Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoliitto laski: Näin paljon veroedun poistaminen näkyisi dieselautoilijan pussissa – paljon ajavalle jopa tonnin lisälasku

7:41Miten liikenteen päästöt leikataan?Miten liikenteen päästöjä voitaisiin leikata? Aiheesta keskustelemassa kansanedustajat Ari Torniainen (kesk.) ja Suna Kymäläinen (sd.).
Julkaistu 14.02.2020 15:24

Ville Järveläinen

Autoliiton mukaan verotuesta luopuminen nostaisi dieselpolttoaineen kuluttajahintaa.

Dieselpolttoaineen verotuki on dieselin energiasisältöveron alennus, jonka suuruus on 25,95 senttiä litraa kohden. Sen tarkoituksena on tukea vientiteollisuutta ja hyötyliikennettä. Dieselautojen yksityiskäyttäjiltä peritään käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta.

Kerroimme maanantaina Valtioneuvoston teettämästä ja Pellervon taloustutkimuksen (PTT) toteuttamasta tutkimuksesta, jonka lopputulemana oli, että dieselin verotuen poistaminen vähentäisi liikenteen päästöjä noin kolmella prosentilla vuodessa. Tämä olisi seurausta verotuen poistosta johtuvasta dieselpolttoaineen kulutuksen laskusta.

Lue myös: Dieseliä tuetaan 0,26 eurolla per litra, mutta ei välttämättä ikuisesti, koska tuen lopettaminen auttaisi vähentämään päästöjä – kelpaisiko sen sijaan kevyempi tuloverotus?

– Polttoaineverotuksen ympäristöohjaavuuden ja kustannustehokkuuden näkökulmasta dieselin verotuesta tulisikin luopua. Suomi on sitoutunut merkittäviin päästövähennyksiin liikenteessä, ja tavoitteisiin pääseminen vaatii tehokasta taloudellista ohjausta, jota dieselin verotuen poisto olisi, PTT kertoi tiistaisessa tiedotteessaan.

PTT:n mukaan vientiteollisuuden kustannuskilpailukyky heikentyisi verotuen poistamisella vain vähän. Kotitalouksille seuraukset saattaisivat näkyä esimerkiksi lopputuotteiden kustannusten nousuna, mutta sitä voitaisiin kompensoida esimerkiksi tulonsiirroilla tai ansiotuloverotusta alentamalla.

Entäs se tavallinen dieselautoilija?

Mikäli dieselin verotuki poistettaisiin, olisi sillä vaikutuksia myös yksityisten dieselautoilijoiden lompakkoon. Autoliitto on laskenut, miten poisto näkyisi 20, 35 ja 50 000 kilometriä vuodessa ajavien taloudessa.

Autoliiton mukaan verotuesta luopuminen nostaisi dieselpolttoaineen kuluttajahintaa noin 0,32 eurolla litralta, sillä energiaveron päälle tulee 24 prosentin arvonlisävero.

Mikäli uudistus toteutettaisiin, nousisi 20 000 kilometriä vuodessa noin kuuden litran keskikulutuksen dieselautolla ajavan kustannukset vajaalla 390 eurolla vuodessa. Kun samalla käyttövoimaverosta luovuttaisiin, olisi vaikutus suurin piirtein kustannusneutraali keskimääräisellä dieselautolla ajavalle.

Dieselautoilla ajetaan kuitenkin usein keskimääräistä enemmän, joten moni dieselautoilija joutuisi maksumieheksi. 35 000 kilometrin ajoilla polttoainekulut nousisivat liki 680 euroa ja 50 000 kilometrin suoritteella jo 965 euroa vuodessa.

Lähteet: Autoliitto, Pellervon taloustutkimus

Lue myös: Tutkijat ehdottavat polttoaineiden päästökauppaa – bensa ja diesel kallistuisivat

Lisää aiheesta:

Autoalalta ehdotus tikittävän hintapommin purkamiseksi – "Ainoa nopea keino polttoaineiden hintojen välittömäksi laskemiseksi"Näin polttoaineveron mylläys näkyisi sinun lompakossasi: "Yksittäisen veronmaksajan kohdalla muutos voi olla suuri"Ministeriön työryhmä ei suosittele kilometriverotukseen siirtymistä – Matti Vanhanen väläyttää sitä tulevaisuuden toimenaTyöryhmä ehdottaa bensaveron nostamista – polttoaineen hinta nousisi yli 10 sentillä – "Tehokkain ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi"Dieseliä tuetaan 0,26 eurolla per litra, mutta ei välttämättä ikuisesti, koska tuen lopettaminen auttaisi vähentämään päästöjä – kelpaisiko sen sijaan kevyempi tuloverotus?Yle: Käyttövoimaveron poistaminen nostaisi dieselin hintaa 26 sentillä per litra – myös Autoliiton toimitusjohtaja esitti huolensa
LiikennePolttoainePäästötVerotTalousKotimaaAutot
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen19:50
    Vaatteet

    Moni luulee, että Gore-Tex-vaatetta ei saa pestä – asia on päinvastoin

  • Eilen10:34
    Junat

    Jo yli 1 400 junaa on myöhästynyt törttöilijöiden takia: "Yksikään somevideo ei ole sen arvoinen"

  • ke11:51
    Sää

    Sääennusteessa lunta – Pekka Pouta avaa hurjaa kylmenemistä

  • ke09:56
    Julkinen liikenne

    Ratikoissa sitkeä vika – vuoroja perutaan ainakin viikon ajan

  • ti12:59
    Liikenneonnettomuudet

    Näin tiuhaan poliisi kirjotti kesällä sakkoja skuuttirikkeistä – positiivinen havainto nuorista