VTT:n johtava tutkija Talouselämälle: Volkswagenin päästöskandaalia liioiteltu Euroopassa

VTT testasi Volkswagenin oletetusti päästöarvomuunneltua autoa, mutta tulokset eivät vakuuttaneet tutkijaa huijauksesta.

Talouselämä-lehti kertoo, että Teknologian tutkimuskeskus VTT on suorittanut kokeen, jossa se testasi muun muassa Volkswagenin vuoden 2012 Golf-mallia, jossa epäillään olevan huijausohjelma. Testissä käytettiin uutta UPM:n biodiesel-polttoainetta, joka testin mukaan toimii henkilöautoissa tavallisen Dieselin tapaan.

VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kertoi Talouselämä-lehdelle, että mahdollisella huijausohjelmalla ei ole eikä olisi ollut merkitystä testin tulokselle, sillä VTT:n testi tehdään eri tavalla kuin virallisessa tyyppihyväksymismittauksessa.

Mahdollinen päästöhuijauslaitteisto ei myöskään olisi osannut aktivoitua toimimaan Laurikon mukaan VTT:n testissä, sillä se on suunniteltu menemään päälle vain virallisessa pakokaasumittauksessa.

Kaikkien tutkimuksessa mukaa olleiden autojen päästöarvot sijoittuvat myös sallittujen rajojen sisään.

– Laboratoriomittauksissa ei ollut poikkeuksellisen korkeita eikä matalia päästöjä, Laurikko kommentoi Talouselämälle.

Ylimitoitettu kohu

Johtavan tutkijan mielestä Volkswagenin päästöskandaalista syntynyttä kohua on liioiteltu Euroopassa.

– Kohu on suurelta osin turhaa ja perustuu väärinkäsityksiin. Olen sitä mieltä, että suuressa osassa näistä autoista Euroopassa ei ole mitään vikaa. Mutta koska niissä on se sama ohjainlaite, niin Volkswagen katsoo parhaaksi vetää ne kaikki takaisin, eikä yrittää lähteä selvittämään onko niissä huijausohjelma vai ei, Laurikko sanoo Talouselämälle.

Laurikon mukaan Volkswagenilla ei olisi edes syytä tehdä päästöarvomuunteluita Euroopan markkinoilla oleviin autoihin, sillä EU5-standardissa typpipäästöjen raja-arvo oli 180 milligrammaa kilometriä kohden. Yhdysvalloissa vastaava raja on alle neljäsosa Euroopan raja-arvosta, vain 43,5 milligrammaa kilometrillä.

Lue myös:

    Uusimmat