Mainos

Asiantuntija: Ikea eksyttää asiakkaat tahallaan

Asiantuntija väittää, että ruotsalainen huonekalujätti Ikea tekee kaupoistaan tahallaan mahdollisimman sokkeloisia. Näin suuntavaistonsa hukanneet asiakkaat päätyvät tekemään enemmän impulsiivisia ostoksia.

Tuntuuko sinusta, että ostosreissu Ikeassa tuntuu paremminkin seikkailulta päättymättömässä huonekalulabyrintissa, josta ulospääsy tuntuu melkein mahdottomalta? Älä huoli – et varmasti ole tunteesi kanssa yksin.

Kauppojen suunnitteluun erikoistunut asintuntija kertoo nyt, että tämä on itse asiassa tarkoituskin: huonekalukaupan sokkeloisiksi suunnitellut käytävät ovat nimittäin psykologinen loukko asiakkaille ja heidän rahoilleen.

Kohtalokas sik sak -reitti

Teoria kuuluu näin: seuratessaan etukäteen suunniteltua sik sak -reittiä ruotsalaisen huonekalurunsauden ympäröimänä, suuntavaistonsa menettänyt asiakas ei voi vastustaa houkutusta napata mukaansa muutamaa muutakin ylimääräistä ostosta kuin mitä oli etukäteen ajatellutkaan.

London College Universityn Virtual Reality Centre for the Built Environment -osaston johtajan Alan Pennin mukaan Ikean strategia on samanlainen kuin muillakin kaupunkien ulkopuolella sijaitsevilla jättikauppakeskuksilla, joiden tarkoituksena on pitää asiakas vain mahdollisimman pitkään kaupassa.

– Ikeassa asiakas seuraa ennalta suunniteltua reittiä, jonka varrella hän näkee fyysisessä muodossa katalogin sivuilta tutut huonekalut. Reitin varrella asiakas näkee omin silmin kuinka adaptoituvia tuotteet ovat, Penn toteaa.

Siinä vaiheessa, kun asiakas pääsee varaston puolelle, josta huonekalut varsinaisesti kerätään, on hän jo niin vakuuttunut silmiinsä osuneiden huonekalujen edullisuudesta ja käytännöllisyydestä, että päätyy ostamaan ne.

Ostokset kerätään mukaan "varmuuden vuoksi"

Vaikka Ikeasta löytyy erilaisia oikoreittejä jo pelkästään paloturvallisuudenkin takia, asiakkaat kokevat vaikeaksi suunnistamisen huonekalujen keskellä kohti varsinaisia ulko-ovia.

Lisäksi asiakkaat ohjataan läpi mitä erilaisimpia sistustavaroita pullollaan olevan alueen läpi, jossa suurin osa ostospäätöksistä syntyy impulsiivisesti. Mukaan tarttuu helposti esimerkiksi uudet lampunvarjostimet tai vaikkapa uusi pata kokkailua varten, vaikka alunperin ne eivät kuuluneet ostoslistalle lainkaan.

Koska alue on niin sokkeloinen, asiakkaat keräilevät kiinnostavia ostoksia mukaansa "varmuuden vuoksi", sillä eivät usko enää sattuvansa samalle apajalle ostosreissullaan.

Ikea on kieltänyt asiakkaiden tahallisen hämmentämisen, ja toteaa sokkeloisten huonekalujen esittelytilojen tarkoituksena olevan vain antaa asiakkaille ideoita koko kodin sisustamiseen.

– Siinä missä toiset asiakkaista haluavat viettää koko päivän kaupassame kierrellen, arvostamme myös niitä, jotka ovat katsoneet jo valmiiksi kotona katalogista tai internetistä, mitä haluavat ostaa. heitä varten olemme tehneet oikoreitit, Ikean edustaja Carole Reddish kertoo.

Maanantain Iltasanomat kertoo myös Ikean Suomen markkinointijohtajan Sirpa Korpelan kiistävän teorian.

– Tahallinen huiputtaminen olisi huonoa liiketoimintaa, Korpela huomauttaa Iltasanomissa, ja lisää vielä yhtiölle tärkeintä olevan sen, että asiakkaat palaavat takaisin sisustusvimman jälleen iskiessä.

(MTV3)
Lähde: www.dailymail.co.uk, www.iltasanomat.fi
Kuvat: Lehtikuva

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.