Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VTT:n johtava tutkija Talouselämälle: Volkswagenin päästöskandaalia liioiteltu Euroopassa

VTT:n johtavan tutkijan mielestä Volkswagenin päästöskandaalista syntynyttä kohua on liioiteltu Euroopassa.
VTT:n johtavan tutkijan mielestä Volkswagenin päästöskandaalista syntynyttä kohua on liioiteltu Euroopassa.Lehtikuva
Julkaistu 08.10.2015 08:59

Aino Kivistö

aino.kivisto(at)mtv.fi

VTT testasi Volkswagenin oletetusti päästöarvomuunneltua autoa, mutta tulokset eivät vakuuttaneet tutkijaa huijauksesta.

Talouselämä-lehti kertoo, että Teknologian tutkimuskeskus VTT on suorittanut kokeen, jossa se testasi muun muassa Volkswagenin vuoden 2012 Golf-mallia, jossa epäillään olevan huijausohjelma. Testissä käytettiin uutta UPM:n biodiesel-polttoainetta, joka testin mukaan toimii henkilöautoissa tavallisen Dieselin tapaan.

VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kertoi Talouselämä-lehdelle, että mahdollisella huijausohjelmalla ei ole eikä olisi ollut merkitystä testin tulokselle, sillä VTT:n testi tehdään eri tavalla kuin virallisessa tyyppihyväksymismittauksessa.

Mahdollinen päästöhuijauslaitteisto ei myöskään olisi osannut aktivoitua toimimaan Laurikon mukaan VTT:n testissä, sillä se on suunniteltu menemään päälle vain virallisessa pakokaasumittauksessa.

Kaikkien tutkimuksessa mukaa olleiden autojen päästöarvot sijoittuvat myös sallittujen rajojen sisään.

– Laboratoriomittauksissa ei ollut poikkeuksellisen korkeita eikä matalia päästöjä, Laurikko kommentoi Talouselämälle.

Ylimitoitettu kohu

Johtavan tutkijan mielestä Volkswagenin päästöskandaalista syntynyttä kohua on liioiteltu Euroopassa.

– Kohu on suurelta osin turhaa ja perustuu väärinkäsityksiin. Olen sitä mieltä, että suuressa osassa näistä autoista Euroopassa ei ole mitään vikaa. Mutta koska niissä on se sama ohjainlaite, niin Volkswagen katsoo parhaaksi vetää ne kaikki takaisin, eikä yrittää lähteä selvittämään onko niissä huijausohjelma vai ei, Laurikko sanoo Talouselämälle.

Laurikon mukaan Volkswagenilla ei olisi edes syytä tehdä päästöarvomuunteluita Euroopan markkinoilla oleviin autoihin, sillä EU5-standardissa typpipäästöjen raja-arvo oli 180 milligrammaa kilometriä kohden. Yhdysvalloissa vastaava raja on alle neljäsosa Euroopan raja-arvosta, vain 43,5 milligrammaa kilometrillä.

Lisää aiheesta:

Omistajat väittävät päästökorjattujen Volkkareiden muuttuvan ajokelvottomiksi – lue katkerat kommentitVW:n korjaukset eivät vaikuta päästöihin tai kulutukseen lähes ollenkaanYle: Suomessa verrattiin VW:n kohumoottoreita uusiin – päästöissä ei juuri erojaJenkkilehti testasi: Näin Volkswagenin autot toimivat huijaustilassaNäin VW-kohu koskettaa manipuloiduilla autoilla ajavia suomalaisiaDiesel-kohu paisuu: Saksalta vaatimus autonvalmistajille
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 02.12.202415:16
    Ulkomaat

    Tuhannet työntekijät lakkoon Volkswagenin tehtailla Saksassa