BMW iski luvut tiskiin ja löi suomalaisen autoalan ällikällä – koronakevään kurimus kääntyi rytinällä kasvaneeksi myynniksi

BMW:n uudessa 4-sarjalaisessa on melkoinen keulailme 0:45
Katso video: Baijerilaisvalmistajan ikoniset "munuaiset" ovat saaneet uudessa 4-sarjalaisessa aivan uuden ilmeen. Internetin ihmemaassa etusäleikköä onkin jo ivattu majavanhampaiksi.

BMW:n ensirekisteröinnit kasvoivat koronakeväästä huolimatta, vaikka koronvirus iski keväällä lujaa suomalaiseen automarkkinaan.

Kovimmin se rökitti uusien autojen kauppaa, joka maalis-huhtikuun poikkeusoloissa syöksyi vapaaseen pudotukseen. Ensirekisteröinneissä 10-40 prosentin pudotukset olivat kaikkea muuta kuin tavattomia, pikemminkin korona-normaali.

Niinpä baijerilaisen BMW:n ensirekisteröintien kasvu koronakriisin keskellä löi monet alaa seuraavat ällikällä. Traficomin tilastojen mukaan premium-merkki kohensi ensirekisteröintejään viidenneksellä, 1 900 autosta 2 270 autoon.

– Täytyy muistaa, että ensirekisteröinnit ovat seurausta jo aiemmin tehdyistä kaupoista. BMW:llä oli siinä mielessä hyvä tilanne, että lähdimme vuoteen 2020 vahvalla tilauskannalla, BMW Suomen toimitusjohtaja Janne Kämäräinen luonnehtii.

BMW ei ole koronaimmuuni

Koronaimmuuniksi hän ei merkkiä halua julistaa.

– En oikein usko, että yhdelläkään valmistajalla voisi olla koronaimmuniteettia. Pandemia heijastui vahvasti myös meidän valtakunnalliseen kokonaismyyntiimme ja sen kokonaisvaikutuksia on vielä liian aikaista ryhtyä arvioimaan, hän sanoo.

Osa BMW:n koronaa uhmaavasta menestyksestä selittyy vertailukohtana käytettävän vuoden 2019 ensipuoliskon kurjista luvuista.

Tuolloin Suomessa rekisteröitiin vain 1 900 uutta BMW-merkkistä henkilöautoa.

WLTP aiheutti ongelmia

Taustalla olivat muun ohella vuonna 2018 voimaan tulleiden uusien WLTP-päästörajoitusten aiheuttamat viiveet. Baijerilaismerkillä oli vaikeuksia tiukennettujen raja-arvojen saavuttamisessa.

Nyt tilanne on muuttunut ja BMW:n tarjoama mallivalikoima monipuolistunut myös voimalinjojen osalta.

– Myynti on jakautunut useamman mallin kesken koska valtaosa malleistamme on saatavilla usealla eri voimanlähteellä, myös erilaisina hybrideinä, Kämäräinen toteaa.

Koronakevään myydyimmäksi malliksi kohosi BMW:n 5-sarja, jota ensirekisteröitiin yli 620 kappaletta. Kannassa seurasi 3-sarja yli 530 ensirekisteröinnillä.

Merkin 1-sarjaa ja X5-katumaasturia kirjattiin reksiteriin 272 autoa kutakin.

Kämäräinen ei halua suoraan ottaa kantaa WLTP:n aiheuttamiin ongelmiin, mutta rivien välistä asiasta voi päätellä jotain.

– Yhteen yksittäiseen syyhyn en usko. On hyvä muistaa, että vuoden 2020 suoritustaso kestää useaan aiempaankin vuoteen jo ennen WLTP:tä. Luonnollisesti mallistomme uusiutuminen on tukenut menestystämme tänä vuonna.

FAKTAT

BMW:n ensirekisteröinnit tammi-kesäkuussa 2020

1. BMW 5-sarja: 639 autoa

2. BMW 3-sarja: 533 autoa

3. BMW 1-sarja 272 autoa

4. BMW X5-sarja 272 autoa

5. BMW X3-sarja 187 autoa

6. BMW X2-sarja 167 autoa

7. BMW X1-sarja 90 autoa

Yhteensä: 2 302

Lähde: BMW Suomi

Lue myös:

    Uusimmat