Älä lähde ohittamaan matkailuautoa reikäpäänä – vanha mielikuva hitaasta köröttelijästä saattaa osoittautua karuksi virhearvioksi

Ruotsin liikenneviranomaisten testit paljastivat asuntoautot surmanloukuiksi nokkakolarissa 9:23
Viranomaisten vakava huoli: Asuntoautosi saattaa olla todellinen surmanloukku, video todistaa shokeeraavan tuhon kolaritilanteessa – voiko tästä selvitä hengissä?

Tänä kesänä liikenteessä on tavallista enemmän karavaanareita, kun kotimaanmatkailu on lisääntynyt. Myös matkailuautoihin liittyvät nopeusrajoitukset ovat muuttuneet.

Enintään 3500 kg matkailuautot saavat 1.6.2020 alkaen ajaa kaikkialla enimmäisrajoitusten mukaisesti, joten todellinen ohitustarve kannattaa nyt punnita huolella. Aiemmin muuta liikennettä hitaammin köröttelevät menopelit saattavatkin nyt ajaa sulavasti muun liikenteen mukana.

Tähän artikkeliin on koottu Liikenneturvan vinkit turvalliseen matkantekoon.

Riittävä turvaväli

Riittävän turvavälin tärkeys korostuu, kun edessä on isompi ajoneuvo. Riittävän pitkä turvaväli mahdollistaa näkyvyyden myös edellä ajavan auton eteen ja tilanteiden ennakointi helpottuu. Tällöin myös jää aikaa ja tilaa toimia, jos näkee edessä jotain, joka vaatii esimerkiksi vauhdin hidastamista. Ajaminen on myös rauhallisempaa ja taloudellisempaa turvavälien ansioista.

Liikenneturvan mukaan takapuskurissa roikkuvat kannattaa päästää suosiolla ohitse, mutta jos se ei onnistu, tulee itse jättäytyä kauemmaksi edellä ajavasta. Samoin voi toimia, jos näkee edellä ajavien ajavan liian lähellä toisiaan.

– Matkailuautoilla ja -vaunuilla liikkujien kannattaa välillä päästää taakse kerääntynyt jono ohitse pysäyttämällä hetkeksi esimerkiksi levähdyspaikalle tai linja-autopysäkille, ohjeistaa Tapio Heiskanen Liikenneturvan tiedotteessa.

Riittävän pitkä turvaväli mahdollistaa näkyvyyden myös edellä ajavan auton eteen ja tilanteiden ennakointi helpottuu.

– Uuden tieliikennelain myötä enintään 3500 kg matkailuautot saavat ajaa kaikkialla enimmäisrajoitusten mukaisesti, joten ohittamista kannattaa välttää, jos se on vain vanhaa käyttäytymismallia, eikä tarvetta oikeasti ole, Heiskanen jatkaa. Huonolla kelillä turvavälien pitämisellä ja yleisellä ennakoinnilla on erittäin tärkeä merkitys. 

Kuormaa huolellisesti

Matkailuautossa tai -vaunussa kuormaus on tärkeässä roolissa. Liikenneturvan mukaan jokaiselle esineelle tulisi olla oma lukittu tai sidottu paikkansa, jossa se pysyy paikoillaan nopeuden muuttuessa esimerkiksi äkkijarrutuksen tai väistön vuoksi. Tavarat lähtevät helposti liikkeelle myös hitaissa ja maltillisissa jarrutuksissa. 50 km/h törmäyksessä kappaleen massa on jo noin 40-kertainen, jolloin esimerkiksi irti jäänyt lemmikki, kukkaruukku tai kassi voi liikkua ohjaamossa satojen kilojen voimalla.

Katvealueet vaarana

Isolla autolla ajaessa erityisenä vaaratekijänä ovat katvealueet. Isojen kulkuneuvojen rakenteet aiheuttavat enemmän näköesteitä, jolloin katvealue korostuu ja pieni henkilöauto saattaa helposti jäädä ison matkailuauton kuljettajalta huomaamatta.

Matkailuautolla tai -vaunulla kääntyminen vaatii erityistä huomiota, sillä sopivassa kulmassa ja samalla nopeudella takasivuilta lähestyvää pyöräilijää ei käytännössä näe lainkaan.

Jutun otsikkoa muokattu 28.7.

Lue myös:

    Uusimmat