Autoliitto laski: Näin paljon veroedun poistaminen näkyisi dieselautoilijan pussissa – paljon ajavalle jopa tonnin lisälasku

Miten liikenteen päästöt leikataan? 7:41
Miten liikenteen päästöjä voitaisiin leikata? Aiheesta keskustelemassa kansanedustajat Ari Torniainen (kesk.) ja Suna Kymäläinen (sd.).

Autoliiton mukaan verotuesta luopuminen nostaisi dieselpolttoaineen kuluttajahintaa.

Dieselpolttoaineen verotuki on dieselin energiasisältöveron alennus, jonka suuruus on 25,95 senttiä litraa kohden. Sen tarkoituksena on tukea vientiteollisuutta ja hyötyliikennettä. Dieselautojen yksityiskäyttäjiltä peritään käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta.

Kerroimme maanantaina Valtioneuvoston teettämästä ja Pellervon taloustutkimuksen (PTT) toteuttamasta tutkimuksesta, jonka lopputulemana oli, että dieselin verotuen poistaminen vähentäisi liikenteen päästöjä noin kolmella prosentilla vuodessa. Tämä olisi seurausta verotuen poistosta johtuvasta dieselpolttoaineen kulutuksen laskusta.

– Polttoaineverotuksen ympäristöohjaavuuden ja kustannustehokkuuden näkökulmasta dieselin verotuesta tulisikin luopua. Suomi on sitoutunut merkittäviin päästövähennyksiin liikenteessä, ja tavoitteisiin pääseminen vaatii tehokasta taloudellista ohjausta, jota dieselin verotuen poisto olisi, PTT kertoi tiistaisessa tiedotteessaan.

PTT:n mukaan vientiteollisuuden kustannuskilpailukyky heikentyisi verotuen poistamisella vain vähän. Kotitalouksille seuraukset saattaisivat näkyä esimerkiksi lopputuotteiden kustannusten nousuna, mutta sitä voitaisiin kompensoida esimerkiksi tulonsiirroilla tai ansiotuloverotusta alentamalla.

Entäs se tavallinen dieselautoilija?

Mikäli dieselin verotuki poistettaisiin, olisi sillä vaikutuksia myös yksityisten dieselautoilijoiden lompakkoon. Autoliitto on laskenut, miten poisto näkyisi 20, 35 ja 50 000 kilometriä vuodessa ajavien taloudessa.

Autoliiton mukaan verotuesta luopuminen nostaisi dieselpolttoaineen kuluttajahintaa noin 0,32 eurolla litralta, sillä energiaveron päälle tulee 24 prosentin arvonlisävero.

Mikäli uudistus toteutettaisiin, nousisi 20 000 kilometriä vuodessa noin kuuden litran keskikulutuksen dieselautolla ajavan kustannukset vajaalla 390 eurolla vuodessa. Kun samalla käyttövoimaverosta luovuttaisiin, olisi vaikutus suurin piirtein kustannusneutraali keskimääräisellä dieselautolla ajavalle.

Dieselautoilla ajetaan kuitenkin usein keskimääräistä enemmän, joten moni dieselautoilija joutuisi maksumieheksi. 35 000 kilometrin ajoilla polttoainekulut nousisivat liki 680 euroa ja 50 000 kilometrin suoritteella jo 965 euroa vuodessa.

Lähteet: Autoliitto, Pellervon taloustutkimus

Lue myös:

    Uusimmat