Zuckerberg esitteli visionsa Facebookin tulevaisuudesta: panostaa enemmän yksityisyyteen ja salattuihin keskusteluihin

Facebookin toimitusjohtaja ja perustaja Mark Zuckerberg on Facebookin blogissa kertonut visioistaan yhtiönsä tulevaisuudelle. Vastaisuudessa Facebook panostaa enemmän yksityisyyteen ja salattuun viestintään.

Facebook-johtaja Zuckerbergin mukaan Internetissä ollaan tulevaisuudessa siirtymässä kohti aikaa, jona yksityisyys on entistä keskeisemmässä roolissa. Zuckerberg kertoo salattujen ryhmäkeskusteluiden ja pienen piirin kesken jaettujen tarinoiden kasvattavan jatkuvasti suosiotaan jo nyt.

”Ajatellessani Internetin tulevaisuutta uskon, että yksityisyyteen keskittyvät viestintäalustat kehittyvät tämän päivän avoimia alustoja suositummiksi. Uskon, että tulevaisuuden viestinnässä yksityiset, suojatut palvelut, joissa käyttäjät voivat huoletta jakaa ajatuksiaan ilman huolta niiden tallentumisesta nostavat suosiotaan. Toivon, että olemme mukana luomassa tätä tulevaisuutta.”

Zuckerberg näkee yksityisyydessä myös uusia tulonlähteitä. Hänen mukaansa muun muassa maksamiseen ja kaupankäyntiin liittyvät palvelut voivat hyötyä Internetin kehittymisestä yksityisempään suuntaan.

Tulevaisuudessa Facebook on niin ikään aikeissa yhdistää Instagramin, WhatsAppin ja Facebookin viestipalvelut toisiinsa. Lisäksi Zuckerberg haluaa Facebookin alustojen toimivan saumattomasti yhteen myös SMS-tekstiviestien kanssa, mikä jo onnistuukin Facebook Messengerillä.

Yksityisyys on kuitenkin Facebookin suurimpia tavoitteita tulevaisuudelle. Tehdäkseen visiostaan totta on Facebook valmis vaikka menettämään toimintaoikeutensa maissa, joissa paikallinen hallitus ei jaa samaa näkemystä yksityisen viestinnän tärkeydestä. Lisäksi Zuckerberg lupasi yhtiönsä lopettavan datan säilyttämisen ”maissa, joissa ihmisoikeudet, kuten yksityisyys ja sananvapaus ovat heikoissa kantimissa.”

Nähtäväksi jää, miten Facebookin visiot käytännössä toteutuvat, sillä viime aikoina yhtiön toiminta on yksityisyyden näkökulmasta ollut varsin kyseenalaista. Viimevuotisen Cambridge Analytica -skandaalin jälkeen yhtiö on jäänyt kiinni muun muassa yksityistietojen ostamisesta teini-ikäisiltä mainontatarkoituksessa sekä turvallista kirjautumista edistävien puhelinnumeroiden väärinkäytöstä.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

    MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.