Ärsyttääkö mainosviesti uudemmasta automallista heti kauppojen jälkeen? Suomalaisilta ankara arvio autoliikkeiden palveluista kauppojen jälkeen, risuja lisämyynnille

Tältä näyttää DS:n ensimmäisessä Suomen-myymälässä 0:50
Kurkkaa video: Tältä näyttää DS:n ensimmäisessä Suomen-myymälässä

Suomalaiset antavat ankaran arvion autoliikkeiden palvelualttiudelle oston jälkeen, ilmenee ohjelmistotoimittaja CDK:n teettämästä kuluttajakyselystä.

Kyselyn mukaan 45 prosenttia vastanneista antaa huonon arvosanan autoliikkeen kyvylle palvella auton oston jälkeen, kertoo CDK:n Suomen maajohtaja Sanna Andersson tiedotteessa.

Tutkimukseen osallistuneista suomalaisista 64 prosenttia oli erittäin tyytyväinen tai tyytyväinen uuden auton ostokokemukseen, mutta vain 36 prosenttia pitää todennäköisenä hankkivansa seuraavan uuden auton samasta autoliikkeestä.

– Yksi syy alhaiseen haluun ostaa uusi auto samasta, tutusta autoliikkeestä saattaa piillä autoliikkeiden jälkihoitokäytännöissä, kertoo Andersson.

Autoliikkeistä kuullaan harvoin jälkeenpäin

Noin 86 prosenttia auton ostaneista kuulee autoliikkeestään vain 1–2 kertaa vuodessa, kyselystä ilmenee. Harvasta viestinnästä huolimatta vain hieman yli 20 prosenttia asiakkaista kokee, että liikkeen lähettämä tieto on hänelle relevanttia.

– Kyselymme mukaan liikkeet viestivät tällä hetkellä pääasiallisesti uusista autoista. Uuden auton juuri ostaneelle kannattaisi kuitenkin pikemminkin kertoa, millaisia lisäpalveluja hän voisi saada autoonsa ja miten ylipäätään saada uudesta ajoneuvostaan enemmän irti, Andersson kertoo.

CDK:n teettämään kyselytutkimukseen vastasi 1 000 kuluttajaa kesäkuussa. Kyselyn toteutti Synoltn.

Lue myös:

    Uusimmat