Ennen pahinta sadekautta on aika tarkistaa renkaiden urasyvyydet, sillä sileät renkaat voivat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä nimenomaan syksyllä. Joitakin vuosia vanhat autonrenkaat voivat olla syksyn tullen melko kuluneet, vaikka ne vielä keväällä olisivat olleet lähes moitteettomat. Rengaspaineet tarkistetaan pitäisi tarkistaa tiheämmällä aikavälillä, sillä oikeat paineet pidentävät renkaiden käyttöikää huomattavasti.
Suomen ilmastossa ei kannata pitkittää uusien kesärenkaiden hankintaa edes loppusyksystä. Uudet renkaat kannattaa vaihtaa alle vaikka vain kuukaudeksi ennen talvirenkaiden vaihtoa, sillä juuri syksyn rankkojen sateiden aikana kunnollisista kesärenkaista on eniten hyötyä.
– Kuivalla kelillä renkaiden urasyvyydellä tai edes laadulla ei ole niin suurta väliä kuin sateella. Auton joutuessa vesiliirron vaaraan laadukas rengas ja riittävä urasyvyys saattavat jopa pelastaa ihmishenkiä, sanoo tuotepäällikkö Kai Talonen Vianorilta.
Onnettomuuden välttämisessä vaikuttavat kuljettajan oma kyvykkyys sekä reaktionopeus, mutta myös renkaan ominaisuudet korostuvat märällä kelillä. Sama koskee niitä tilanteita, joissa on tehtävä voimakkaita ohjausliikkeitä.
– Monissa testeissä on todettu, että laadukkaammat renkaat eivät niin sanotusti yllätä ajajaa. Jos pitää esimerkiksi väistää hirveä kääntämällä rattia ensin nopeasti vasemmalle ja sitten oikealle, hyväkuntoinen ja laadukas rengas toimii, mutta huonompi rengas vie pöpelikköön.
Jarrutusmatkoissa huimia eroja
Moni ajattelee edelleen, että vanhat talvirenkaat voisi ajaa loppuun keväällä tai syksyllä. Lain mukaan nastat poistamalla näin voi toimia, mutta jarrutusmatkojen perusteella se ei kannata.
