Mainos

Eikö dieselautosi käynnisty? Hehkutuksen paikka!

Hehkuttaminen on varsin tuttua 90-luvulla ja sitä aiemmin dieselautoilua harrastaneille. Entisaikojen diesel-moottoreita piti hehkuttaa kesälläkin jopa kymmenen sekuntia ennen moottorin käynnistämistä.

Dieseltekniikan kehittyessä hehkuttamisesta on tullut katoavaa kansanperinnettä – ainakin kesäaikaan. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että Autoliiton tiepalvelu on auttanut puhelimitse useamman dieselautoilijan liikkeelle ohjeistamalla hehkuttamaan.

Monissa uusissa dieselautoissa ei lämpimämmillä keleillä hehkuvalo syty käytännössä ollenkaan tai korkeintaan välähtää hetkellisesti. Kovilla pakkasilla hehkuvalo sen sijaan syttyy ja palaa jonkin aikaa, kun autoon kytketään virta päälle. Hehkuvalon sammumista pitää odottaa ennen moottorin käynnistämistä.

– Moni uusi dieselautoilija ei osaa kiinnittää huomiota hehkuvaloon ja odottaa sen sammumista, Vesalainen toteaa.

Mistä hehkutuksessa on kysymys?

Moottori ja sen sylinterit ovat todella kylmiä pakkasella, ennen käynnistämistä. Diesel-polttoaineen syttymiseen tarvittavaa lämpötilaa ei saavuteta ainoastaan puristamalla ilmaa kasaan.

– Hehkutettaessa lämmitetään palotilaa hehkutulppien avulla, jotta polttoaine saadaan syttymään, Vesalainen opastaa.

Hehkutulpat alkavat kuumeta, kun virta virta-avain väännetään virta päälle -asentoon. Tällöin myös hehkuvalo syttyy. Kun hehkuvalo on sammunut, on lämpötila riittävä käynnistämiseen.

Bensa-auton käynnistäminen

Bensa-autossa hehkutulppia ei ole. Näin ollen bensa-autoon tottunut uusi dieselautoilija ei tiedosta hehkuttamisen tarvetta.

Vaikkei hehkutusta bensa-autossa tarvitakaan, kannattaa käynnistys kuitenkin tehdä niin, että ensin kytkee sytytysvirran ja vasta pienen viiveen jälkeen kääntää virta-avaimen starttiasentoon.

– Tällöin ehtii tarkastamaan, että mittariston varoitusvalot toimivat. Näin toimien myös auton omat järjestelmät ehtivät varautua käynnistämiseen, Vesalainen opastaa.

Yksityiskohtaiset ohjeet autosi käynnistämiseen löydät sen käyttöohjekirjasta.

Kytkin pohjaan ennen käynnistämistä

Riippumatta siitä, oletko käynnistämässä bensa- vai dieselautoa, tulisi kytkinpoljin painaa pohjaan ennen käynnistämistä. Uudempien autojen kohdalla näin tulee toimittua automaattisesti, koska niissä starttimoottorille ei mene muuten käynnistysvirtaa.

– Jos auto käynnistetään kytkinpoljin ylhäällä ja vaihde vapaalla, pyörivät käynnistettäessä myös vaihdelaatikon rattaat pakkasen kangistamassa vaihteistoöljyssä. Tällöin akku rasittuu enemmän kuin kytkin pohjassa käynnistettäessä, Vesalainen muistuttaa.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.