Ovatko suomalaiset hylänneet ulkona syömisen? Näin kommentoivat ravintola-alan asiantuntijat.
MTV Uutisten tekemän kyselyn mukaan suomalaiset ovat vähentäneet arkikulutustaan taloudellisen epävarmuuden takia. Näkyykö tämä myös ravintoloiden asiakasmäärissä?
Huomenta Suomessa otettiin torstaina katsaus ravintola-alan tilanteeseen ja lähitulevaisuuden näkymiin.
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemuskaupan johtaja Juha Helminen muistuttaa ketjulla olevan useita erilaisia ravintolatyyppejä.
– Kokonaisuutena meidän kauppa käy tällä hetkellä sillä tavalla, että ollaan viime vuoden tasolla, mutta sitten siellä on hyvin paljon konseptikohtaisia eroja.
Lue myös: Kohuttu helsinkiläiskahvila sulki ovensa: "Ei herkkähipiäisille"
Alkoholittomien kulutus merkittävässä kasvussa
Helmisen mukaan esimerkiksi pikaruokapuolella on nähtävissä hieman kasvua. Sen sijaan juoma- ja viihdepuolella kulutus on laskusuuntaista.
Alkoholijuomien kulutusta laskee muun muassa tervellisyystrendi sekä ihmisten huoli omasta taloudellisesta tilanteesta.
– Sitten taas toisaalta alkoholittomien juomien kulutus on merkittävässä kasvussa. Alkoholittomissa vaihtoehdoissa, kuten alkoholittomissa oluissa ja mocktaileissa, nähdään jopa 30 prosentin tuotekohtaisia kasvuja.
Lue myös: Suomalaiset juovat nyt olutta, joka voi hämätä
Ravintolat velkaantuvat
Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestön Maran toimitusjohtaja Timo Lappi ei näe ravintoloiden nykytilannetta yhtä positiivisena.
Erityisesti kesä on Lapin mukaan ollut monelle ravintolalle odotettua huonompi, osin kehnojen terassisäiden vuoksi.
– Ravintolat velkaantuvat aika lailla, Lappi sanoo.