Miljardin viestin tutkimus: Mitä hymiöt kertovat kansanluonteesta?

Hymiöt ja muut kuvasymbolit eli emojit ovat jo olennainen osa ihmisten välistä sähköistä viestittelyä. Nyt on myös tutkittu, minkälaisia symboleita eri maailman kolkissa käytetään. Yllättävää on se, kuinka hyvin tulokset tukevat stereotypioita.

Tekstiviestijärjestelmiä kehittävän brittiläisen Swiftkey-yrityksen tutkimuksen mukaan suosituimmat tekstisymbolit ovat edelleen naamat: hymynaamat ja surunaamat muodostavat yhdessä 60 prosenttia käytetyistä merkeistä.

Tutkimuksessa oli mukana yli miljardi viestiä 16 eri maantieteelliseltä ja kielialueelta. 

Tekstisymbolien Top Ten:

1. Hymynaamat

2. Surunaamat

3. Sydämet

4. Käsimerkit

5. Romantiikka

6. Muut merkit

7. Apinat

8. Juhlinta

9. Loma

10. Väkivalta

Ranska on romanttinen, Australia hakee humalaa 

Ranskalaiset käyttävät sydänsymbolia neljä kertaa enemmän kuin muiden kielten puhujat. Ranskaksi kirjoitetut viestit ovat lisäksi ainoita, joissa hymiö ei ole suosituin merkki. 

Vietnamilaisia ja australialaisia viestittelijöitä romantiikka ei tunnu niin kiinnostavan, nämä nimittäin käyttävät sydäntä kaikken vähiten.

Vilkkaasta ravintolaelämästä tunnetut espanjalaiset sen sijaan käyttävät eniten maailmassa juhlintaan viittäävia symboleja. Niitä käytetään maassa 72 prosenttia keskiarvoa enemmän.

Arabiaa puhuvat käyttävät kukkia ja muita kasveja kuvaavia symboleja neljä kertaa niin paljon kuin muut keskimäärin. 

Venäjänkieliset taas valitsevat romanttisia kuvioita kolme kertaa muita useammin. 

Australia on symbolivalintojen perusteella paheiden manner. Maassa käytetään alkoholia tarkoittavia symboleja tuplasti enemmän kuin keskimäärin, huumekuvioita taas käytetään 65 prosenttia enemmän. Maa johtaa tilastoja myös roskaruokaa ja lomailua koskevissa symboleissa.

Yhdysvaltalaiset puolestaan johtavat useiden sekalaisten symbolien kategorioita. Näitä ovat pääkallot, syntymäpäiväkakut, tulisymbolit, tekniikka, liha, seksuaalivähemmistöt ja naisiin viittaavat symbolit.

Kanadalaiset puolestaan käyttävät eniten monia symboleja, joiden voisi kuvitella olevan etenkin amerikkalaisten suosiossa. Niihin kuuluvat raha, urheilu sekä rivot ja väkivaltaiset symbolit.

 

Lue myös:

    Uusimmat