Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Eikö kukaan ajattele suomalaisia autoilijoita? KL: Uusien dieselautojen moottoreita ei voi enää esilämmittää

0:34Näin liukasta oli asfaltti Vantaalla: Parin askeleen vauhdilla monen metrin liuku
Julkaistu 17.04.2018 18:02

Ville Järveläinen

Kauppalehti kertoo, että uusissa Euro 6 -luokituksen täyttävissä dieselautoissa on vakava puute suomalaisia kuluttajia ajatellen.

Pääkuvan video

Näin liukasta oli asfaltti Vantaalla: Parin askeleen vauhdilla monen metrin liuku

Lue juttu Vantaalla sattuneesta emämokasta.

Uusimmat ja tiukimmat päästönormit täyttävissä dieselmoottoreissa ei ole mahdollista esilämmittää moottoria sen paremmin sähköisillä kuin polttoainekäyttöisilläkään lisälämmittimillä. Kauppalehden tietojen mukaan rajoitus koskee varmuudella ainakin Mercedes-Benzin, BMW:n ja Volkswagen-konsernin Euro 6 -dieselautoja, mutta mahdollisesti kaikkia.

Sisätilojen esilämmitys onnistuu jatkossakin, mutta moottorin esilämmitys on jäämässä historiaan. Kauppalehden haastatteleman Vehon mukaan jälkiasennettavia laitteita on mahdollista saada tiettyihin malleihin, mutta autovalmistaja sanoutuu silloin irti kaikesta vastuusta. Kuluttaja voi löytää itsensä todella epäedullisesta asemasta, mikäli jälkiasenteisella lisälämmittimellä varustettuun autoon tulee vikaa.

Suomalaiselle autoilijalle tieto on kuin märkä rätti vasten kasvoja. Meille on kymmenien vuosien ajan kerrottu, miten moottorin esilämmittämisellä on mahdollista pienentää sekä polttoaineenkulutusta että päästöjä. Paljon on puhuttu myös siitä, kuinka kylmän moottorin käynnistäminen paukkupakkasilla voi rasittaa sitä hetkessä satojen kilometrien ajon verran.

Lisää aiheesta:

Tämä virhe voi tulla autoilijalle todella kalliiksi – tarkista huoltoväli!Sähköauton "mahdottomista" pakkasehdoista älähdettiin Ruotsissa – suomalaisella maahantuojalla yksiselitteisen selvä näkemysDieselautoilija voi törmätä erikoiseen pakkasongelmaan: Tiesitkö, että "kusivesi" jäätyy jo –11 asteessa?"Nykydieselillä ei tee mitään ilman polttoainetoimista lisälämmitintä" – miksi uudet dieselautot lämpenevät talvella niin paljon vanhoja huonommin?Omistajat väittävät päästökorjattujen Volkkareiden muuttuvan ajokelvottomiksi – lue katkerat kommentitNäin VW-kohu koskettaa manipuloiduilla autoilla ajavia suomalaisia
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa