Asiantuntija: Näin talousongelmat vaikuttavat suomalaisten vaateostoksiin

Talousongelmista puhutaan tänä päivänä paljon ja ilmiö vaikutukset ulottuvat laajalle, mutta miten talousongelmat vaikuttavat suoranaisesti suomalaisten tekemiin vaateostoksiin? AVA kysyi asiantuntijalta.

Erityisesti 2000- ja 2010-luvun alku näkyivät vaatteiden erikoistavaraliikkeiden myynnissä selkeänä kasvuna. Kauppakeskuksia Suomessa, Ruotsissa, Baltiassa ja Tanskassa omistavan Cityconin International leasing manager Anne Dahl muistuttaa, että juuri tuolloin taloustilanne oli hyvä ja suomalaiset olivat entistä valmiimpia panostamaan vaatekaappiensa sisältöön.

– Suomalainen ostokäyttäytyminen muuttui sillä tavalla, että varsinkin naiset, mutta myös miehet ostivat vaatteita enemmän erikoistavarakaupoista, Dahl kertoo.

Talousongelmat käänsivät suomalaisten ostotottumukset kuitenkin osin takaisin vanhoille urilleen, sillä suomalaisten kiinnostus vaatteiden erityistavaraliikkeiden valikoimia kohtaan laski. Ovatko suomalaiset siis valmiita luopumaan ensimmäisenä vaateostoksien tekemisestä, kun taloustilanne tiukkenee?

– Taantuma-aikana näimme, että ostaminen siirtyi valitettavasti takaisin sinne suomalaiseen vanhaan ostamistapaan: suomalaiset ostivat jälleen vaatteita paljon hypermarketeista, Dahl kertoo.

Asiantuntijan vankan kokemuksen mukaan etenkin miesten kulutustottumukset vaateostoksien kohdalla heijastuvat voimakkaasti siitä, millainen taloustilanne on.

– Perusmies ostaa vaatteita silloin kun talous on hyvällä mallilla. Silloin kun on tiukkaa, mies on viimeinen, joka perheessä vaatteita ostaa, Dahl toteaa.

– Toki tähän tekevät poikkeuksen sellaiset bisnesmiehet, jotka joutuvat pukeutumaan tietyllä tavalla työnsä vuoksi, Dahl muistuttaa.

Lue myös:

AVA / Heli Kuitunen

Kuva: Shutterstock

Lue myös:

    Uusimmat