Mainos

Aiotko pudottaa painoasi juoksemalla? Moni sortuu näihin virheisiin

Moni juoksuharrastuksen aloittanut sortuu virheisiin, jotka saattavat hidastaa tai jopa estää tavoitteen saavuttamisen.

Aloitit juoksemisen kuukausi sitten, ja joka kerta vaa’alle astuessasi odotat painosi pudonneet kuin taikaiskusta. Voit kuitenkin joutua pettymään, sillä vaikka juokseminen polttaa paljon kaloreita, on olemassa lukuisia syitä siihen, miksi vaaka näyttää kerta toisensa jälkeen samaa lukemaa.

Seuraavat kohdat voivat olla syynä, jos painosi ei tunnu putoavan sitten millään.

1. Juokset liian vähän

Jos juokset, muttet näe tuloksia, käännä katse kalenteriisi. Yksi alle tunnin mittainen tai kaksi kahdenkymmenen minuutin viikoittaista lenkkiä eivät vielä kuluta riittävästi kaloreita laihtumista varten. Puolen kilon viikoittainen painonpudotus vaatii 500 kilokalorin päivittäisen energiavajeen, joka on helpoin saavuttaa liikunnan ja ruokavalion yhteisvaikutuksella.

Jos tavoitteenasi on laihtua, juokse kolmesta neljään kertaan viikossa, ja ota mukaan myös muita kalorinkulutusta tehostavia liikkumismuotoja, kuten lihaskuntoharjoittelua.

2. Valitset vääriä ruokia

Vaikka juokseminen polttaakin paljon kaloreita, ruokavalioon tulisi silti kiinnittää erityistä huomiota, varsinkin jos tavoitteenasi on laihtua. Paljon rasvaa ja sokereita sisältävä ruoka ei ainoastaan sisällä turhia kaloreita, se voi myös kasvattaa ruokahaluasi entisestään. Lenkin jälkeinen palautumisateria kannattaa siis valita huolella, jos et halua löytää itseäsi jääkaapilta jälleen tunnin kuluttua.  

Valitse lautasellesi sopivassa suhteessa sekä proteiinia että hiilihydraatteja sisältäviä ruoka-aineita. Myös ennen lenkkiä kannattaa syödä pieni välipala, joka antaa energiaa ja estää sinua ahmimasta treenin jälkeen.

3. Kulutat vähemmän kuin uskot

Olet juuri palannut hikisenä lenkiltä ja uskot polttaneesi ainakin 500 kilokaloria, mutta todellisuus voi olla hyvinkin kaukana kuvitellusta. Totuus on nimittäin se, että kalorinkulutus riippuu paljon painostasi, mutta myös siitä, kuinka kovaa juokset.

Jos lenkkisi on lyhyt ja juokset sen hölkkätahtia, kalorinkulutus voi jäädä hyvinkin kauas toivotusta. Sykemittari onkin hyvä väline oman kulutuksen ja juoksutahdin mittaamiseen.

4. Treenit toistavat itseään

Lenkki järven ympäri tai katukadun päästä päähän voi muodostua tavaksi, mutta valitettavasti viikosta toiseen samanlaisina toistuvat treenit eivät tuota tuloksia.

Lihaksesi tottuvat hyvinkin pian rasitukseen, jonka vuoksi sinun kannattaisi sisällyttää treeniohjelmaasi niin pitkiä lenkkejä, lyhyitä intervalleja kuin mäkitreenejäkin. Tämä pitää lihakset töissä ja auttaa sinua pääsemään nopeammin tavoitteeseesi.

5. Vaaka ei kerro kaikkea

Juoksu on erinomainen laji vartalon muokkaamiseen, sillä se sekä polttaa rasvaa että kasvattaa lihasta. Lihakset painavat enemmän kuin rasva, mikä tarkoittaa sitä, että vaikka vaa’an lukema ei olisi heilahtanutkaan, tuloksia on silti voinut syntyä.

Vaihda vaaka peiliin tai farkkuihin, joihin olet aina unelmoinut mahtuvasi. Ne kertovat kehittymisestäsi paljon enemmän kuin pelkkä vaaka.

Tällä harjoituksella treenaat pohkeesi taatusti kuntoon!


Lähde: Popsugar    

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.