Korealaisen kosmetiikan erikoisliike Yeppo & Soonsoo on ottanut käyttöön erikoisen, mutta toimivan tavan palvella asiakkaitaan.
Ärsyttääkö myyjien palvelualttius? Haluaisitko rauhassa tehdä ostoksiasi ilman, että myyjä hengittää niskaasi?
Eri puolilla Suomea toimiva korealaiseen kosmetiikkaan erikoistunut Yeppo & Soonsoo on keksinyt ongelmaan toimivan ratkaisun.
Vierailimme Helsingissä kauppakeskus Forumin liikkeessä selvittämässä, mistä on kyse.
Liikkeen oviaukolla asiakas voi valita ostoskoriksi joko vaaleanpunaisen tai sinisen ostoskorin. Vaaleanpunainen kori viestii myyjälle, että asiakas toivoo myyjän ottavan kontaktia ja palvelevan. Sininen kori sen sijaan viestii sitä, että asiakas haluaa tehdä ostokset itsenäisesti.
– Saimme idean tähän oikeastaan Jenkeistä Sephorasta, kertoo Yeppo & Soonsoon Forumin liikkeen myymäläpäällikkö Annamari Tuovinen.
Sephora on maailmanlaajuinen kosmetiikkaketju.
– Annamme shoppailurauhan niille, jotka sitä haluavat, Tuovinen kertoo.
Rauha shoppailla ja tutkailla
Korealainen kosmetiikka on tällä hetkellä trendikästä. Yeppo & Soonsoon -liikkeet ovat usein pienikokoisia, asiakasvirta voi olla ajoittain korkeaa ja myyjillä voi olla kova kiire. Ostoskorit helpottavat myyjiä bongaamaan ne asiakkaat, jotka tarvitsevat apua.
– On kuitenkin paljon asiakkaita, jotka haluavat sen oman rauhan. Me haluamme tietysti sitä kunnioittaa, ettemme mene siihen niskaan turhaan hengittelemään, Tuovinen kertoo.
Kahden korin taktiikka on otettu käyttöön jokaisessa ketjun Suomen liikkeessä.
– Tämä on otettu asiakkaiden keskuudessa todella hyvin vastaan. Olemme saaneet runsaasti kiitosta ja palaute on ollut positiivista, Tuovinen kertoo.
Ei ole yllätys, kumpi korivaihtoehdoista on suositumpi.
– Kyllä se on tuo sininen kori, eli asiakkaat haluavat katsella rauhassa. Niitä näkee enemmän asiakkaillamme, Tuovinen toteaa.
Tuovinen ei ole vielä nähnyt vastaavanlaista järjestelmää muilla ketjuilla ja liikkeillä.
– Korista tietää, tarvitseeko asiakas apua. Emme myöskään aiheuta pahaa mieltä asiakkaalle, joka ei haluakaan myyjän apua, Tuovinen kertoo.
Tällöin myyjä pystyy keskittymään niiden asiakkaiden palveluun, jotka kaipaavat myyjän apua.
– Tietysti ihan samalla tavalla tervehdimme ja huomioimme sellaisetkin asiakkaat, jotka ovat valinneet sinisen korin, Tuovinen kertoo.
Uusimmat
-
23:13
Poliisioperaatio CitymarketIn kiinteistössä Turussa: Kaksi henkilöä saanut vammoja väkivaltatilanteessa
-
22:25
Mielenosoittajat syyttävät Emmanuel Macronia vallankaappauksesta
-
22:15
Loton potti jatkaa kasvuaan: Tällä rivillä olisi kuitannut 5 000 000 euroa
-
22:01
Viivi Pumpanen nähdään juonittelua vaativassa realityssa: "Henkisesti haastavin ohjelma ikinä"
-
21:35
MM-taistoon ratkaiseva isku? Näin Kreikan MM-rallin lauantai eteni
-
21:17
Sisäoppilaitoksen makuusali syttyi tuleen keskellä yötä Keniassa: Yli 20 lasta kuollut
-
21:13
Näin Elokapinan kulkue Helsingissä eteni tänään
-
21:02
Huuhkajien avauksessa todella harvinainen ratkaisu – tätä ei ole nähty vuosikausiin
-
21:00
Masked Singer Suomi -paljastus yllätti: "En laula edes karaokessa"
-
20:48
Ruotsalaisvahti Kevin, 32, poseerasi Aftonbladetissa mekossa – nyt Tre Kronor -legenda reagoi ulostuloon
-
20:37
Helsingissä kadonnut nainen löydetty
-
20:29
Toyota-tähti keskeytti Kreikan MM-rallin
-
20:21
Charles ja Camilla saivat toisensa viimein vuonna 2005 – morsiamen ex-puoliso keskeytti sulhasen juhlapuheen julkealla kommentilla
-
20:07
Tuttu sankari: Sotkamon Jymy kuskin paikalle finaalisarjassa
-
20:02
Hirmumyrsky Yagi iskenyt Vietnamiin: "Tällaista en ole kokenut vuosiin"
-
19:45
Tapparalle tyly murskatappio – Ruotsissa melkoinen yllätystulos
-
19:35
MM-rallin huippukuski liitetty isoon pestiin – asiantuntija varoittaa uusista seuralaisista
-
19:32
Oletko perheen kuopus? Tämä myytti luonteestasi ei pidäkään paikkaansa
-
19:31
Trump tyytyväinen hyssyttelyrahaoikeudenkäynnin tuomionluvun viivästymisestä
-
19:30
Kolme vuotta ilman alkoholia! Sampo Kaulanen julkaisi itsestään kuvaparin – "Ihan eri mies"
-
Lataa lisää