Estonia ei voi toistua - iso laiva saadaan tyhjäksi puolessa tunnissa

Länsi-Suomen merivartioston komentajan, kommodori Jukka Savolaisen mukaan autolautan onnettomuustilanteessa tulee toimia miehistön ohjeiden mukaan eikä tapella tietä pois laivasta.

– Seuraava onnettomuus ei ole Estonian kaltainen. Eikä ihmisten ei pidä ajatella matkustajalaivoihin mennessään, että tämä laiva kuitenkin uppoaa.

–  Siitä seuraa tälläinen pelastautukoon ken voi ja tappelen tieni pois. Sitten hyppään yksin mereen, kommodori Jukka Savolainen sanoo.

Savolainen vakuuttaa tuntevansa autolauttojen päälliköt, jotka vastaavat laivojen turvallisuudesta.

– He poistuvat viimeisenä laivasta vasta sitten, kun hommat on hoidettu. Se on varmaa. Laivojen turvallisuuskulttuuri on niin korkealla, että he harjoittelevat joka viikko laivan tyhjentämistä.

– Isokin laiva saadaan tyhjäksi parhaimmillaan jopa puolessa tunnissa, mutta se edellyttää, että matkustajat tekevät, mitä miehistö käskee.

Savolainen uskoo, että harjoituksien ja alustekniikan parantumisen myötä alukset eivät uppoa niin nopeasti kuin Estonia.

Pelastustoimet ovat kehittyneet

Tänä päivänä Estonian kaltaiseen merionnettomuuteen on varauduttu huomattavasti paremmin. Pelastustoimet käynnistyisivät uudesta Länsi-Suomen meripelastuskeskuksesta. 

Kaikki pelastustoimet lähtisivät käyntiin huomattavasti nopeammin ja kalustoa olisi käytettävissä enemmän.

– Paljon on muuttunut. Hälytykset kerrasta läpi kaikille tarvitsijoille. Johtaminen alkaa tehostetusti samantien parin tunnin kohdalla meillä on häärimässä tässä jo 40 ihmistä, kertoo Savolainen.

Pelastustoimia johtaisi 11 hengen ydintiimi, joka on harjoitellut erilaisia onnettomuusskenaariota jatkuvasti. 

Pelastajat lentävät Super-Puumilla

Estoniasta pelastettiin suurin osa helikoptereilla. Rajavartiolaitoksella on käytössään yhä samat Estonian pelastustoimissa olleet kopterit.

Nyt meripelastuskoptereita saataisiin huomattavasti enemmän myös naapurimaista, sillä Viroon on saatu kopteri ja Ruotsiin on tullut useita uusi helikoptereita. 

Turun Super-Puumaan on saatu toinen pintapelastaja lisää. Parin tunnin viive kopteriin ilmaan saamisessa on kutistunut merkittävästi. 

– Estonian aikaan piippari piippasi yöpöydällä. Kopteri saatiin ylös parissa tunnissa. Nyt lähdemme ilmaan jo kolmessa vartissa, kertoo pintapelastaja Risto Leino.

 Tämän lisäksi pelastuspuvut ja helikopterin tekniikka ovat uudistuneet.

– Meille on tullut pimeän näkölaitteet,  mitä meillä ei ollut 20 vuotta sitten. Kypärään laitettavan kiikarin avulla näkee tupakankin kilometrin päästä, kertoo Estoniassa vinssimiehenä toiminut Ari Rautianen.

Öljyonnettomuus pahin skenaario

Meriturvallisuus viranomaisten mukaan Estonia ei voi toistua. 

Tänä päivänä pahimmassa onnettomuusskenaariossa autolautta ja kemikaali -tai öljylaiva törmäävät.

– Tätä varten on hankittu uusi vartiolaiva. Se voi  ylipaineistaa itsensä ja mennä siihen kemikaalipilveen.

– Sen jälkeen käännettäisiin näitä aluksia, mikäli tarve vaatii ottaen tuuli huomioon.Näin saadaan sellainen asetelma,että voidaan evakuoida ihmiset pois sieltä.

Lue myös:

    Uusimmat