Ei kai tämä nyt poliisille kuulu? Autovalmistajalta käsittämätön reaktio tubettajan kritiikkiin

1:51
Vietnamissa piti ajaa ensimmäinen F1-kilpailu jo viime kaudella, mutta tapahtuma peruttiin koronapandemian vuoksi. Ensimmäinen Vietnamin GP siirrettiinkin tälle kaudelle ja se oli määrä kisata huhtikuun lopussa, mutta paikallisten ongelmien vuoksi tapahtuma on jälleen peruttu. Toistaiseksi ei ole varmuutta, päästäänkö uudella radalla kisaamaan edes vuonna 2022.

Vietnamilainen autovalmistaja on ottanut kovat otteet käyttöön taistellessaan valheellisena pitämäänsä kritiikkiä vastaan.

Myös Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan tähtäävä VinFast on ensimmäinen vietnamilainen autojen sarjavalmistaja.

Tällä vuonna 2017 perustetulla yhtiöllä tulee kuitenkin olemaan edessään kovia aikoja näillä markkinoilla, jos sen PR-osaston toiminnasta voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä.

Sosiaalisen median siunaus ja kirous on se, että kenellä tahansa on mahdollisuus sanoa mitä tahansa. Somesta voi siis olla brändeille joko valtavaa etua tai vielä suurempaa haittaa, riippuen ihan siitä, miten yhtiö on asiansa hoitanut.

Kritiikistä poliisiasia

VinFast sai kokea somen nurjan puolen, kun vietnamilainen autotubettaja Tran Van Hoang, joka pyörittää vajaan puolen miljoonan tilaajan GoGo TV -kanavaa, julkaisi kriittisen arvion VinFastin Lux A2.0 -sedanista, jonka hän itse omistaa. Video on sittemmin poistettu YouTubesta.

Uutistoimisto Reutersin mukaan Hoang kritisoi videolla muun muassa auton viimeistelyä sekä jarrujen pitämää ääntä. Hoang on yrittänyt korjauttaa havaitsemiaan ongelmia takuuseen siinä kuitenkaan onnistumatta. Hoang kertoi kuitenkin olevansa ylpeä, että omistaa vietnamilaisen auton.

VinFast pitää Hoangin väitteitä valheina ja on avoimesti kertonut siirtäneensä asian poliisin tutkittavaksi. 

– Vaikka herra Tran Van Hoang on itse poistanut videonsa, olemme ottaneet todisteet talteen ja lähettäneet ne poliisille, yhtiö kertoi tiedotteessa.

VinFastin mukaan Hoangin väitteet ovat olleet omiaan aiheuttamaan yhtiölle mainehaittaa sekä epävarmuutta muissa asiakkaissa, minkä vuoksi sille ei sen omasta mielestään jäänyt vaihtoehtoja. Se kertoi Reutersille lisäksi, että kyseessä ei ollut tavanomainen asiakkaalta tullut valitus, eikä se ole joutunut toimimaan kenenkään muun kuin Hoangin kanssa näin.

– Näin toimimalla osoitamme haluavamme kunnioittaa ja suojella oikeiden asiakkaidemme oikeuksia, yhtiö kertoo tiedotteessa.

VinFastin Facebook-sivulla julkaistun tiedotteen alle on jätetty yli 24 000 kommenttia.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja