Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensikoeajossa Alpeilla Skoda Octavia RS 4x4

Julkaistu 27.01.2016 22:01
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Skoda on kompaktien autojen luokassa Euroopan eniten myyty neliveto. Mallisto laajenee entisestään, kun Octavian suosittu RS-mallisto saa täytettä nelivetoisesta versiosta.

Hinta alkaen 37 478 €

Skoda on yksi Suomalaisten nykysuosikeista ja Octavia piti kärkipaikan ensirekisteröinneissä viime vuonna. Tilavan ja käytännöllisen malliston rinnalla on myös kilpailukykyisesti hinnoiteltu ja kovaan suosioon noussut RS-mallisto. Alunperin pelkästään etuvetoisten mallien yhteydessä käytetty RS-merkintä sai hiljattain rinnalleen myös dieselversion yhteyteen nelivedon. Kävimme tutustumassa tähän uutuuteen Itävallassa, ja olipa paikalla juuri Monte Carlossa rallikauden avannut suomalainen rallilupaus Esapekka Lappi.

Esapekka Lappi ajaa WRC2-sarjaa Skoda Fabia R5 -autolla. Octavia RS 4x4:stä hän haluaisi saada ajonvakautuksen kokonaan pois päältä

Pitävällä alustalla nelivetoinen RS ei juurikaan eroa etuvetoisista sisaristaan. Neliveto tuo toki hieman lisäpainoa, mutta ratin takana tätä on vaikea huomaa. Muuhun mallistoon verrattuna RS on hieman matalampi ja alusta on jämäkämpi. Tämän huomaa myös paikoin heikkokuntoisilla alppiteillä.

Nelivedon toimivuuden testaamiseksi pääsimme kokeilemaan autoa myös jääradalla. Siellä ero etuvetoiseen versioon on luonnollisesti selkeä. Octavian neliveto on toteutettu sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Uusimman sukupolven järjestelmä välittää aina liikkeellelähdöissä vetoa taakse, mikä helpottaa ja nopeuttaa lähtöjä etenkin jäisellä pinnalla. Ajon aikana järjestelmä pystyy välittämään yli puolet voimasta taakse, joten autosta löytyy myös pientä yliohjaavaa luonnetta. Lisäksi ajonvakautusjärjestelmän pystyy kytkemään ESC Sport -tilaan, mikä antaa kuljettajalle enemmän vapauksia nauttia auton ominaisuuksista.

Suhteellisen liukkaalla jääradalla kitkarenkain ajettaessa oli helppo huomata voiman jakautuminen tilanteesta riippuen. Autoa pystyy viemään sopivassa pienessä luisussa liukkaalla pinnalla. Kun ohjauskulma alkaa poiketa suuremmin menosuunnasta, vetoa siirretään enemmän eteen ja ajonvakautus alkaa hidastamaan vauhtia. Auto kuitenkin mahdollistaa RS-merkille sopivasti hauskanpitoa ympäristön sen salliessa.

Lähinnä mieleen tulee, että auto sietäisi enemmänkin tehoa. Nykyisellään 2,0-litraisesta TDI-moottorista puristetaan 184 hevosvoimaa, mikä ei nykymittapuulla vielä anna kovin sporttista suorituskykyä. Lisäksi sama teknikkaa on saatavissa muillakin varustetasoilla, joten RS-jää itsekin lähinnä vain varusteversioksi. Muutamat lisähevoset pellin alla tekisivät parempaa kunniaa RS-merkille.

Palaamme nelivetoisen perhesportin koeajoon kotimaan kamaralla.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Lexus ES luottaa itselataavaan hybriditekniikkaan ja perinteisen sedanin vahvuuksiinAlppikoeajossa Citroen C3 Aircross – ranskalainen symppis suosikkiluokkaanEnsituntuma: Suomen suosituin sportti uudistui – entistäkin suorituskykyisempi käytännöllisyyden kärsimättäKoeajossa nelivetoinen perhefarkku Seatin tapaan – 300 hevosvoimaa ja 4,9 sekuntia sataseenEnsituntumat Audin uudesta suosikkimaasturista – tylsän hyvä suoritusKoeajossa ensimmäinen nelivetoinen RS-Octavia – hieman lisäpotkua, kiitos
SkodaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Skoda
  • 20.10.18:12
    Raitiovaunut

    Pääkaupunkiseudun raitiovaunuhankinta viedään markkinaoikeuteen

  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 05.07.202416:50
    MM-ralli

    Jyväskylän MM-ralliin lisää mielenkiintoa – vasta 17-vuotias suomalaislupaus mukana, kohtaa Jari-Matti Latvalan

  • 31.08.202210:26
    Autot

    Skodalle uusi logo – tämä oli 165 vaihtoehdosta se paras