Kodinkoneita ja elektroniikkaa myyvä Gigantti-ketju on saanut uuden uhkasakkovaatimuksen.
Markkinatuomioistuin kieltää Giganttia 300 000 markan sakon uhalla käyttämästä myymälänsä avaamisessa mainosta, jossa on kuvitteellisen kilpailijan mainoksen päällä teksti: Jos haluat maksaa liikaa, osta nyt. Tapaus liittyy Gigantin lehti-ilmoitteluun Lahdessa, jossa yritys avasi uuden liikkeen alkusyksystä.
-Vastaavanlaista mainontaa Gigantti on harjoittanut äskettäin myös Lappeenrannassa, sanoo Kodintekniikkaliiton puheenjohtaja Kalevi Aro.
Kodintekniikkaliitto lähti viemään uhkasakkoasiaa eteenpäin paikallisen kauppiaan aloitteesta. Aron mukaan Gigantti harjoittaa epätervettä kilpailua, jonka liitto haluaa aisoihin. -Gigantin mainonta vaikuttaa selvästi alueen kauppoihin. Kun Gigantti aloittaa kampanjan, se näkyy selvästi alueen liikkeiden myynnissä laskevana käyränä. Näin tapahtuu selkeästi joka paikassa, Aro sanoo.
Kodintekniikkaliitto edustaa 350:tä vähittäismyymälää ja huoltoliikettä eri puolilla Suomea. Liiton jäsenyritysten markkinaosuus on puolet koko maan noin seitsemän miljardin markan markkinoista. Liitto vaati markkinatuomioistuimelta Gigantin mainonnan kieltämistä, mutta uhkasakon rahamäärä jäi tuomioistuimen päätettäväksi.
Kodinkonealalla kilpailu on nykyään äärimmäisen tiukkaa. -Alan rakennemuutos on jo käynnistynyt ja seuraavan kahden vuoden aikana ala muuttuu, Aro sanoo. Kodinkonekaupan yksikkökoot suurenevat ja liikkeiden ketjuuntuminen on väistämätöntä. -Maakunnissa yksityinen perhekauppa pärjää, mutta ulkopuolista työvoimaa käyttävät keskisuuret liikkeet ovat hankalimmassa asemassa. Kovimmat ajat ovat niillä, joiden vuotuinen liikevaihto on 10 ja 20 miljoonan markan välillä, Aro sanoo.
Gigantin mainos palkittiin
Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen sanoo hämmästyneensä kuultuaan uhkasakkovaatimuksesta. -Me olemme mainostaneet jo kaksi ja puoli vuotta samalla tavoin ja nyt mainontaan puututaan. Me emme tahallamme venytä lakia, mutta tuntuu kuin meidän markkinointiimme käytäisiin hanakasti kiinni, hän sanoo.
Rytkönen huomauttaa, että kyse on mainoskampanjasta, josta Gigantti sai jo viime vuoden tammikuussa 100 000 markan palkinnon vuoden 1999 parhaasta lanseerauksesta eli uuden yrityksen avauksesta, tunnettavuudesta ja mainoskampanjan tulosten saavutuksista.
Gigantilla on tätä nykyä kahdeksan liikettä eri puolilla maata ja ketjun tavoitteena on vuoteen 2003 mennessä kasvattaa myymälöidensä lukumäärä 13-16:een.
Uhkasakko on Gigantille jo toinen, sillä kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz vaatii Gigantin 750 000 markan uhkasakon toimeenpanoa. Syynä on Gigantin harjoittama takuuhintamainonta, jossa yritys lupaa maksaa asiakkaalle hinnanerotuksen, jos tämä löytää jostain muusta liikkeestä vastaavan tuotteen halvemmalla. Markkinatuomioistuimen päätöstä odotetaan vuodenvaihteen jälkeen.
(MTV3-STT)