Onko termi pink tax eli pinkki vero sinulle tuttu? Jos ei ole, nyt on aika oppia, sillä se vaikuttaa merkittävästi talouteesi: jos olet naisoletettu.
Termi pink tax eli pinkki vero ei viittaa todellisuudessa maksettaviin veroihin, vaan syrjivään tuotteiden hinnoitteluun, jonka vuoksi naisille markkinoitavat ja myytävät tavarat maksavat enemmän kuin miesten vastaavat.
Naisten ja miesten epätasa-arvoa lisäävästä ilmiöstä ei juurikaan ole Suomessa kohistu, vaikka täälläkin naisoletetun lompakko kevenee tiettyjä tuotteita ostettaessa enemmän kuin miesoletettujen.
Yllä olevalla videolla toimittaja Fanni Parma selvittää, missä tuotteissa pinkki vero näkyy suomalaisten kauppojen hyllyillä ja miksi naiset joutuvat pulittamaan kyseisistä tuotteista suuremman summan kuin miehet.
Maailmasta löytyy myös maita, joissa asiaan on puututtu valtion toimesta. Pink tax -termin käyttö yleistyi 1990-luvun puolivälissä, kun Kaliforniassa hyväksyttiin Gender Tax Repeal Act -laki, joka kielsi palvelujen hintasyrjinnän, kertoo helmikuussa 2023 julkaistu
CBS News Baltimoren artikkeli
.
Myös Yhdysvalloissa muutamat osavaltiot ovat jo puuttuneet lainsäädännöllä epätasa-arvoiseen tuotteiden hinnoitteluun.
Pink tax -ilmiöön kuuluva tamponivero aiheuttaa kuukautisköyhyyttä
Vaikka pinkki vero -termillä ei viitata suoraan tuotteesta tai palvelusta maksettavaan veroon, on yksi tuoteryhmä, jossa pinkki vero todella näkyy hinnoissa juuri sen vuoksi, että niiden arvonlisävero on korkea.
Kyseessä ovat kuukautistuotteet, joista jokainen, jolla on kuukautiset, maksaa tällä hetkellä Suomessa 24 prosenttia arvonlisäveroa, vaikka muista terveystuotteista, kuten särky- ja allergialääkkeistä alv on vain 10 prosenttia.
Naisasiaunioni on huomauttanut, että Suomessa kuukautistuotteista joutuu maksamaan samaa alvia kuin luksustuotteista.
Pääekonomisti Anni Marttinen on huomannut epätasa-arvoista hinnoittelua Suomessa muun muassa kauneus- ja hyvinvointituotteissa sekä erilaisissa palveluissa.Fanni Parma / MTV
Pääekonomisti Anni Marttisen mukaan on noloa, että Euroopassa ja Suomessa menstruoivat ihmiset joutuvat edelleen kärsimään kuukautisköyhyydestä.
– Kuukautistuotteet ovat terveystuotteita, joiden tulisi olla ilmaisia kaikille niitä tarvitseville. Ne eivät ole luksustuote, joita ostetaan huvin vuoksi, vaan ne ovat tuotteita, joita tarvitsevien pitäisi perusoikeutenaan saada.
Kokonaan kuukautistuotteiden arvolisäveroa ei näillä näkymin tulla saamaan Suomessa pois, mutta Naisasialiitto Unionin pääsihteeri Eekku Aromaa kertoo MTV Uutisille, ettätuntuva alennus siihen on tulossa.
– Hallitusohjelmassa linjataan, että kuukautistuotteiden arvonlisävero laskee nykyisestä 24 prosentista 14 prosenttiin.
Siitä ei kuitenkaan ole tietoa, koska muutos näkyy kuluttajille.
– Tulevan vuoden budjettikirjasta en ole asiasta mainintaa löytänyt, mutta tämä on valtiolle taloudellisilta vaikutuksiltaan niin pieni muutos, ettei sitä välttämättä budjetissa mainitakaan, Aromaa kertoo.
Katso myös: Kuukautisköyhyys ei ole vain kehitysmaiden ongelma – näin ilmiö vaikuttaa suomalaisten arkeen
6:03Haastattelussa Naisasialiitto Unionin puheenjohtaja, kansanedustaja (vihr.) Fatim Diarra.
Pinkin veron vaikutukset naisen lompakolle jopa yli 2 000 euroa kuukausittain
Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa toimiva riippumaton julkaisija- ja vertailupalvelu Bankrate.com kirjoitti helmikuisessa julkaisussaan Kalifornian oikeuslaitoksen ja senaatin naisten, työn ja perheiden valiokunnan todenneen vuonna 2020, että kalifornialaisnaiset maksavat keskimäärin noin 2 381 dollaria eli noin 2 235 euroa enemmän samoista tavaroista ja palveluista kuin miehet vuodessa.
Tämä tarkoittaa, että Kaliforniassa elävät naiset maksaisivat pinkkiä veroa koko elämänsä aikana jopa noin 188 000 dollaria eli reilut 176 000 euroa.
Suomesta vastaavia laskelmia ei löydy ja hintataso voi olla kovin erilainen Yhdysvaltoihin verrattuna, mutta tuotteiden hintaerot ovat nähtävissä Suomessakin esimerkiksi shampoohyllyillä.
Hintoja kannattaa siis vertailla ja miettiä, kannattaako esimerkiksi shampoosta maksaa tupla- tai jopa triplahintaa vai valitsisiko ostoskoriinsa edullisemman "miesten tuotteen".
Epätasa-arvo tuotteiden hinnoittelussa kun ei ole suinkaan ainoa naisoletettujen taloutta ja talouskehitystä kurjistava asia.
Suomessa naisen euro oli vuonna 2021 edelleen pienempi kuin miehen euro eli 84,3 senttiä, kertoo Tilastokeskus.