Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Käytettyjen autojen vikojen piilottelusta älähdys: "Paljon ongelmia kaupan jälkeen"

Kuluttajavirastolta sapiskaa käytettyjen autojen myyjilleKuluttajavirastolta sapiskaa käytettyjen autojen myyjille.
Julkaistu 11.06.2025 05:45
Toimittajan kuva
Valtteri Kykkänen

valtteri.kykkanen@mtv.fi

Kuluttaja-asiamiehen aloittama selvitys koskee käytettyjen auton kahta suurinta myyjää. Yritykset puolustavat toimintaansa, mutta pitävät asian selvittämistä hyvänä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on reagoinut käytettyjen autojen kaupassa havaittuihin epäkohtiin Suomessa. Virasto tiedotti maanantaina, että lukuisat kuluttajien yhteydenotot osoittavat, että käytettyjä autoja myydään puutteellisin ja jopa virheellisin tiedoin.

KKV:n mukaan sen kuluttajaneuvonnassa juuri ajoneuvoihin liittyvät ongelmat ovat selkeästi yleisin yhteydenoton syy. 

Näiden yhteydenottojen osuus on kasvanut lähes kolmannekseen kaikista yhteydenotoista. Ajoneuvoihin liittyviä tapauksia käsitellään vuosittain yli 10 000 ja lähes kaksi kolmesta koskee käytettyjen autojen kauppaa.

Yleinen valituksen aihe on se, ettei ostajalle ole kerrottu auton mahdollista vioista riittävästi.

– Aika selkeästi vaikuttaa siltä, että myyjäliikkeet eivät tarkista autoja riittävän hyvin. Tämä aiheuttaa sen, että myyjät eivät tiedä mitä he ovat myymässä. 

– Tästä aiheutuu sitten paljon ongelmia sen kaupan jälkeen, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen. 

Selvityspyyntö alan kahdelle suurelle

Kuluttaja-asiamies kertoo selvittävänsä erityisesti alan kahden suurimman toimijan eli Kamuxin ja Sakan toimintaa. Selvityspyynnössään kuluttaja-asiamies haluaa autokauppojen kertovan tarkemmin muun muassa siitä, mitä ostajille kerrotaan käytettyjen autojen kunnosta. 

Lisäksi yritysten halutaan kertovan verkossa tapahtuvien autokauppojen peruutusehdoista sekä lisäturvapalvelujen myynnistä.

Maksullisella lisäturvalla tarkoitetaan palvelua, joka kattaa auton korjauskustannuksia enemmän kuin myyjän lakisääteinen vastuu edellyttäisi.

Kuluttaja-asiamiestä kiinnostaa, miten yhtiöiden joskus aggressiivisestikin myymä lisäturva eroaa myyjän lakisääteisestä virhevastuusta.

Kamux ja Saka on nostettu tikunnokkaan, koska niihin liittyen on tullut määrällisesti eniten yhteydenottoja kuluttajilta. 

Toki muillakin alan toimijoilla todetaan olevan ongelmallisia toimintatapoja.

"Verrattain vähän tapauksia"

Kamux Suomi Oy:n toimitusjohtaja Joni Tuominen pitää ymmärrettävänä, että kiinnostus kohdistuu juuri alan kahteen suurimpaan yritykseen.

Hän pitää hyvänä asian selvittämistä, mutta toteaa samalla, että yhtiön omat prosessit ovat kunnossa niin autojen kunnon, peruutusehtojen kuin lisäturvankin suhteen.

– Toki meidän volyymeihin nähden poikkeuksia mahtuu aina joukkoon, ja ne ovat aina ikäviä mutta samalla hyvin luonnollisia ja ymmärrettäviä. Kamux myi Suomessa viime vuonna 50 015 autoa. Niistä kuluttajariitalautakuntaan päätyi 128 autoa eli 0,26 prosenttia. Eli verrattain vähän tapauksia, hän sanoo.

Tuominen ei usko, että alan käytännöissä olisi laajemmin jotakin pielessä. Lisääntyneet yhteydenotot kuluttajaviranomaiselle voivat hänen mukaansa johtua osittain sähköautojen yleistymisestä.

– Automarkkinan sähköistyminen Suomessa on tuonut autoihin myös lisää kuluja, tekniikkaa ja ominaisuuksia, joista kuluttajat eivät ehkä ole tietoisia. Kuluttajien tietämys tekniikasta on vähäisempää eivätkä he välttämättä perehdy nykyautojen ominaisuuksiin.

Saka Finlandin toimitusjohtaja Petri Poukkula kommentoi aihetta MTV Uutisille sähköpostitse. Myös hän pitää luonnollisena, että suurena toimijana heihin kohdistuu asiassa suuri mielenkiinto. 

– Meidän tavoitteemme on, että autokauppa on aina läpinäkyvää ja luotettavaa. Se mikä kuuluu vastuullemme, se pidetään, hän toteaa.

Poukkulan mukaan Sakalla tuontiautot ovat kolmannen osapuolen kuntotarkastamia. Muut autot yritys tarkastaa oman henkilökunnan voimin vakiintuneen prosessin mukaisesti.

Lue myös:

Muskille tarjotaan turvapaikkaa Venäjältä – Trump uhkaa luopua Teslastaan

Röyhkeästi kaahannut taksikuski jäi verekseltään kiinni – poliisi otti kortin parempaan talteen

Lisää aiheesta:

Kuluttaja-asiamies selvittää kahden suuren autoliikkeen toimintaaAstmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuojaMiten autoliikkeissä höynäytetään asiakasta? KKV:n tutkimus paljastaa "lukuisia kertoja" toistuvan tilanteen – "Ilman minkäänlaista sovittelun mahdollisuutta"Tämän Mazdan lukuisat korjauskehotukset pimitettiin potentiaalisilta ostajilta – käytettyjen autojen myynti-ilmoitukset voivat johtaa pahasti harhaan"Auton matkamittari heitti 70 000 kilometriä" – vaihtoautokauppaa tekevän ei kannata valehdella tai voi käydä ohraisestiNäistä autoliikkeistä tehdään eniten valituksia – yksi on ihan omissa sfääreissään: "Mikään muu ei selitä"
AutokauppaLiikenneKuluttajariidatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokauppa
  • 22.9.14:57
    Romutuspalkkio

    Tällainen on auton hankkimiseen kannustava uusi romutuspalkkio – arvo jopa 2 500 euroa

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 1.9.15:50
    Autot

    Uusien henkilöautojen kauppa ei edelleenkään piristy – täyssähköisten autojen osuus kuitenkin noussut

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon