Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä. Käytännössä päästökauppa toimisi niin, että huoltamoketjut ostaisivat valtiolta lupia hiilidioksidipäästöjä tuottavien polttoaineiden myymiseen.
Pikkuhiljaa lupien määrää vähennettäisiin niin, että liikenteen päästöt saataisiin puolitettua vuoteen 2030 mennessä kuten hallitusohjelmassa linjataan. Järjestelmän myötä bensan ja dieselin hinta kallistuisi ja autoilu vähenisi.
Suomi on sitoutunut puolittamaan tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on selkeä, mutta käytännön keinoja sen saavuttamiseksi on esitelty niukasti. Lähinnä on kiistelty siitä, kuinka nopeasti sähköautot yleistyvät.
Nyt Aalto-yliopiston taloustutkijat esittävät keinoksi polttoaineiden päästökauppaa.
– Luodaan kansallinen päästölupajärjestelmä, joka koskee liikennesektoria. Jakelijoiden, jotka myyvät polttoainetta, pitäisi jokaista litraa kohden omistaa päästölupa. Montako päästölupaa kukin litra vaatisi, perustuu polttoaineen hiilidioksidisisältöön, selittää Aalto-yliopiston professori Matti Liski.
– Valtio laittaisi kiertoon vuosittain näitä lupia markkinapaikan kautta ja sieltä jakelijat saisivat niitä ostaa ja niillä olisi myös jälkimarkkinat ja hinta määräytyisi markkinoilla, Liski jatkaa.
Lisäkustannuksia syrjäseutujen asukkaille
Tämän järjestelmän hyvä puoli olisi se, että päästövähennystavoitteiseen päästäisiin varmuudella vähentämällä vuosi vuodelta myyntilupien määrää. Siitä seuraisi bensan ja dieselin kallistuminen ja sitä kautta autoilun väheneminen.



