Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-pioneeri Leo Kinnusen autoa takaluukusta kaasutellut Jorma Pulkkinen muisteli ystäväänsä – "Aivan ylivoimainen kuski"

Leo Kinnunen (kuva vuodelta 1967) ja Jorma Pulkkinen (2011) muodostivat kovan tiimin rallipoluilla.
Leo Kinnunen (kuva vuodelta 1967) ja Jorma Pulkkinen (2011) muodostivat kovan tiimin rallipoluilla. Lehtikuva
Julkaistu 27.07.2017 18:29
Toimittajan kuva
Ossi Karvonen

ossi.karvonen@mtv.fi

ossikarvonen
Toimittajan kuva

Kasperi Kunnas

kasperi.kunnas@mtv.fi

kaustoFI

Jorma Pulkkinen muistelee lämmöllä yhteisiä kokemuksiaan edesmenneen moottoriurheilusuuruuden Leo Kinnusen kanssa.

Ensimmäisenä suomalaisena F1-sarjassa vuonna 1974 ajanut Kinnunen menehtyi keskiviikkona pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana 73-vuotiaana. Vaikka Kinnunen niitti eniten mainetta rata-autoilun puolella, hänet muistetaan hyvin myös rallipoluilta.

Pulkkinen oli keskeisessä roolissa Kinnusen ralliaikojen legendaarisimmassa tarinassa, eikä häneltä mene kauaa, kun hän aloittaa muistelot vuoden 1977 Jyväskylän Suurajoista. Kinnusen kartturina tuolloin toiminut Pulkkinen koki kauhunhetkiä istuessaan kaksikon Porschen takaluukussa.

– Jouduin kaasuttamaan autoa takaluukusta, kun kaasuvaijeri meni poikki. Kyösti Hämäläinen tuli kovaa vauhtia meidän päälle takaa. Hän tuli hypystä maahan toisella etupyörällä, käänsi heti ojaan, ajoi sitä kautta takaisin tielle ja voitti vielä koko suurajot, Pulkkinen muistelee hurjaa läheltä piti -tilannetta MTV Sportille. 

– Tapasin Kyöstin muuten tänään ja kiitin häntä kädestä pitäen taas kerran, monennenkohan kerran, että pelastit minun henkeni, useista juontotöistäänkin tunnettu Pulkkinen naureskelee. 

Kyseiset Suurajot jäivät Kinnusen ja Pulkkisen viimeiseksi yhteiseksi rallikokemukseksi.

– Seurasin kuitenkin "Leksan" hommia tarkasti vuosien saatossa ja kävin auttamassa myös formuloissa. Kaveruus jatkui.

"Ajoi paremmin kuin kukaan muu"

Pulkkinen ja Kinnunen tutustuivat toisiinsa jo nuoruusvuosinaan, mutta yhteiset rallikokemukset saivat alkunsa 60-luvulla. Pulkkinen, 77, muistaa varsinkin erään Pohjola-rallin, jossa kaksikko kaasutteli Volvollaan voittoon kuuden minuutin erolla .

Simo Lampiseen

– Se oli Leo Kinnusen taidonnäytteitä, kuten moni muukin kilpailu. 40254677Leo Kinnusella oli vauhti veressä. Kuva vuodelta 1969.Lehtikuva

Pulkkinen ei säästele ylisanoja kuvaillessaan Kinnusen taitoja ratin takana.

– Hän ajoi paremmin kuin kukaan muu, hän oli aivan ylivoimainen kuski kehenkään verrattuna. Olen istunut monien muiden hyvien kuskien kyydissä monet kilpailut, mutta kun Leo Kinnunen lähti vetämään ratakuljettajan luonteella rallia, niin katse oli pitkälle ja ratin liikkeet olivat pieniä ja loivia, juuri sopivia, Pulkkinen muistelee lämmöllä.

Kinnusen ujo luonne esti Pulkkisen mielestä suomalaistaiturin kansainvälisen tähteyden.

– Hän ei myöskään oikein oppinut englannin kieltä koskaan, jotta olisi pärjännyt tallipomojen kanssa. Se oli ongelma kansainvälisesti ajateltuna. Hän ei ollut lehdistön suuri suosikki. Leksa olisi voinut avautua enemmän, Pulkkinen toteaa.

– Hän oli ujo, mutta mukava kaveri, kaikkien ystävä. Hänen ei tarvinnut säheltää ja kehua olevansa maailman paras – hän oli paras, ilman että tarvitsi sanoa, Pulkkinen summaa.

Lisää aiheesta:

Kirja: Tässä asiassa Keke Rosberg oli häkellyttävän taitava – puhui englantia paremmin kuin brittikuskit: "Jotain aivan superspesiaalia"Mika Häkkisen huimapäinen ajosuoritus jätti huippuinsinöörille ikuisen muistijäljen – ”Emme käskeneet häntä tekemään niin”Korona esti viimeisen tapaamisen – Hannu Mikkolan tallikaverinakin ajanut Timo Salonen muistelee pitkäaikaista ystäväänsä: "Meillä oli aina kivaa"Matti Kyllönen naurahtaa Mika Häkkisen uran yhdestä ikonisimmasta hetkestä: "Meinasi taju lähteä"Mika Häkkisen suuruus tuli esiin kovassa paikassa – "Olen ajanut tätä autoa sata kertaa enemmän kuin Senna, ei minulla ole hätää"Ystävä paljastaa legendaarisen tempun taustat: Näin Timo Mäkinen pystyi ajamaan Miniä konepelti ylhäällä
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • ti16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • ma12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"

  • ma10:53
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti – "Irtaudun täysin yhteiskunnasta"

  • 7.12.17:52
    Moottoriurheilu

    F1-mestari Lando Norris puhkesi kyyneliin