Kuluttaja-asiamiehen aloittama selvitys koskee käytettyjen auton kahta suurinta myyjää. Yritykset puolustavat toimintaansa, mutta pitävät asian selvittämistä hyvänä.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on reagoinut käytettyjen autojen kaupassa havaittuihin epäkohtiin Suomessa. Virasto tiedotti maanantaina, että lukuisat kuluttajien yhteydenotot osoittavat, että käytettyjä autoja myydään puutteellisin ja jopa virheellisin tiedoin.
KKV:n mukaan sen kuluttajaneuvonnassa juuri ajoneuvoihin liittyvät ongelmat ovat selkeästi yleisin yhteydenoton syy.
Näiden yhteydenottojen osuus on kasvanut lähes kolmannekseen kaikista yhteydenotoista. Ajoneuvoihin liittyviä tapauksia käsitellään vuosittain yli 10 000 ja lähes kaksi kolmesta koskee käytettyjen autojen kauppaa.
Yleinen valituksen aihe on se, ettei ostajalle ole kerrottu auton mahdollista vioista riittävästi.
– Aika selkeästi vaikuttaa siltä, että myyjäliikkeet eivät tarkista autoja riittävän hyvin. Tämä aiheuttaa sen, että myyjät eivät tiedä mitä he ovat myymässä.
– Tästä aiheutuu sitten paljon ongelmia sen kaupan jälkeen, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.
Selvityspyyntö alan kahdelle suurelle
Kuluttaja-asiamies kertoo selvittävänsä erityisesti alan kahden suurimman toimijan eli Kamuxin ja Sakan toimintaa. Selvityspyynnössään kuluttaja-asiamies haluaa autokauppojen kertovan tarkemmin muun muassa siitä, mitä ostajille kerrotaan käytettyjen autojen kunnosta.
