Analyytikot erimielisiä Volkswagen-kriisin vaikutuksista Saksan talouteen

Asiantuntijoiden mielipiteet jakautuvat, kun heiltä kysyttiin Volkswagen-kriisin vaikutuksista Saksan talouteen.

VW on Saksan suurin autovalmistaja, työntekijöitä sillä on palveluksessaan yli 270 000 ja alihankkijaverkosto mukaan laskettuna vielä paljon enemmän.

Rahoitusyhtiö ING:n pääekonomisti Carsten Brzeski kommentoi kohua uutistoimisto Reutersille.

– Yht’äkkiä Volkswagen on Saksalle suurempi riski kuin Kreikan velkakriisi. Jos VW:n myynti romahtaa Pohjois-Amerikassa, sillä on suuri vaikutus koko Saksan talouteen.

Pohjois-Amerikka kattoi kuusi prosenttia Volkswagenin myynnistä viime vuonna  lähes 600 000 myydyn auton lukemallaan. 

”Volkkaria” uhkaa Yhdysvaltain ympäristöviranomaisen EPA:n mukaan jopa 18 miljardin dollarin, eli noin 16 miljardin euron rapsut diesel-päästötestien manipuloinnista. Summa on suurempi kuin yhtiön viime vuodesta keräämät voitot, mutta yhtiöllä on Reutersin mukaan 21 miljoonan euron käteisvaranto, jolla kulut saatetaan kattaa. Skandaali voi siltikin johtaa irtisanomisiin.

Muidenkin autonvalmistajien toimet pelkona

Vielä synkempi näkymä Saksan talouden kannalta toteutuu, mikäli muutkin saksalaiset autonvalmistajat jäisivät kiinni samanlaisesta tai samakaltaisesta huijauksesta. Saksalle on ennustettu 1,8 prosentin kasvua tälle vuodelle, ja maa kärsii esimerkiksi Kiinan hiipuvan kasvun tuomista vaikutuksista talouteensa.

– Mikäli autojen myynti syöksyy, sillä voi olla vaikutuksensa myös alihankkijoihin ja välittäjäliikkeisiin – sitä kautta koko talouteemme, maalaili asiantuntija Martin Gornig Reutersin haastattelussa. 

Vuonna 2014 Saksan autoteollisuus työllisti suoraan 775 000 ihmistä, joka on noin kaksi prosenttia koko Saksan työvoimasta. Autojen varaosat ja lisävarusteet ovat Saksan vahvin vientituotteisto, joka myi ulkomaille yli 200 miljardin arvosta tavaraa viime vuonna.

– Tämä ei ole pikkujuttu. Saksan talous on saanut iskun suoraan ytimeensä, jyrisi Saksan taloutta analysoivan IW-instituutin johtaja Michael Huether.

Eriäviäkin mielipiteitä löytyy – ironiaakin

Saksassa on kuultu myös toisenlaisia kannanottoja Volkswagen-asiaan.

– En usko, että koko Saksan autoteollisuus kärsii. Yksi yhtiö ei saa aikaan maanlajuista taantumaa,  sanoi pääekonomisti Jörg Kramer Commerzbankista.

Saksan tukkukaupasta, viennistä ja palvelusektorista vastaavan BGA:n toimitusjohtaja Andre Schwartz näkee Saksan maineen säilyneen.

– Ei ole ilmennyt epäilyksiä sen suhteen, etteikö ”Made in Germany”-leima olisi yhä luotettava. 

Hän jakaa kuitenkin kollegoidensa huolen siitä, että Volkswagenin törttöilyllä ja mahdollisella talouskriisillä voi olla dominoefekti koko maan talouteen.

Tilanteessa nähdään myös ironisia puolia. Saksa on tähän mennessä pysytellyt Euroopan talouskriisin yläpuolella, mutta nyt tilanne saattaa muuttua.

– Uhka näyttääkin tulevan Saksan sisältä, eikä ulkopuolelta, ING-ekonomisti Carsten Brzeski tokaisi.

Lähde: Reuters

Lue myös:

    Uusimmat