Autoilija: Vältä nämä yleiset virheet talvella ja pääset perille!

Uudetkin autot vaativat erityishuomiota talviaikaan. Pakkanen ja kostea keli pistävät koetukselle paitsi renkaat, myös auton akun, suodattimet, jäähdytysnesteen ja lukot.

Tuliterä auto talvisella tiellä konepelti auki ei ole lainkaan harvinainen näky. Monelta ikävältä hetkeltä kuitenkin vältytään, kun auto on huollettu oikein myös talvikeleihin.

– Yksi yleisimpiä syitä, miksi dieselauto jää tielle, on polttoainesuodattimen tukkeutuminen, kertoo autohuollon tuotepäällikkö Sami Virtanen Vianorilta.

Polttoainesuodatin tulee vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Jos tätä ei muista tehdä, likainen suodatin jäätyy pakkasilla helposti. Polttoaine ei pääse enää moottoriin, ja matka tyssää siihen.

Suodattimeen voi olla vaikea päästä käsiksi ja sinne pääsee vaihdon yhteydessä helposti epäpuhtauksia. Siksi on suositeltavaa vaihdattaa se ammattilaisella.

Varo omia kaapeliviritelmiä

Kylmillä ilmoilla kannattaa tarkistaa renkaiden paine. Jos jäähdytysnestettä ei ole juuri vaihdettu, niin myös sen pakkasenkestävyys kannattaa mitata. Tämä onnistuu huoltoliikkeiden mittalaitteilla.

Näiden lisäksi auton toiminnan kannalta elintärkeä akku tulee tarkistaa erityisesti, jos ajaa vain kauppareissuja. Kylmällä ilmalla autossa on päällä paljon sähköä kuluttavia laitteita, kuten lämmityspuhaltimet ja penkinlämmittimet. Lyhyillä matkoilla auton akku ei välttämättä ehdi latautua kunnolla. Myös polttoaineen lisälämmittimet ovat virtasyöppöjä.

– Hyvä nyrkkisääntö on, että autolla tulee ajaa niin kauan kuin lisälämmitin on päällä. Jos lämmitintä pitää päällä tunnin, autolla tulisi ajaa tunti sen jälkeen, Virtanen ohjeistaa.

Jos auton akku varatoimista huolimatta tyhjenee, kannattaa miettiä tarkkaan, ottaako virtaa apuun pysähtyneestä autosta.

– Nykyautoissa on paljon tietokoneita. En suosittele virran ottamista toisesta autosta, koska siinä piilee aina ohjainlaitteiden vaurioitumisen vaara. Tästä voi tulla kallis lasku.

Kaapeleilla käynnistämisen sijaan huomattavasti turvallisempaa on esimerkiksi erillisen käynnistysakun hankkiminen takakonttiin tai akun lataaminen siihen tarkoitetulla akkulaturilla.

Käytä välillä avaimia

Harva käyttää enää auton ovien avaamiseen avainta, vaan lukot toimivat kauko-ohjaimella. Jos autosta loppuu akku eikä kauko-ohjain enää toimikaan, voi autoilija joutua ikävään tilanteeseen.

– Käyttämättömään lukkopesään kertyy likaa ja kosteutta. Jos autoon pitää päästä avaimella, ja lukkopesä on jäässä tai jumissa, niin autoon ei noin vain mennäkään, Virtanen toteaa.

Avaimia kannattaakin silloin tällöin käyttää ja lukot rasvata, jotta autoon pääsy hätätilanteessa varmasti onnistuu.

Ovien jäätyminen kiinni voidaan estää tiivisteiden voitelulla. Tähän kannattaa käyttää autotarvikeliikkeistä saatavia silikonipuikkoja. Lisäksi talvireissulle autoon on hyvä ottaa mukaan lämmin huopa, harjallinen jääskrapa, hätävilkullinen taskulamppu, huomioliivit ja hinausköysi.

Lähde: Deski

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat