Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ärsyttävätkö niskaan hengittävät myyjät? Kosmetiikkaliike keksi ongelmaan helpon ratkaisun

Valitsemalla oikean korivärin asiakas voi viestiä myyjälle, haluaako apua.
Valitsemalla oikean korivärin asiakas voi viestiä myyjälle, haluaako apua.MTV UUtiset
Julkaistu 11.08.2024 07:31
Toimittajan kuva
Fanni Parma

fanni.parma@mtv.fi

Korealaisen kosmetiikan erikoisliike Yeppo & Soonsoo on ottanut käyttöön erikoisen, mutta toimivan tavan palvella asiakkaitaan.

Ärsyttääkö myyjien palvelualttius? Haluaisitko rauhassa tehdä ostoksiasi ilman, että myyjä hengittää niskaasi?

Eri puolilla Suomea toimiva korealaiseen kosmetiikkaan erikoistunut Yeppo & Soonsoo on keksinyt ongelmaan toimivan ratkaisun.

Vierailimme Helsingissä kauppakeskus Forumin liikkeessä selvittämässä, mistä on kyse.

Liikkeen oviaukolla asiakas voi valita ostoskoriksi joko vaaleanpunaisen tai sinisen ostoskorin. Vaaleanpunainen kori viestii myyjälle, että asiakas toivoo myyjän ottavan kontaktia ja palvelevan. Sininen kori sen sijaan viestii sitä, että asiakas haluaa tehdä ostokset itsenäisesti.

– Saimme idean tähän oikeastaan Jenkeistä Sephorasta, kertoo Yeppo & Soonsoon Forumin liikkeen myymäläpäällikkö Annamari Tuovinen.

Sephora on maailmanlaajuinen kosmetiikkaketju.

– Annamme shoppailurauhan niille, jotka sitä haluavat, Tuovinen kertoo.

Yeppo & Soonsoo
Asiakas saa itse päättää, kuinka häntä palvellaan.MTV UUtiset

Lue myös: Nenässä näkyvät "mustapäät" voivat olla todellisuudessa jotain ihan muuta – näin ihoa kannattaa oikeasti hoitaa

Rauha shoppailla ja tutkailla

Korealainen kosmetiikka on tällä hetkellä trendikästä. Yeppo & Soonsoon -liikkeet ovat usein pienikokoisia, asiakasvirta voi olla ajoittain korkeaa ja myyjillä voi olla kova kiire. Ostoskorit helpottavat myyjiä bongaamaan ne asiakkaat, jotka tarvitsevat apua.

– On kuitenkin paljon asiakkaita, jotka haluavat sen oman rauhan. Me haluamme tietysti sitä kunnioittaa, ettemme mene siihen niskaan turhaan hengittelemään, Tuovinen kertoo.

Kahden korin taktiikka on otettu käyttöön jokaisessa ketjun Suomen liikkeessä.

– Tämä on otettu asiakkaiden keskuudessa todella hyvin vastaan. Olemme saaneet runsaasti kiitosta ja palaute on ollut positiivista, Tuovinen kertoo.

Ei ole yllätys, kumpi korivaihtoehdoista on suositumpi.

– Kyllä se on tuo sininen kori, eli asiakkaat haluavat katsella rauhassa. Niitä näkee enemmän asiakkaillamme, Tuovinen toteaa.

Yeppo & Soonsoo koritKumman korin itse valitsisit?MTV UUtiset

Tuovinen ei ole vielä nähnyt vastaavanlaista järjestelmää muilla ketjuilla ja liikkeillä.

– Korista tietää, tarvitseeko asiakas apua. Emme myöskään aiheuta pahaa mieltä asiakkaalle, joka ei haluakaan myyjän apua, Tuovinen kertoo.

Tällöin myyjä pystyy keskittymään niiden asiakkaiden palveluun, jotka kaipaavat myyjän apua.

– Tietysti ihan samalla tavalla tervehdimme ja huomioimme sellaisetkin asiakkaat, jotka ovat valinneet sinisen korin, Tuovinen kertoo.

6:09Näitä meikkejä kaikki himoitsevat – ostovimman taustalla vaikuttamista, kiireen tuntua ja fomoaKatso myös: Näitä meikkejä kaikki himoitsevat – ostovimman taustalla vaikuttamista, kiireen tuntua ja fomoa.

Lue myös: Nainen saattaa maksaa tietyistä tuotteista ja palveluista enemmän kuin mies vastaavista – "pinkki vero" kurittaa lompakkoa

Lue uusimmat lifestyle-jutut!

Lisää aiheesta:

Simppeli taktiikka kaupassa voi vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen: "Aivot yhdistävät matalaan hintaan"Käsityöpuoti otti käyttöön hypistelymaksun: "Keskustelunavaus kierolla savolaisella tavalla"Huippuvinkit verkkokirppareille niin ostajille kuin myyjillekin: "Parhaat herkut ostetaan minuuteissa"Suomalaiset ovat hulluina markettien vaatteisiin – MTV Uutiset selvitti, miksi "ruokakauppamuoti" myySeksivälineiden kysynnän kasvu näkyy myös päivittäistavarakaupoissa – valikoimaa rakennetaan asiakastoiveiden perusteellaVenla, 19, kerää Citymarketissa kauppakasseja ihmisten puolesta – nämä tuotteet löytyvät lähes jokaisesta tilauksesta
ShoppailuKauneus ja tyyliIhonhoitoLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu
  • 20.9.07:34
    Vaatteet

    Miksi kierrätysmyymälän paita maksaa kympin? Selvitimme, mihin hinta perustuu

  • 13.9.07:33
    Vaatteet

    Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa

  • 27.8.19:01
    Työ

    Vuodesta 1953 toiminut helsinkiläisliike on nyt päivisinkin lukittu: "Kyllä ihmiset ymmärtävät, kun heille kertoo, miksi"

  • 25.8.06:34
    Verkkokauppa

    Temu.fi ei vie sinne, mihin luulisi: Eero kertoo, mitä kiinalaisjätin suosio on aiheuttanut