Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

12 maata tutkittu: Suomalaiset pelkäävät urkkivia autoja eniten

Suomalaiset ovat kansainvälisen autoliitto FIA:n tekemän tutkimuksen mukaan haluttomimpia jakamaan autojensa keräämää tietoa.
Suomalaiset ovat kansainvälisen autoliitto FIA:n tekemän tutkimuksen mukaan haluttomimpia jakamaan autojensa keräämää tietoa.
Julkaistu 11.02.2016 05:40

MTV LIFESTYLE

Suomalaiset ovat kansainvälisen autoliitto FIA:n tekemän tutkimuksen mukaan haluttomimpia jakamaan autojensa keräämää tietoa. Suomalaiset ovat myös erityisen huolissaan ajoneuvojen tietoturvasta.

Autoilijat haluavat itse päättää kuka ajoneuvojen keräämää tietoa saa hyödyntää ja missä tilanteissa.

Nykyaikaiset autot keräävät runsaasti tietoa niiden käytöstä ja pystyvät välittämään dataa eteenpäin verkon välityksellä. Auton omistaja ei aina edes tiedä, mitä tietoja kerätään ja kuka niihin pääsee käsiksi.

Kansainvälinen autoliitto FIA selvitti kuluttajien suhtautumista verkottuneisiin autoihin 12 Euroopan maassa. Tutkimuksessa selvisi, että suomalaiset suhtautuvat asiaan kaikkein epäilevimmin.

Vastaajat: Keruu pystyttävä kytkemään pois päältä

Euroopanlaajuisesti 90 prosenttia autoilijoista oli sitä mieltä, että auton keräämien tietojen omistus kuuluu kuljettajalle tai auton omistajalle. Suomalaisista peräti 95 prosenttia oli tällä kannalla. Sekä koko tutkimuksessa että Suomessa 91 prosenttia haluaa, että ajoneuvon tietojen välittäminen on mahdollista kytkeä pois päältä.

Ylivoimainen enemmistö (76 prosenttia koko tutkimuksessa ja 82 prosenttia suomalaisista) haluaa, että tietoja välitetään vain rajattu aika. Suomalaisista jopa kolmasosa antaisi luvan tietojen jakamiseen vain yhdeksi matkaksi kerrallaan, kun koko tutkimuksessa luku oli 25 prosenttia.

– Tutkimus osoitti selvästi sen, että ihmiset haluavat itse päättää kuka auton tietoja hyödyntää ja mitä tietoja ylipäänsä kerätään. Autonomistajat karsastavat sitä, jos heidät sidotaan esimerkiksi autonvalmistajan valitsemiin palveluntuottajiin. Kuluttajat haluavat itselleen vapauden valita, Autoliiton viestintäpäällikkö kertoo.

Jukka Tolvanen

Suomalaiset monella tapaa varautuneita

Suomalaisten suurimmat huolenaiheet olivat henkilökohtaisten tietojen paljastuminen ja käyttö kaupallisiin tarkoituksiin. Ajoneuvojen seuranta huolestutti 77 prosenttia vastaajista koko tutkimuksen keskiarvon ollessa 70 prosenttia.

Mieluiten suomalaiset jakaisivat auton paikkatietoja tiepalvelulle tarvitessaan apua (80 %), mutta tämäkin lukema jää alle tutkimuksen keskiarvon (85 %). Ajoneuvon etädiagnosointiin on valmis antamaan luvan 76 prosenttia suomalaisista, mikä on pari prosenttiyksikköä keskiarvoa vähemmän. Reilu viidesosa suomalaisista ei olisi valmis jakamaan autonsa tietoja kenellekään.

– Haluttomuus tietojen jakamiseen johtunee osittain siitä, että muutama vuosi sitten tällaisista ominaisuuksista puhuttiin paljon verotuksen ja seurannan näkökulmasta. Asia voi olla vieras myös Suomen vanhan autokannan takia. Jos autossa on hädin tuskin ajonvakautus, niin netin kautta keskustelevat ja tietoja keräävät autot eivät ole ensimmäisenä mielessä, Tolvanen arvioi.

Älyliikenne, älyautoilu kuvituskuva. (1)Vain mielikuvitus on palvelujen kehittämisessä rajana.

Verkottuneet autot tuovat kuitenkin mukanaan hyödyllisiä palveluita autoilijoille. Esimerkiksi automaattinen hätäpuhelu eCall hälyttää avun välittömästi paikalle onnettomuuden sattuessa ja ajoneuvojen verkottuminen mahdollistaa tehokkaat ruuhka- ja kelivaroitusjärjestelmät.

– Tervetullut palvelu olisi sekin, että auto ilmoittaa polttoaineen huvetessa missä reitin varrella on halvinta tankata. Vain mielikuvitus on palvelujen kehittämisessä rajana. Ihmiset haluavat kuitenkin itse päättää mihin palveluihin kytkeytyvät. Näin hyvät palvelut elävät ja kehittyvät, huonot tai tarpeettomiksi koetut kuolevat pois, Tolvanen sanoo.

Peräti 95 prosenttia tutkimukseen osallistuneista oli sitä mieltä, että kuluttajien oikeudet ajoneuvon keräämiin tietoihin pitää varmistaa joko kansallisella tai EU-lainsäädännöllä.

Näin tutkittiin

Tutkimusyhtiö Research Now toteutti tutkimuksen FIA Alue 1:n toimeksiannosta 12 Euroopan maassa syyskuun ja lokakuun puolivälin aikana 2015. Mukana olivat Suomi, Itävalta, Belgia, Tsekki, Tanska, Ranska, Saksa, Italia, Hollanti, Puola, Espanja ja Iso-Britannia. Tiedot kerättiin nettikyselyllä. Tutkimukseen kerättiin 12 000 lomaketta – noin 1000 joka maasta (Suomi 1006 kpl). Kohderyhmänä olivat 18-70-vuotiaat henkilöt, joiden taloudessa on auto, ja jotka käyttävät autoa vähintään kerran viikossa.

Mikä My Car My Data -kampanja?

Autoliitto käynnisti marraskuussa yhdessä FIA alue 1:n ja eurooppalaisten sisarjärjestöjensä kanssa My Car My Data -kampanjan, jonka tavoitteena on vahvistaa kuluttajien asemaa verkottuneiden autojen (connected car) yleistyessä. Kampanjalla pyritään lisäämään ihmisten tietoisuutta verkottuneiden autojen ominaisuuksista sekä saada aikaan lainsäädäntö, jolla taataan, että auton kuljettaja tai omistaja saa päättää kuka tietoihin pääsee käsiksi.

Lähde: Autoliitto

Lisää aiheesta:

Näitä tietoja autosi kerää sinusta – asiantuntijat muistuttavat riskeistä: "Moni autoilija ei vain tule ajatelleeksi""Harvemmin tarkoittaa mitään hyvää" – Autoliitossa nousivat karvat pystyyn, kun selvisi, mitä EU-komissiolla on pöydälläänYli puolet suomalaisista ottaisi uudeksi autokseen joko täyssähköauton tai hybridin – miten kävisi sähköverkkojen?Suomalaiset kyttäävät älylaitteiden avulla erityisesti askeliaan, mutta eivät painoaan: "Järisyttävä määrä dataa"Sen piti olla autoilun tulevaisuus, mutta kysyntä näyttääkin hiipuvan: "Nuoremmat sukupolvet saattavat olla avoimempia"Suomalaiset eivät halua jakaa henkilökohtaisia tietojaan netissä: silti toiminta on päinvastaista
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas