Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajossa 6-pyöräinen maastohirmu – tienvarsipommialueilla kuin kotonaan

3:14PMPV 6x6"MiSu"
Julkaistu 16.03.2016 23:08
Toimittajan kuva

Mikko Niimes

niimes

Pääsimme koeajamaan miehistönkuljetusvaunu-prototyyppiä nimeltä Misu (miinasuojattu kuorma-auto). Viralliselta nimeltään Protolab Oy:n suunnittelema ja valmistama vaunu on PMPV 6x6.

PROTOLAB PMPV 6x6 “MiSu”
Polttoaine multifuel
Moottori Cummins 6,7 litraa
Kuusivetoinen
Teho 285 hv
Vääntö 970 Nm
Huippunopeus 110 km/h
Nopeus vedessä 10-12 km/h
Toimintalämpötila -40 C – jopa +60 C
Kuormankantokyky 10 000 kg
Paino 14 000 kiloa

Autoon kavutaan tikkaita pitkin, ohjaamo sijaitsee karkeasti arvioituna yli kahden metrin korkeudessa. Ohjaamo on karua katseltavaa – mutta niin pitääkin olla, autohan on prototyyppi ja taistelu- ja kriisialueilla ei titaanisomisteilla selviydytä.

Ensin puetaan viisipistevyöt, etteivät reitin eteen tuomat kuopat heilauttele kyytiläisiä penkeiltään ja aiheuta esimerkiksi henkilövahinkoja.

Monitorit dominoivat ohjaamoa

Penkille istahdettuaan kuljettajan huomion varastavat monitorit. Niistä kaksi näyttää sivupeilien virkaa toimittavien kameroiden kuvaa ja yksi paljastaa auton ympäriltä lintuperspektiivistä kaiken – ominaisuus, jonka toivoisi löytyvän esimerkiksi kaikista kuorma-autoista, sillä tämä toteutus paljastaa auton kuolleet kulmat. Kaikkiaan ulkokameroita on kuusi, lisäksi Misussa on infrapunakamera.

Ohjaamossa on muun muassa autoomattivaihteiston ohjausjärjestelmä (painikkeita), tasauspyörästön lukkojen hallintalaitteet ja tietenkin ratti. Polkimet ovat samat, kuin automaattivaihteisessa ajoneuvossa yleensäkin: kaasu ja jarru.

Tienvarsipommilla sadan G:n voimaMisu on häijy ilmestysLaatutuote, jota halutaan myydä maailmalle

Liikkeelle lähdettäessä havaitsee, kuinka suppea näkyvyys panssaroidusta ajoneuvosta on ulospäin. Samalla aivot muistuttavat kattavasta kamerapatteristosta vaunun ympärillä, ja huomion keskittäminen on hetken haastavaa: ei oikein tiedä katsoako ulos ikkunoista vai monitoreista.

– Auto on varustettu näkyvyyttä olennaisesti lisäävällä kamerajärjestelmällä, jossa eteen, taakse ja sivuille suunnattujen normaalikameroiden lisäksi on kaikissa olosuhteissa toimiva eteen suunnattu jalankulkijatunnistuksella varustettu lämpökamera, Protolabin tiedotteessa kerrotaan.

Alkukankeuden väistyttyä ajaminen on helppoa. Se on tämän auton tarkoituskin, sillä kriisitilanteissa saattaa tulla vastaan tilanne, jossa kuljettajaa joudutaan vaihtamaan nopeasti.

Misu on suunniteltu käytettäväksi alueilla, joilla esimerkiksi tienvarsipommit ovat arkipäivää. Vaunun suojana on Protolabin kehittämä kennorakenne, joka on valmistettu kolmesta eri teräksestä yhteistyössä Lappeenrannan teknillisen yliopiston kanssa.

Myös vaunun istuimet on varustettu miehistöä suojaaviksi. Tienvarsipommin räjähtäessä matkustajiin kohdistuu jopa sadan G:n kiihtyvyysvoima, joka voi tappaa.

– Miehistötilan istuimissa on itse suunniteltu iskunvaimennus ja jousitusjärjestelmä, joka mahdollisissa miinaräjähdyksissä vaimentaa elimistöön kohdistuvia iskuja, Protolab kertoo.

Misun häijylle ulkomuodolle on syynsä. Ohjaamo ja matkustamo on sijoitettu etuakselin taakse siksi, että mahdollisen miinaanajon yhteydessä räjähdyksen vaikutus olisi minimaalinen henkilöstöön.

Kulmikkuus on rahan ja ominaisuuksien sanelema tekijä. Kulmikas on halvempi valmistaa kuin kaareva, eikä Misun tapauksessa kulmikkuus ole lainkaan rumentava tekijä. Protolabin mukaan kulmikkuus myös helpottaa suojarakenteiden toteutusta.

Koeajon aikana käy selväksi, että Misu on laadukas tuote. Sen ajaminen on yksinkertaista, kääntösäde on kääntyvien pyörien ansiosta huikean pieni ja auto kiipeää testatusti jopa 45-asteista mäkeä vaivatta.

Protolabilla on oletettavasti huipputuote käsissään, ja tavoite on saada vaunua myydyksi maailmanlaajuisille markkinoille esimerkiksi kriisitehtäviin.

Misu on tuotantovalmis vuonna 2017. Sen saa rekisteröidyksi maantiekäyttöön.

Protolab Oy on yksityisomisteinen kotimainen suojattujen erikoisajoneuvojen suunnitteluun ja toteutukseen erikoistunut yritys.

(Alkuperäinen juttu julkaistu 10. marraskuuta 2015)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Koeajossa Nissan Navara Off-Roader AT32 – lisää tyyliä ja kykyjä erikoisvarustelullaKoeajossa kuljettajaa avustava Nissan Qashqai – ProPilot hoitaa vauhdin säätelyä ja auton ohjaustaKoeajossa Lamborghini Urus – paikkansa ansainnutKoeajossa Jaguar I-Pace EV400 – sähköautokentän uusi peluriEdullinen mutta todella hyvä – suomalainen Misu-vaunu sisältää myös salaisuuksiaVideo: Kurkkaa pomminkestävän Misu-vaunun ohjaamoon – tavoitteena maailmanvalloitus
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa