Mainos

Autoilija, tarkista tämä ennen syksyn sateita!

Ennen pahinta sadekautta on aika tarkistaa renkaiden urasyvyydet, sillä sileät renkaat voivat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä nimenomaan syksyllä. Joitakin vuosia vanhat autonrenkaat voivat olla syksyn tullen melko kuluneet, vaikka ne vielä keväällä olisivat olleet lähes moitteettomat. Rengaspaineet tarkistetaan pitäisi tarkistaa tiheämmällä aikavälillä, sillä oikeat paineet pidentävät renkaiden käyttöikää huomattavasti.

Suomen ilmastossa ei kannata pitkittää uusien kesärenkaiden hankintaa edes loppusyksystä. Uudet renkaat kannattaa vaihtaa alle vaikka vain kuukaudeksi ennen talvirenkaiden vaihtoa, sillä juuri syksyn rankkojen sateiden aikana kunnollisista kesärenkaista on eniten hyötyä.

– Kuivalla kelillä renkaiden urasyvyydellä tai edes laadulla ei ole niin suurta väliä kuin sateella. Auton joutuessa vesiliirron vaaraan laadukas rengas ja riittävä urasyvyys saattavat jopa pelastaa ihmishenkiä, sanoo tuotepäällikkö Kai Talonen Vianorilta.

Onnettomuuden välttämisessä vaikuttavat kuljettajan oma kyvykkyys sekä reaktionopeus, mutta myös renkaan ominaisuudet korostuvat märällä kelillä. Sama koskee niitä tilanteita, joissa on tehtävä voimakkaita ohjausliikkeitä.

– Monissa testeissä on todettu, että laadukkaammat renkaat eivät niin sanotusti yllätä ajajaa. Jos pitää esimerkiksi väistää hirveä kääntämällä rattia ensin nopeasti vasemmalle ja sitten oikealle, hyväkuntoinen ja laadukas rengas toimii, mutta huonompi rengas vie pöpelikköön.

Jarrutusmatkoissa huimia eroja

Moni ajattelee edelleen, että vanhat talvirenkaat voisi ajaa loppuun keväällä tai syksyllä. Lain mukaan nastat poistamalla näin voi toimia, mutta jarrutusmatkojen perusteella se ei kannata.

– Jos ajetaan märällä kesäkelillä 80 km/h, auto pysähtyy kesärenkailla 26 metrin päässä, mutta talvirenkaat vaativat 37 metriä pysähtyäkseen. Tämän vuoksi on tärkeää valita kelinmukaiset ja vuodenaikaan sopivat renkaat, sanoo Talonen.

Uudessa kesärenkaassa pääura on noin 8 millimetriä syvä, joskus syvempikin. Lain mukaan minimiurasyvyys kesärenkaassa on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta jokainen alaa tunteva asiantuntija sanoo sen olevan täysin riittämätön syvyys. Oikeampi turvasuositus on 4 millimetriä.

– Nykyautoilijat ovat vähitellen oppineet, ettei 1,6 millimetrin urasyvyys riitä. Sen sijaan rengaspaineiden tarkistamisen merkitystä ei vieläkään ihan ymmärretä. Väärillä paineilla renkaat kuluvat huomattavasti nopeammin ja bensaakin menee enemmän. Nyrkkisääntö on, että paineet tarkistetaan kerran kuukaudessa, sanoo Talonen.

Urasyvyyden mittaamiseen monta tapaa

Renkaan urasyvyyden tarkistaminen on helpointa renkaasta, jossa on kulumisindikaattorivaroitin. Erillisen urasyvyysmittarin voi ostaa alan liikkeistä. Mikäli on epävarma asiasta, voi pyytää rengasliikkeen henkilökuntaa tarkistamaan tilanteen. Omatoiminen pärjää kolikolla.

– Karkea arvio urasyvyydestä on helppo tehdä kahden euron kolikolla. Kolikko asetetaan pystyasennossa renkaan pääuraan. Mikäli hopeinen reuna näkyy uran reunan yli, on syvyys alle neljä millimetriä. Tällöin on aika tehdä tarkempi mittaus ja pohtia uusien renkaiden hankintaa, sanoo Talonen.

Lähde: Deski

(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.