Autokin tarvitsee UV-suojaa! Näin vahaat autosi

Monen autoilun ystävän mielessä siintävät jo kauniit kesäpäivät tien päällä. Ennen kuumalle moottoritielle kurvaamista on syytä suorittaa perusteellinen auton vahaus.

Käsintehdyllä vahauksella saa kestävämmän lopputuloksen kuin piipahduksella autopesulaan. Muista kuitenkin kunnon apuvälineet – vanhat kalsarit eivät käy kiillotusliinoista.

Auton vahaus tulisi suorittaa kaksi kertaa vuodessa, jotta maalipinta säilyy mahdollisimman hyvänä ja auto säilyttää arvonsa.

Alkukesällä suoritettu vahaus suojaa kesäkaaraa tehokkaasti ympäristötekijöiden haittavaikutuksilta, kuten ilmansaasteilta ja auringon UV-säteilyssä haalistumiselta.

– Tähän aikaan vuodesta ostetaan paljon auton puhdistukseen ja vahaamiseen tarkoitettuja tuotteita. Vahalla on sama merkitys maalipinnoille kuin aurinkorasvalla iholle – kyllä kummassakin huomaa syksyllä selkeän eron, jos niitä ei hoida asianmukaisesti, Jarkko Salmi Biltemasta muistuttaa.

Valitse oikea vaha

Markkinoilla on runsaasti erilaisia vahoja ja vahasarjoja, joista voi valita parhaan vaihtoehdon oman auton tarpeisiin.

Vanhoille maalipinnoille kannattaa valita voimakkaasti puhdistava ja uudistava vaha.

Uudemmalle autolle taas sopivat kiiltoa lisäävät tuotteet. Saatavilla on auton väriä korostavia vahoja, ja esimerkiksi metalliväreille on omat tuotteensa.

Käsityönä tehty vahaus on kestävin

Autopesuloiden vahausohjelmilla saa autoon ainoastaan kevyen ehostuksen, joten paras tapa saada kestävä vahapinta on suorittaa vahaus käsityönä.

Oikeilla tuotteilla ja apuvälineillä lopputuloksesta tulee kestävä ja kiiltävä.

– Kyllä ne vanhat kalsarit ja muut rätit tulisi unohtaa vahapinnan kiillotuksessa. Kun vahaukseen kerran ryhtyy, kannattaa se viedä loppuun kunnollisilla välineillä. Näin lopputuloksesta tulee paras mahdollinen, Salmi painottaa.

Vahaajan muistilista:

– Älä vahaa autoa auringonpaisteessa. Vältä myös sadekeliä, sillä ilmankosteus voi vaikuttaa vahauksen lopputulokseen.

– Pese auto aina perusteellisesti ennen vahauksen aloittamista – pienikin hiekanjyvä voi tehdä maalipintaan ikävän naarmun. Anna pinnan kuivua varjoisassa paikassa.

– Varaa itse vahaukseen muutama tunti aikaa, kiire näkyy helposti työn jäljessä.

– Työstä yksi puoli autosta kerrallaan siten, että levität vahan ja kiillotat sen kiillotus- tai monikäyttöliinalla. Näin vaha ei pääse liiaksi kuivumaan auton pintaan.

Juttu on uusinta vuodelta 2014

Lähde: Biltema

Kuka väistää ketä kun autoilija ja pöyräilijä kohtaavat? 

Lue myös:

    Uusimmat