Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

BMW kuoppasi tämän auton 30 vuotta sitten liian kalliina – nyt kaikkien aikojen tykein M-malli on viimein täällä

1:22BMW M8 antoi odottaa itseään 30 vuottaTältä näyttää BMW M8.BMW
Julkaistu 06.06.2019 12:54

Ville Järveläinen

Baijerilaisvalmistajan urheiluautomalliston ultimaattinen lippulaiva on täällä.

BMW suunnitteli 1990-luvun alussa silloisesta 8-sarjasta urheilullisempaa versiota, johon oli määrä tulla 550 hevosvoimaa tuottava 6,1-litrainen vapaasti hengittävä V12. Autosta kehitettiin prototyyppi, mutta se ei koskaan päässyt tuotantoon asti, sillä hinta olisi ollut kaksinkertainen Porsche 911:een verrattuna.

Pikakelataan kolmisenkymmentä vuotta eteenpäin tähän päivään. Vuosimallin 2020 BMW M8 nimittäin näki päivänvalon eilen keskiviikkona.

M8 on xDrive-järjestelmällä varustettu neliveto, mutta M5:n tapaan, auton saa muutettu täysin takavetoiseksi nappia painamalla. Tällöin tosin menetetään dynaaminen ajonvakautusjärjestelmä, mutta siitä tuskin monikaan on pahoillaan.

Konehuoneen puolelta löytyy kaksoisahdettu 4,4-litrainen V8. Hevosvoimia luvataan tasan 600. Hieman tehokkaammassa M8 Competition -versiossa koneja on vielä 25 kappaletta lisää. BMW:n mukaan tehokkaampi malli kiihtyy nollasta sataan 3,2 sekunnissa, ja sen huippunopeus on yli 300 kilometriä tunnissa.

Sekä M8 että M8 Competition avomalleineen on varustettu kahdeksanlovisella automaattivaihteistolla ja rattivaihteilla. Jousitus on mallia säädettävä, ja kuljettaja voi valita jarrupolkimen toiminnan "mukavan" ja "äärimmäisen purevan" väliltä.

Auto saapuu markkinoille lokakuussa. Sen Suomi-hinta noussee yli 200 000 euron.

Lue myös: Jäähyväiset takavedolle: Tässä on BMW:n uusi ykkössarja

Lähde: BMW

Lisää aiheesta:

Jääkö tämä bensalle perso katuraketti lajinsa viimeiseksi? Sydämenä sykkii maailman tehokkain vapariBMW esitteli kunnon muskelimallin – tässä on kaikkien aikojen nopein ja tehokkain MBemarifanien odotus on päättynyt – tältä näyttää uuden sukupolven M5Ikonin uusi sukupolvi – tässä on ensimmäinen nelivetoinen BMW M5Porsche paljasti todellisen monsterin – tässä on uusi 700-hevosvoimainen 911 GT2 RSHengästyttävä top 5: Geneven autonäyttelyn urheiluautot
AutouutuudetUrheiluautotBMWAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autouutuudet
  • 18.10.202316:01
    Sähköautot

    "Ensimmäinen edullinen sähköauto Euroopasta" julki – hinta jopa alle 20 000 euron haamurajan

  • 25.08.202310:01
    Autot

    Volvo pääsi yllättämään: EM90 on valmistajan ensimmäinen täysiverinen tila-auto

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 16.08.202314:29
    Sähköautot

    Onko 100 000 euroa ylimääräistä? Polestar 3 pikavisiitillä Suomessa – tältä se näyttää

  • 07.06.202317:02
    Sähköautot

    Koolla on väliä: Volvo esitteli täysin uuden automallin, jonka hintalappu voi olla kova paikka kilpailijoille