Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoilija, tarkista tämä ennen syksyn sateita!

Renkaan urasyvyys on tarkastettava ennen syksyn sateita.
Renkaan urasyvyys on tarkastettava ennen syksyn sateita.
Julkaistu 13.09.2012 14:23

Ennen pahinta sadekautta on aika tarkistaa renkaiden urasyvyydet, sillä sileät renkaat voivat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä nimenomaan syksyllä. Joitakin vuosia vanhat autonrenkaat voivat olla syksyn tullen melko kuluneet, vaikka ne vielä keväällä olisivat olleet lähes moitteettomat. Rengaspaineet tarkistetaan pitäisi tarkistaa tiheämmällä aikavälillä, sillä oikeat paineet pidentävät renkaiden käyttöikää huomattavasti.

Suomen ilmastossa ei kannata pitkittää uusien kesärenkaiden hankintaa edes loppusyksystä. Uudet renkaat kannattaa vaihtaa alle vaikka vain kuukaudeksi ennen talvirenkaiden vaihtoa, sillä juuri syksyn rankkojen sateiden aikana kunnollisista kesärenkaista on eniten hyötyä.

– Kuivalla kelillä renkaiden urasyvyydellä tai edes laadulla ei ole niin suurta väliä kuin sateella. Auton joutuessa vesiliirron vaaraan laadukas rengas ja riittävä urasyvyys saattavat jopa pelastaa ihmishenkiä, sanoo tuotepäällikkö Kai Talonen Vianorilta.

Onnettomuuden välttämisessä vaikuttavat kuljettajan oma kyvykkyys sekä reaktionopeus, mutta myös renkaan ominaisuudet korostuvat märällä kelillä. Sama koskee niitä tilanteita, joissa on tehtävä voimakkaita ohjausliikkeitä.

– Monissa testeissä on todettu, että laadukkaammat renkaat eivät niin sanotusti yllätä ajajaa. Jos pitää esimerkiksi väistää hirveä kääntämällä rattia ensin nopeasti vasemmalle ja sitten oikealle, hyväkuntoinen ja laadukas rengas toimii, mutta huonompi rengas vie pöpelikköön.

Jarrutusmatkoissa huimia eroja

Moni ajattelee edelleen, että vanhat talvirenkaat voisi ajaa loppuun keväällä tai syksyllä. Lain mukaan nastat poistamalla näin voi toimia, mutta jarrutusmatkojen perusteella se ei kannata.

– Jos ajetaan märällä kesäkelillä 80 km/h, auto pysähtyy kesärenkailla 26 metrin päässä, mutta talvirenkaat vaativat 37 metriä pysähtyäkseen. Tämän vuoksi on tärkeää valita kelinmukaiset ja vuodenaikaan sopivat renkaat, sanoo Talonen.

Uudessa kesärenkaassa pääura on noin 8 millimetriä syvä, joskus syvempikin. Lain mukaan minimiurasyvyys kesärenkaassa on oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta jokainen alaa tunteva asiantuntija sanoo sen olevan täysin riittämätön syvyys. Oikeampi turvasuositus on 4 millimetriä.

– Nykyautoilijat ovat vähitellen oppineet, ettei 1,6 millimetrin urasyvyys riitä. Sen sijaan rengaspaineiden tarkistamisen merkitystä ei vieläkään ihan ymmärretä. Väärillä paineilla renkaat kuluvat huomattavasti nopeammin ja bensaakin menee enemmän. Nyrkkisääntö on, että paineet tarkistetaan kerran kuukaudessa, sanoo Talonen.

Urasyvyyden mittaamiseen monta tapaa

Renkaan urasyvyyden tarkistaminen on helpointa renkaasta, jossa on kulumisindikaattorivaroitin. Erillisen urasyvyysmittarin voi ostaa alan liikkeistä. Mikäli on epävarma asiasta, voi pyytää rengasliikkeen henkilökuntaa tarkistamaan tilanteen. Omatoiminen pärjää kolikolla.

– Karkea arvio urasyvyydestä on helppo tehdä kahden euron kolikolla. Kolikko asetetaan pystyasennossa renkaan pääuraan. Mikäli hopeinen reuna näkyy uran reunan yli, on syvyys alle neljä millimetriä. Tällöin on aika tehdä tarkempi mittaus ja pohtia uusien renkaiden hankintaa, sanoo Talonen.

Lähde: Deski

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Ennen kirjoitettiin rakkauskirjeitä, nykyisin selataan Tinderiä – onko rakastuminen muuttunut?Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaatMielenterveysomainen: Kiinnitä huomiota tähän hälytysmerkkiin omassa jaksamisessasiNukutko sopivasti? Tietty määrä unta mahdollistaa parhaan tuloksen painonpudotuksessaTalvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?Testasimme, saako alkoholijuomia ostettua kaupasta yhdeksän jälkeen
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 19:52
    Rakkaus

    Ennen kirjoitettiin rakkauskirjeitä, nykyisin selataan Tinderiä – onko rakastuminen muuttunut?

  • 17:43
    Ravintolat

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat

  • 15:45
    Mielenterveys

    Mielenterveysomainen: Kiinnitä huomiota tähän hälytysmerkkiin omassa jaksamisessasi

  • 14:31
    Painonhallinta

    Nukutko sopivasti? Tietty määrä unta mahdollistaa parhaan tuloksen painonpudotuksessa

  • 11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?