Vaikka vaalit ovat jo näin lähellä, yhdestä asiasta kaikki puolueet näyttävät olevan samaa mieltä; Suomesta puuttuu 200 000 yksityisen sektorin työpaikkaa. Ja kaikki näyttävät myös pitävän tätä vaaliteemanaan.
En ole kuitenkaan vielä nähnyt yhtään ohjelmaa, jolla tämä tavoite saavutetaan.
Tiistaina 2. helmikuuta talouspoliittinen ministeriryhmä teki tärkeän päätöksen. Ministeriryhmä päätti, että valtio rahoittaa Savukosken Soklissa suunnitteilla olevan fosfaattikaivoksen kuljetusinvestointia 140 miljoonalla eurolla.
Raskaat kuljetusrekat kestävä maantie rakennetaan Soklista Kemijärvelle, missä rikastettu malmi lastataan junaan. Me Itä-Lappilaiset olisimme toki mieluummin halunneet rautatiekuljetusvaihtoehdon, mutta ymmärrämme, että 440 miljoonan investointi oli liian kallis myös Soklin kannattavuuden näkökulmasta.
Sokli-päätöksellä luodaan tuhansia työpaikkoja kymmenien vuosien ajaksi. Päätös on myös hyvä esimerkki siitä, mitä kannattaa tehdä työpaikkojen ja teollisen pohjan vahvistamisen eteen. Valtion panostus tulee muutamassa vuodessa takaisin maksetuksi verotuloina, erilaisina maksuina ja sosiaalimenojen vähennyksenä.
Seuraavana on varmasti vuorossa MetsäGroupin Äänekosken hankkeeseen liittyvät liikenneinvestoinnit, jälleen suuruusluokkaa yli sata miljoonaa. Tällä liikenneinvestoinnilla varmistetaan yli miljardin hanke uuden teknologian metsäteollisuuteen ja iso määrä työpaikkoja.
Luonnollinen kysymys on, mistä rahat? Kannattaisiko miettiä, onko nyt oikea aika investoida Pisararataan Helsingin kaupungin alla. Viimeisin tutkimus on osoittanut, että sen kannattavuus on erittäin heikko, eikä pysyviä työpaikkoja synny lainkaan.