Työsähköposti kannattaa lukea ainakin kertaalleen läpi ennen kuin painaa ”lähetä”. Tietyt ilmaisut voivat saada vastaanottajassa aikaan reaktioita, joita ei tule edes ajatelleeksi. Lue alta Reader’s Digestin listaamat neuvot siitä, mitä fraaseja kannattaa välttää ja miten ne voi kiertää.
”Anteeksi, että tämä on myöhässä.”
Sano sen sijaan: ”Kiitos kärsivällisyydestäsi.”
Yritä esittää panoksesi positiivisessa valossa aina, kun mahdollista – silloinkin, kun tilanne on negatiivinen ja olet myöhästynyt pari tuntia deadlinesta. Hieman toisenlaisella muotoilulla kollegan mieleen jääkin ehkä myöhästymistäsi enemmän häntä kohtaan osoittamasi kiitollisuus. Se taas vaikuttaa siihen, miten sinuun suhtaudutaan tulevaisuudessa. Toki anteeksipyyntö on ehdottomasti paikoillaan, jos vastaanottaja vielä kommenttisi jälkeenkin huomauttaa myöhästymisestä.
”En tiedä.”
Sano sen sijaan: ”En ole varma – haluaisitko, että otan selvää?”
Kukaan ei oleta, että sinulla olisi aina kaikki vastaukset. Mutta jos jätät keskustelun vain siihen, ettet tiedä, se näyttää sinun puoleltasi haluttomuudelta oppia tai paneutua asiaan. Kun sen sijaan ilmoittaa ottavansa selvää, osoittaa aloitteellisuutta ja viestii toiselle, että hänelle tärkeä asia on tärkeä myös sinulle.

