Mainos

Äidit kertovat äitiyspakkauksen tuotteiden ongelmista – yksi valmistajista: "Olen valvonut kaksi yötä tämän vuoksi"

Useat suomalaisäidit ovat kertoneet vuoden 2017 äitiyspakkauksen ongelmista esimerkiksi Facebook-ryhmässä.

Kerroimme aiemmin, että vuoden 2017 äitiyspakkauksessa on kaksi bodya, joiden nepparit saattavat irrota. Kela pyysi kaikkia äitiyspakkauksen saaneita asiakkaita tarkistamaan harmaa-valkoraidallisen bodyn ja aakkosbodyn nepparikiinnityksen.

Useat suomalaisäidit ovat kertoneet vuoden 2017 äitiyspakkauksen ongelmista esimerkiksi Facebook-ryhmässä. Pakkauksen saanut Mari kertoo, että esimerkiksi pakkauksen harmaaraitaisessa bodyssa nepparit oli kiinnitetty vinoon. Hän on saanut sukulaisilta ja tuttavilta vanhoja äitiyspakkauksen vaatteita. Ne ovat edelleen käyttökelpoisia.

– Tämän vuoden pakkauksen vaatteista aika moni ikävä kyllä menee roskiin. Olisi paljon järkevämpää valmistaa tuotteita, jotka kestävät seuraavillekin lapsille, Mari kertoo.

Mari laittoi palautetta myös äitiyspakkauksen jakelijalle, joka lupasi välittää viestin Kelalle.

– Luultavasti yhden ihmisen palaute ei paljon vaikuta, mutta toivottavasti tämä mediahuomio nyt auttaisi Kelaa tajuamaan, että ennemmin panostettaisiin laatuun kuin määrään pakkauksen vaatteiden kanssa. Jos joskus vielä saan lapsia, harkitsen kyllä tarkkaan, haluanko pakkausta ollenkaan.

Nimetön äiti: Laatu huonontunut 

Nimettömänä pysyttelevän äidin perheeseen osui nepparivikainen body. Pakkauksen pussilakanassa oli äidin mukaan likaa, ja lisäksi pakkauksessa oli yhdet ylimääräiset housut.

– Ei niistäkään ollut mitään iloa, kun eivät mahtuneet. Muutenkin muutkin housut olivat tosi kapeaa mallia, nimettömänä pysyttelevä äiti sanoo.

Nimettömän äidin perheellä on kokemusta myös vuoden 2015 äitiyspakkauksesta, jossa pilvi-yöpuvun vetoketju hajosi. Äiti kertookin laadun mielestään huonontuneen.

– Kun tulee näitä rikkinäisiä tai rikkoutuvia vaatteita useampi vastaan samassa pakkauksessa, niin ei voi kuin ihmetellä, miksi, kertoo nimettömänä pysyttelevä äiti.

(Artikkeli jatkuu videon alla.)

2:00

"Harmaaraidallisesta bodysta on reklamoitu"

Kelan etuuspäällikkö Johanna Aholainen vahvistaa, että bodyjen vioista on tullut yhteydenottoja myös Kelaan. Vuoden 2017 äitiyspakkauksesta on Aholaisen mukaan tehty "jonkin verran enemmän" reklamaatioita.

– Harmaaraidallisesta bodysta on reklamoitu, ja tuotteen ompelutekniikkaa on sen jälkeen muutettu, ja jo varastossa olleet tuotteet tarkastettu, Aholainen sanoo.

– Kaikkiaan tuotteita pakkaukseen toimitetaan vuositasolla reilu kaksi miljoonaa, jolloin valitettavasti joukkoon mahtuu jokin huonosti ommeltu sauma, tai muu vastaava.

Joitain vaatteista ommellaan myös käsityönä. Äitiyspakkauksen tuotteista reklamoidaan esimerkiksi siksi, että vaatteen sauma on revennyt, vetoketju hajonnut tai neppari irronnut.

– Joskus on tullut myös sellaisia reklamaatioita, joissa valkoisessa lakanassa on ollut jossain kohtaan noin puolen sentin kokoinen pätkä eriväristä lankaa, tai tuotteen pakkausvaiheessa siihen on tullut pieni tahra. Kaikki äitiyspakkauksen tekstiilituotteet tulee pestä ennen käyttöönottoa tuotteessa olevan pesuohjeen mukaisesti, Aholainen kuvaa.

"Useimmiten nämä ovat yksittäistapauksia"

Kelan mukaan reklamaatioita on tullut useampien yritysten tuotteista. Yksi näistä on kotimainen Jutta Product Oy. Toimitusjohtaja Jutta Jantunen kertoo, että palautteita tuotteista on tullut jonkin verran. Tuotteita on näiden pohjalta korjattu tai hyvitetty.

– Useimmiten nämä ovat yksittäistapauksia. Neppari-asiassa ongelma huomattiin ja korjattiin. Ongelma on tullut joihinkin bodyihin. On tietysti ikävää, kun tällaisia tulee. Olen kaksi yötä valvonut tämän vuoksi, Jantunen kertoo puhelimessa.

– Jos joku ongelma löytyy, se tarkoittaa sitä, että asia pitää tarkastaa ja korjata huolellisesti, ettei sama toistu jatkossa. Arvostan myös tosi paljon, jos saamme palautetta, koska muuten tuotteita ei voi kehittää paremmiksi. Kaikki palautteet ovat aina tärkeitä.

Eräässä tapauksessa bodyn hiha oli revennyt lasta puettaessa. Kyse oli Jantusen mukaan yksittäisestä virheestä kankaan kudonnassa.

– Tässä ongelma johtui siitä, että kun kangas kudotaan, kone kutoo sen suppilon muotoon. Kun väri on vaihtunut, kone on jostakin syystä hypännyt niin, ettei se ole neulonut yhtä kierrosta ollenkaan. Kun kangas on leikattu ja ommeltu, neulos on niin pientä ja välissä on vielä elastaania, eli jos kangasta ei vedä, se pysyy kasassa. Ongelma on ollut yhdessä kohtaa tätä kangasta, eikä yhdestä kohdasta tule kuin muutama body. 

Asiakkaan tulisi virheen havaittuaan olla yhteydessä pakkauksen jakelijaan

Kela ei voi ottaa kantaa yksittäisiin reklamointitapauksiin, mutta reklamoinnissa tulee olla yhteydessä äitiyspakkauksen jakelijaan.

– Reklamaatioprosessia hoidetaan siten, että asiakkaan tulisi heti virheen havaittuaan olla yhteydessä pakkauksen jakelijaan Logistikas Hankinta Oy:hyn, jolloin sovitaan tuotteen palautuksesta. Logistikas Hankinta Oy tarkistaa virheen, ja asiakas saa postitse takaisin virheettömän tuotteen, Aholainen sanoo.

– Ongelmallista näissä on se, että asiasta keskustellaan somessa, mutta jotta voisimme kunnolla puuttua asioihin, on tärkeää tehdä virallinen reklamaatio siten, että viallinen tuote palautetaan ja virhe päästään toteamaan. Tällöin Kelalla on mahdollisuus puuttua asioihin.

Jutta Product Oy:ssä reklamaatiot pyritään Jutta Jantusen mukaan hoitamaan parin päivän sisällä.

– Toki kun asiakaspalautuksena lähettää, niin postilta menee aina joku aika näiden toimittamisessa. Meiltä tuotteet lähtevät päivässä, kahdessa. Toki, jos on ensin lähetetty tuote esimerkiksi Kelaan, siinä toki voi mennä aikaa. Harvoin asiakaspalautuksia esimerkiksi hukkuu, Jantunen sanoo.

– Tuotteista, joista ihmiset tykkäävät, reklamoidaan. Jos bodyt ovat malliltaan, väritykseltään tai olemukseltaan sellaisia, jotka ovat lempparituotteita, niin toki sellaisen haluaa kuntoon.

Vaatteen huollossa on tärkeää esimerkiksi tutustua pesuohjeeseen huolellisesti, jotta kangas pestään asianmukaisesti.

– Aika vähän näissä keskimäärin on ongelmia, kun ajattelee volyymia esimerkiksi äitiyspakkauksessa. Suurimmassa osassa tuotteista ei ole mitään ongelmia, Jantunen sanoo. 

Asiakkaiden toiveet on kuultu

Kela seuraa asiakaspalautteita tarkasti ja ottaa ne huomioon esimerkiksi pakkauksen tuotteita valittaessa.

– Kela sai paljon palautetta siitä kuinka nykyään vauvoilla ei haluta enää käyttää potkuhousuja, joten niiden tilalle hankittiin toivottuja puolipotkuhousuja. Lisäksi pakkaukseen on toivottu enemmän kietaisubodyja, ja toiveet on kuultu, Johanna Aholainen sanoo.

– Laatu ja pehmeät materiaalit on kyllä äitiysavustusraadissa huomioitu, ja valitut tuotteet ovat läpikäyneet tiukan seulan, ennen kuin ne ovat päätyneet pakkaukseen. On todella harmillista, että näiden tuotteiden osalta tuotteiden laatu ei ole vastannut sille asetettuja vaatimuksia.

***


Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.