Honda NSX on harvinaista herkkua – keskimoottorinen japanilainen urheiluauto kuumeiselta 90-luvulta
Jos Japanin taloustilannetta olisi kuvannut jäähdytysnesteen lämpömittarilla 1980-luvun lopussa, olisi se ollut reilusti punaisella ja ensimmäinen höyrypatsas kohonnut konepellin alta. Kiinteistö- ja rahoitusmarkkinoiden hullut päivät saavuttivat lakipisteensä vuonna 1989 Nikkei-indeksin huidellessa liki 40 000 pisteessä vaan vuotta myöhemmin juhlat oli juhlittu ja vuosikymmenen mittainen krapula nupullaan.
Onneksi talouskasvun vuosina Hondan suunnitteluosasto oli työskennellyt rinta rottingilla uutuuden kanssa, joka esiteltiin maailmalle Chicagon autonäyttelyssä 1989. Honda NSX oli merkin ensimmäinen täysiverinen urheiluauto siviililiikenteeseen. Ja millainen! Keskimoottorinen ja kaksipaikkainen, viimeisimmällä teknologialla varustettu maantieohjus, jossa ei ollut rahtuakaan vaatimattomuutta ja joka suunniteltiin peittoamaan ylivoimainen vastustaja.
Näyttävän muotoilun alle kätkeytyi paljon osaamista kilparadoilta. Ensimmäisen maailmanmestaruutensa McLaren-Hondalla voittanut Ayrton Senna osallistui NSX:n kehitystyöhön ja mestarin käden kosketuksesta otettiin markkinoinnillisesti mahdollisimman paljon irti. Auton oli määrä tehdä sama siviililiikenteessä kuin Sennan kilparadalla – näyttää Ferrarille närhen munat.
Tässä tärkeimmässä ja vaikeimmassa tehtävässään Honda onnistuu hämmästyttävän hyvin. Alumiinin ja lasikuidun runsaan käytön ansiosta omamassa on 1400 kilon kieppeillä ja painonjakauma 42%-58% otollinen takavetoiselle autolle. Ajoneuvoksen koeajossa ollut NSX oli vuosimallia 1997 ja vain muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä taittaneena uudenveroisessa kunnossa. Auto osoittautui ensi metreistä alkaen helpoksi käsitellä jopa kaupungin nupukivillä mutta todellinen ilo koitti jo moottoritien rampissa.

