Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Epätietoisuus renkaista uhkaa Jari-Matti Latvalan isoa näyttöpaikkaa – "Kolmen joukossa on oltava"

3:20Jari-Matti Latvala Ruotsin MM-rallin olosuhteista:"Tien pehmeys on suurin ongelma"Jari-Matti Latvala Ruotsin MM-rallin olosuhteista: "Tien pehmeys on suurin ongelma"./All Over Press
Julkaistu 13.02.2020 14:31

AKI HIETAVALA – MTV URHEILU

WRC-karavaanin konkarikuski Jari-Matti Latvala palaa MM-sarjaan reilun kolmen kuukauden tauon jälkeen, kun tuurilainen osallistuu perjantaina käynnistyvään Ruotsin ralliin yksityiskuskina Toyotan kalustolla.

Varsinkin tänä vuonna kymmeneen erikoiskokeeseen typistetyssä Ruotsin rallissa kokemus on valttia, sillä olosuhteet ovat erikoiset. Lämmin sää on piinannut Värmlannin lääniä, jonka myötä erikoiskokeilla ajetaan yhtä paljon silkalla soralla kuin jäällä, lumesta puhumattakaan.

– Keli on parempi kuin oletin, mutta ei missään nimessä helppo. Sunnuntain Likenäsin pätkä on suhteellisen selkeä kuten Hof-Finnskogen. Sitten taas Finnskogen ja Nyckelvattnet ovat vaikeampia. Siellä on jaksoja, että on jäätä, mutta sitten tuleekin soraa, Latvala analysoi. 

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalta huvittava paljastus paluustaan WRC-autoon – kartturi Juho Hänniseltä välitön palaute ajamisesta

– Ongelma on siinä, että kun nastat kuluvat ja tullaan jäälle, niin on muuten liukasta. Varsinkin se on haastava, kun ei tunne soralla, jos nastoja ei ole, koska pito on niin kova. Sitten jäällä lähteekin alta. Me käytimme paljon aikaa jääkohtien ja kivien merkkaamiseen nuotituksessa. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

10.8883414az
Jari-Matti Latvala ajoi vielä viime kaudella Toyotan tehdastiimissä./All Over Press

Ruotsin rallissa käytetään piikkipyörää, jota ei ole suunniteltu soralle. Latvalan mukaan rengasrikkoja tullaan taatusti näkemään, vaikka ralli onkin sprintiksi supistunut.

– Siellä oli esimerkiksi Finnskogenissa isoa pehmeää mursketta. Samoin tämä Torsby sprint on hirveässä kunnossa. Tämä rengas ei ole suunniteltu ajettavaksi kovassa olosuhteessa. Se on suunniteltu jäälle ja lumelle, Latvala korostaa.

– Me ei yhtään tiedetä kuinka paljon se kestää. Rengasrikkojen vaara on tosi suuri.

LUE MYÖS: Juha Kankkunen ilmestyi lohduttamaan Tommi Mäkistä – Toyotan rallipomo oppi kantapään kautta, miten haluaa nyt johtaa talliaan: "Se on erittäin epämiellyttävä tilanne"

Lumen puute aiheuttaa myös sen, että jos vähänkin lipsahtaa, on jälki rajua. Lumipenkkoja ei ole kuskien nojattavaksi.

– Nyt voi leikata, mikä tekee myös vaaran elementin, koska maa on kovaa. Kesäolosuhteissa se maa antaa periksi, mutta nyt ei yhtään. Jos tarjoaa pyörää sinne, niin helposti menee vanteita tai renkaita. Pitää pysytellä tiellä, ellei ole selvästi nuotituksessa paikkaa nähnyt.

Latvala ajaa varmuudella Ruotsin rallin lisäksi Suomessa. Myös muut ralli kiinnostavat, mutta sitä varten on annettava näyttöjä, jotta sponsorit kiinnostuvat. Latvala havittelee yhä myös tallipaikkaa kaudeksi 2021, mutta sitä ei ole tarjolla ilman loistosijoituksia.

– Olen sanonut, että voin lähteä paineettomasti ajamaan. Homma on kuitenkin niin, että jos halutaan ajatella tulevaisuuden tallipaikkoja, niin fakta on, että kolmen joukossa on käytännössä oltava. Paineettomasti voin lähteä, mutta tämä fakta on siellä taustalla. Ei voi ihan vaan rallattelemaan lähteä, Toyota-kuski sanoo. 

Lisää aiheesta:

Kalle Rovanperää vaanii petollinen vaara: "Hankalalta näyttää"Tyly arvio Kalle Rovanperästä – suomalaistähden ajamisessa tapahtui silmiinpistävä muutos: "Se on kääntynyt toisinpäin"Nyt on MM-rallissa pelkokerroin tapissa – Rovanperän kiusana vielä pirullinen lisämauste: "Kalle imuroi ne kaikki pois"Esapekka Lappi pääsee vihdoin takaisin MM-rallipoluille – "Aika kauan olen tätä odottanut"Toistuuko Jari-Matti Latvalan johtaman Toyotan painajainen? Suomalainen povaa yllätyksiä – "Pari muuttuvaa tekijää"Kalle Rovanperä povaa isoja haasteita Ruotsin ralliin - "Törkeää kyytiä mennään"
RalliJari-Matti LatvalaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • Eilen19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • Eilen12:41
    MM-ralli

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    MM-ralli

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet

  • ti13:17
    MM-ralli

    Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"

  • ti10:47
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä mielissään Juha Kankkusen linjauksesta