Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Formulafakta: F1-auton tasauspyörästön lukko

Julkaistu 09.12.2015 13:24

MTV SPORT

Miten paljon tasauspyörästönlukko nykyään auttaa vetopidossa, kun V6-turbossa on paljon vääntöä? Ja miten lukko toimii?

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

- Tasauspyörästössä on elektroninen lukko, joka jäljittelee mekaanista lukkoa. Lukossa on elektroninen ohjelma, mutta se ei saa olla ”fiksu”, vaan sen pitää antaa tavallaan kartta, joka tottelee vain luistoa. Totta kai tuollaisella perälukolla on hyvin suuri merkitys, koska jos sitä ei olisi, auto varmasti sutisi yhdellä pyörällä eikä lähtisi mutkista ulos. Mutta sen ohjelmoinnissa ei saa sääntöjen takia olla ”liian fiksu”, vaan se pitää ohjelmoida aika yksinkertaisesti. 

Lähetä kysymys

Lisää aiheesta:

Formulafakta: Onko F1-auton keulan järkevää olla mahdollisimman loiva?Formulafakta: Voiko F1-autolla tehdä mäkilähdön?Formulafakta: Minkälainen on modernin F1-auton kytkin?Formulafakta: Miksi F1-auto ei "niiaa" jarrutuksessa?Formulafakta: Miksi Ferrari käyttää muista poikkeavaa etujousitusta?Formulafakta: Mutkista ulos luistonestolla ja ilman
FormulafaktaF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta
  • 10.08.202111:44
    Sebastian Vettel

    F1-maailmanmestari Sebastian Vetteliltä uskomaton suoritus 2,5 minuutissa: Pystyisitkö itse samaan?

  • 16.01.201809:49
    F1

    Formulafakta: Onko yliohjaavan tai aliohjaavan F1-auton renkaiden lämpötilalla yhteys?

  • 12.01.201808:23
    F1

    Formulafakta: Ovatko huutokauppojen vanhat F1-autot toimivia vai pelkkiä "kuoria"?

  • 11.01.201809:35
    F1

    Formulafakta: Onko F1-autojen aerodynamiikassa epäsymmetrisyyksiä?

  • 07.01.201818:00
    F1

    Formulafakta: Ajetaanko samalla rungolla koko F1-kausi?