkoituksemme alun alkaenkin"Uuden Volkswagen Golfin mainos aiheutti somekohun: "Ymmärrämme järkytyksen – mekin olemme kauhuissamme"Parranajofirma Gilletten mainos haastaa käsityksen miehisyydestä sekä vastustaa häirintää ja kiusaamista – kansa vaatii boikottia
AutotAutomainoksetCitroenHäirintäMe TooLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas