Autoliiton mukaan verotuesta luopuminen nostaisi dieselpolttoaineen kuluttajahintaa.
Dieselpolttoaineen verotuki on dieselin energiasisältöveron alennus, jonka suuruus on 25,95 senttiä litraa kohden. Sen tarkoituksena on tukea vientiteollisuutta ja hyötyliikennettä. Dieselautojen yksityiskäyttäjiltä peritään käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta.
Kerroimme maanantaina Valtioneuvoston teettämästä ja Pellervon taloustutkimuksen (PTT) toteuttamasta tutkimuksesta, jonka lopputulemana oli, että dieselin verotuen poistaminen vähentäisi liikenteen päästöjä noin kolmella prosentilla vuodessa. Tämä olisi seurausta verotuen poistosta johtuvasta dieselpolttoaineen kulutuksen laskusta.
– Polttoaineverotuksen ympäristöohjaavuuden ja kustannustehokkuuden näkökulmasta dieselin verotuesta tulisikin luopua. Suomi on sitoutunut merkittäviin päästövähennyksiin liikenteessä, ja tavoitteisiin pääseminen vaatii tehokasta taloudellista ohjausta, jota dieselin verotuen poisto olisi, PTT kertoi tiistaisessa tiedotteessaan.