Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Aalto-yliopiston tutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä – bensa ja diesel kallistuisivat

2:20Tutkijat ehdottavat polttoaineiden päästökauppaa päästöjen vähentämiseksiTutkijat ehdottavat polttoaineiden päästökauppaa päästöjen vähentämiseksi.All Over Press
Julkaistu 22.10.2019 21:48
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

pmakipetaja

Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä. Käytännössä päästökauppa toimisi niin, että huoltamoketjut ostaisivat valtiolta lupia hiilidioksidipäästöjä tuottavien polttoaineiden myymiseen.

Pikkuhiljaa lupien määrää vähennettäisiin niin, että liikenteen päästöt saataisiin puolitettua vuoteen 2030 mennessä kuten hallitusohjelmassa linjataan. Järjestelmän myötä bensan ja dieselin hinta kallistuisi ja autoilu vähenisi.

Suomi on sitoutunut puolittamaan tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on selkeä, mutta käytännön keinoja sen saavuttamiseksi on esitelty niukasti. Lähinnä on kiistelty siitä, kuinka nopeasti sähköautot yleistyvät.

Nyt Aalto-yliopiston taloustutkijat esittävät keinoksi polttoaineiden päästökauppaa.

– Luodaan kansallinen päästölupajärjestelmä, joka koskee liikennesektoria. Jakelijoiden, jotka myyvät polttoainetta, pitäisi jokaista litraa kohden omistaa päästölupa. Montako päästölupaa kukin litra vaatisi, perustuu polttoaineen hiilidioksidisisältöön, selittää Aalto-yliopiston professori Matti Liski.

– Valtio laittaisi kiertoon vuosittain näitä lupia markkinapaikan kautta ja sieltä jakelijat saisivat niitä ostaa ja niillä olisi myös jälkimarkkinat ja hinta määräytyisi markkinoilla, Liski jatkaa. 

Lisäkustannuksia syrjäseutujen asukkaille 

Tämän järjestelmän hyvä puoli olisi se, että päästövähennystavoitteiseen päästäisiin varmuudella vähentämällä vuosi vuodelta myyntilupien määrää. Siitä seuraisi bensan ja dieselin kallistuminen ja sitä kautta autoilun väheneminen.


Kärsijöiksi joutuisivat erityisesti syrjäseutujen asukkaat, jotka eivät pääse liikkumaan ilman autoa. Myös teollisuuden kuljetukset kallistuisivat. Tutkijoiden mukaan pahimmat kärsijät voisivat saada valtiolta tukea.

– Jos polttoaineen hinta nousee 20, 30 tai 40 senttiä, siitä syntyy valtiolle miljarditulot. Näitä tuloja voidaan käyttää tulovaikutusten tasaamiseen, huomauttaa Liski.

epa pakoputki pakokaasut auto autot h_54920633Liikenne aiheuttaa viidenneksen kaikista Suomen kasvihuonepäästöistä.

"Periaatteessa toteuttamiskelpoinen esitys"

Suomen ilmastopaneelin puheenjohtajan mielestä ehdotus on toteuttamiskelpoinen.

– Käytännön toteuttamista varten kannattaa vielä tutkia koko joukko asioita, mutta periaatteessa kyllä on. Haastekohdat varmaan liittyvät siihen, kuinka korkeaksi se polttoaineen hinta siellä pumpulla nousee, toteaa Suomen ympäristöpaneelin puheenjohtaja ja Helsingin yliopiston ympäristöekonomian professori Markku Ollikainen.

Ollikainen kuitenkin muistuttaa, että liikenteen päästöjen puolittamiseen tarvitaan muitakin keinoja.

– Yksin tämä ei riitä. Tarvitaan toimenpidevalikoima liikenteen päästöjen puolittamiseen. Suomen täytyy toimia EU:ssa, että ajoneuvojen energiatehokkuus paranee. Meidän täytyy edistää kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikenteen tehostamista.

– Mielestäni tarvitaan myös tukea sähköisen liikenteen latausverkoston kehittämiseen sekä työsuhdeautoilun tukemista niin, että saadaan käytettyjä sähköautoja kansalaisten hankittaviksi, listaa Ollikainen.

kuvituskuva liikenneruuhkaSuomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.All Over Press

"Mielenkiintoinen keskustelun avaus"

Polttoaineen jakelija suhtautuu ehdotukseen varovaisen myönteisesti.

– Tämä on mielenkiintoinen keskustelun avaus lisätoimesta, jota voitaisiin tarvita, kun liikenteen päästöjä pitää vähentää. Sen lisäksi, mitä on jo sovittu kuten biopolttoaineiden jakeluvelvoite. Jos tässä on tarkoitus pakottaa jakelijat vähähiilistämään polttoainetarjontaansa, niin se ei ole meille vieras ajatus, arvioi Neste Oyj:n yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka J. Räsänen.

Poliitikot tyrmäävät esityksen

Raportin tilannut liikenneministeriö toivoo laajaa keskustelua aiheesta ja se alkoikin heti. Poliitikoilta tuli täystyrmäys tutkijoiden ehdotukselle.

– Tällaista ei ole hallitusohjelmassa ja tietenkin näitä erilaisia selvityksiä ja tutkimuksia vuosittain tilataan ja tähänkin perehdytään, mutta minkäännäköisiä politiikkatoimenpiteitä näiden osalta ei meillä ole käynnissä. Sen sijaan liikenteen päästöjen osalta meillä on kunnianhimoisia tavoitteita, linjaa liikenneministeri Sanna Marin (SDP).

– Sellainen, että polttoaineen hintaa nostetaan niin korkeaksi, että se periaatteessa jää ostamatta sen hinnan vuoksi niin se ei ole oikeudenmukaista, ei sosiaalisesti eikä alueellisesti, sanoo elinkeinoministeri Mika Lintilä (Kesk.)

Lisää aiheesta:

Suomen ilmastopaneeli arvostelee Orpon hallitusta liikenteen ilmastotoimien hidastamisestaJuha Sipilältä yllätysresepti: Öljy-yhtiöt maksamaan korvausta turvepeltojen viljelijöilleMinisteri Harakka haluaa lisää rahaa liikenteen päästövähennystoimiin: "Nyt on totuuden hetki"Asiantuntija: SDP, RKP ja keskusta eivät ole antaneet selvää vastausta, mihin ilmastotoimiin he olisivat valmiita – näin kansa hyväksyisi bensaveron nostamisenPolttoaineiden päästökauppa puolittaisi liikenteen päästöt, arvioivat taloustutkijat – pienituloiset ja maaseudun asukkaat suurimpia kärsijöitäAutoilu ei tule kalliimmaksi? "Ei ole realistista"
KotimaaPolttoaineLiikenneIlmastonmuutos

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 20:38
    Yle

    Taloussanomat: Yle aikoo palauttaa työntekijöiden tulos- ja kannustepalkkiot

  • 19:47
    Kulttuuri

    Taidetestaajien Keskinen: Balettiesitys olisi pitänyt keskeyttää

  • 19:42
    Linnanmäki

    IL: Linnanmäki aloittaa muutosneuvottelut

  • 19:38
    Politiikka

    Kovatuloisia huippuosaajia houkutellaan takaisin Suomeen rahalla – näin veroporkkana toimisi

  • 19:26
    KRP

    Kolme kurdimiestä vangittiin epäiltyinä terroristiryhmän rahoittamisesta – rikokset jatkuneet alkuviikkoon asti