Autoliiton pomon terveiset päättäjille eivät vaadi tulkkausta: "Auto ei ole Suomessa mikään luksustuote"

"Autonvalmistajien sakkouhka lisää painetta sähköautojen määrän lisäämiseen" 1:49
Autojen päästöt ovat Suomessa jo nyt pienemmät kuin Euroopan unionissa keskimäärin.

Autoliitto on esittänyt huolensa Euroopan unionin ilmastolakipakettiesityksestä.

EU-komissio julkaisi keskiviikkona esityksensä ilmastolakipaketista, jolla tavoitellaan tieliikenteen päästöjen vähentämistä 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoteen 1990 verrattuna.

Paketissa esitetyt toimenpiteet, kuten vaatimus uusien autojen päästöttömyydestä vuodesta 2035 alkaen, lyödään lukkoon, kunhan jäsenvaltiot ja parlamentti pääsevät niistä yhteisymmärrykseen.

Suomalaisten autoilijoiden etua valvova Autoliitto on huolissaan EU-komission paketista, sillä se pelkää unionin harvimmin asutun maan joutuvan maksamaan kohtuutonta osaa päästövähennyksien saavuttamisesta.

Paketin toteutuessa uusien polttomoottoriautojen myynti loppuisi vuonna 2035.

– Meillä on kuitenkin polttomoottoriautoja vielä pitkään tuonkin jälkeen ja polttomoottori on keskeinen osa myös hybridiautokantaa. Biopolttoaineilla voidaan mahdollistaa nykyisen autokannan ja niihin sitoutuneen pääoman järkevä elinkaari ja käyttö. Tässä asiassa Suomessa on myös erityisosaamista, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa tiedotteessa.

Suomen erityispiirteet huomioitava

Nieminen muistuttaa, että Suomessa myydään moninkertainen määrä käytettyjä autoja uusiin verrattuna, joten päästötoimenpiteiden ei tulisi rajoittua pelkästään jälkimmäisenä mainittuihin.

– Vanhan polttomoottoriauton vaihtaminen vaikka käytettyyn sähköautoon vie kohti tavoitetta ja on tällöin useampien kuluttajien ulottuvissa.

Autoliitto vaatii, että Suomi pitää puolensa, jotta se ei menetä kilpailukykyään muihin jäsenmaihin verrattuna.  

– Suomen erityispiirteet pitää huomioida tässä paketissa. Suomi on EU:n harvimmin asuttu maa ja meillä on hyvin ohuet liikennevirrat, minkä takia henkilöauto on meillä usein paras tai ainoa todellinen vaihtoehto liikkumiseen. Vaihtoehtoisten liikennemuotojen järjestäminen on meillä vaikeaa ja kallista verrattuna tiheästi asuttuun Keski-Eurooppaan, Nieminen painottaa.

– Henkilöauto on Suomessa arjen mahdollistaja, ei mikään luksustuote. Oleellista on varmistaa sosiaalinen oikeudenmukaisuus niin, että kaikilla on mahdollisuus sekä varaa liikkua ja elää täällä.

Lähde: Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat