Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Audi mukaan hybridimaasturien kilpailuun

Julkaistu 05.11.2015 23:00
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Pistokehybridejä tulee markkinoille kuin sieniä sateella. Säästömalleja esitellään entistä enemmän myös isojen autojen joukkoon.

Uusin tulokas on Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro, joka haastaa muun muassa Mercedeksen GLE:n, Volvo XC90:n ja Porsche Cayennen pistokehybridit. Audi eroaa kilpakumppaneistaan selkeästi, sillä se on ainoana luokassaan dieselmoottorilla varustettu. Pellin alta löytyy siis tuttu 3,0-litrainen V6-turbodiesel, joka tuottaa yhdessä sähkömoottorin kanssa 275 kW (373 hv) tehoa ja vääntöä on tarjolla 700 newtonmetriä. Näillä tehoilla auto pyrähtää satasen nopeuteen 6,0 sekunnissa.

Litium-ioni-akun virta riittää 56 kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Kokonaisuudessaan toimintamatka kuitenkin kasvaa 75 litran polttoainetankin myötä 1 400 kilometriin. Auto on luonnollisesti varustettu jarrutusenergian talteenotolla sekä hybrideille tyypillisesti erilaisilla ajoprofiileilla. Akun lataaminen täyteen vie noin 2,5 tuntia.

Syy hybridien tuloon tähänkin luokkaan on selvä. Sähkömoottorin avulla nykyisen EU-testisyklin kulutuslukemat saadaan todella alhaisiksi, mikä laskee monessa paikassa merkitsevää CO2-päästölukemaa. Audin tapauksessa keskikulutukseksi kirjataan 1,7 l/100km, mikä tarkoittaa 46 g/km hiilidioksidipäästöjä. Jotta tällaisiin lukemiin pääsisi käytännön ajossa, täytyy autoa pystyä lataamaan aina 50 kilometrin välein. Dieselmoottorin myötä Audi on käytännön ajossa ja pidemmillä matkoilla kuitenkin kilpailijoitaan taloudellisempi.

Innokkaimpienkin asiakkaiden pitää vielä hetken aikaa odottaa mallia. Auto ei ole vielä myynnissä eikä sillä ole tyyppihyväksyntää. Myös tekniset tiedot ovat vielä alustavia.

Lisää aiheesta:

Peugeotin hybridimarssi alkaa – Pariisin autonäyttelyssä nähdään kolme uutuuttaBMW julkaisi uuden X5:n hybridiversion – jopa 80 kilometrin sähköinen toimintamatkaSuomen halvin hybridi lähtee matkaan 18 390 eurolla – vieläpä neliveto ja hyvillä herkuillaUusi luku Minin historiassa alkaa – mallisto täydentyy pistokehybridilläViralliset kuvat: Kia julkaisi hybridiuutuutensaSkoda esittelee Genevessä hybriditekniikkaa
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"

  • 12.10.06:46
    Raskas liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 12.10.06:35
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • 11.10.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Auto poistettu liikennekäytöstä? Huomioi tämä: "Ei pidä missään tapauksessa..."

  • 10.10.15:37
    Heijastimet

    Kuinka hyvin erilaiset heijastimet näkyvät pimeässä? Asiantuntijalta neuvo: "Sillä pääsee jo tosi pitkälle"