Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Detur jätti raahelaisen Raunon pulaan Alanyassa – "He ilmoittivat saaneensa faksin"

4:17Matkatoimisto Detur jätti suomalaisturistit pulaan Turkissa – Rauno kertoo, kuinka hotelli lukitsi asiakkaat ulos huoneistaanKatso video: Matkatoimisto Detur jätti suomalaisturistit pulaan Turkissa – Rauno kertoo kuinka hotelli lukitsi asiakkaat ulos huoneistaan.
Julkaistu 22.09.2022 16:07
Toimittajan kuva
Anton Aaltio

anton.aaltio@mtv.fi

Matkatoimisto Detur on jättänyt joukon suomalaisturisteja epämiellyttävään tilanteeseen kesken lomamatkan. Muun muassa Turkin Alanyassa lomalaisia on kehotettu maksamaan jo kertaalleen maksettu majoitus uudestaan, sillä Detur ei ole hoitanut maksujaan hotelleille.

Tänään torstaina viikon lomaltaan Oulun lentokentälle saapuneet Rauno ja Pirjo Paavola eivät antaneet täysiä pisteitä matkanjärjestäjä Deturille. All Inclusive -loma Turkin Alanyassa sai viimeisenä iltana absurdin käänteen, kun hotellivirkailija kävi hakemassa lomailevan pariskunnan käymään vastaanotossa.

– He ilmoittivat saaneensa faksin, jossa kerrottiin, että meidän täytyy itse maksaa hotelli. Detur ei ollut sitä maksanut, Rauno Paavola kertoo MTV Uutisille.

Samassa tilanteessa oli useita muita Deturin kautta matkansa varanneita paitsi Suomesta myös muista pohjoismaista. Paavola kuvailee tilannetta kamalaksi ja ilmapiiriä kireäksi.

– Huoneesta meni ovi lukkoon, eli tavaroita ei saanut ennen kuin maksut oli maksettu.

Hän hämmästelee myös hotellin kylmää suhtautumista.

– Yritimme sanoa, että mehän olemme heidän vieraitaan, eikä asiakkaita. Detur on heidän asiakkaansa.

– Joillakin ei ollut rahaa maksaa. En tiedä, miten he selvisivät siitä tilanteesta. Aamulla juttelin joidenkin kanssa, jotka olivat käytännössä käyneet murtautumassa huoneeseensa saadakseen matkatavaransa.

Oppaat yhtä ymmällään

Paavolat itse näkivät lopulta parhaakseen maksaa hotellille ja hakea jälkikäteen korvauksia vakuutusyhtiöltä. Hintaa tuli alkuperäisen 1 200 euron päälle 300 euroa. He saivat kuitin maksusuorituksesta sekä kehotuksen olla yhteydessä Deturiin rahojensa saamiseksi.

Luotto matkatoimiston toimintaan ei ole kuitenkaan enää ylimmillään.

– Nyt kun on netistä lueskellut, niin Deturilla on maksamatta jopa kahden vuoden saatavia. Kaikilla oli sellainen tunne, että mitenhän tässä käy.

Paavola kertoo, että aiemminkaan lomaviikon aikana yhteydenottoihin ei vastattu Deturista millään tavalla, kun huone oli perhehuoneen sijaan huomattavasti pienempi.

– Palvelu oli ala-arvoista.

Matkatoimiston oppaiden puoleen oli turha kääntyä – hekin osasivat vain arvailla, mitä tapahtuu. Joku oppaista oli Paavolan kuuleman mukaan sanonut, että jokin venäläinen yhtiö olisi ostanut Deturin. Useiden kotimaisten mediatietojen mukaan Detur olisi siirtynyt toisen yhtiön omistukseen.

– Oppaat tulivat sinne, mutta eivät tienneet mitään. He eivät tienneet, onko heillä huomenna työpaikkaa.

– Kun keräsimme bussilla ympäri Alanyaa porukkaa kyytiin, osa porukasta ei tiennyt mitään. He olivat vain kuulleet, että Detur olisi mennyt konkurssiin.

Deturilta ei vastausta, kuluttajavirasto selvittää asiaa

MTV Uutiset yritti torstain aikana tavoitella Deturin toimitusjohtajaa Mehmet Ahishalia kommentoimaan tapausta, mutta hän ei vastannut yhteydenottoihin.

Kuluttajavirasto ei kommentoi vielä tässä vaiheessa tarkemmin tapausta. Asiantuntija Rasmus Repo kertoo, että Deturiin on otettu välittömästi yhteyttä ja selvitystyö aloitettu.

Repo toteaa, että kuluttajalla on oikeus saada palveluntarjoajan lupaama palvelu sovitulla tavalla. Hän ei osaa ottaa kantaa vielä siihen, miten kyseisessä tilanteessa kuluttajan kannattaisi toimia.

Kuluttajaviraston tiedotteessa todetaan, että matkailijoiden tai pian matkalle lähtevien kannattaa odotella lisätietoja. Virasto on pyytänyt Deturilta selvitystä asiasta.

Lue myös: Näin kurjasti kävi, kun ulkomaanmatkat peruuntuivat: Terhi on odottanut rahojaan vuoden – "Ei ole ilmoitettu meille yhtään mitään"

Lue myös: Yksinhuoltajaäidit odottivat rahojensa palautusta kuukauden ilman selitystä – näin parjattu matkatoimisto Detur puolustautuu peruutusruuhkansa keskeltä

Lisää aiheesta:

Suomalaismatkailijat olivat viisi päivää ilman matkatavaroitaan TUIn reissulla – "Lomafiilis ja satoja euroja meni"Katso kuvat: Elisan unelmalomasta tulikin traumaattinen kokemus homeisessa hotellissa – näin vastaa TjäreborgDeturin johto yhä vaiti, sadat suomalaismatkustajat pyritään kotiuttamaan tällä viikolla – syksylle matkansa varanneiden ei pidä perua matkaansa itseTuulan piti viettää 70-vuotispäiväänsä perheen kanssa Alanyassa, mutta Detur lennättikin Suomeen samana päivänä: "Itku tuli"Konsulilta tiukat sanat hotelleille, jotka perivät tuplamaksuja pulaan joutuneilta Deturin asiakkailta: "Ei millään tavalla hyväksyttävää"Yksinhuoltajaäidit odottivat rahojensa palautusta kuukauden ilman selitystä – näin parjattu matkatoimisto Detur puolustautuu peruutusruuhkansa keskeltä
KuluttajariidatMatkailuTurkkiLomaUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 12.10.19:08
    Lentäminen

    Lentokone oli myöhässä: Matkustajat myöhästyivät junasta ja vaativat 72 euroa korvauksia – näin kävi

  • 21.9.07:35
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 2.9.05:03
    Raha

    Äiti lähti kasvottomaksi digiyrittäjäksi, kertoo tienanneensa 50 000 euroa: "Muutama ystäväni tietää"

  • 31.8.19:08
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon