VR:n uudet veturit kestävät 40 asteen pakkasta – nopeusetu menee pääosin harakoille

VR:n uusien vetureiden energiatehokkuus huippuluokkaa 1:39

VR:n uudet veturit pääsevät ajamaan huippunopeutta vain pienessä osassa rataverkkoa. 300 miljoonan euron investointi näkyy siksi matkustusajoissa vasta viiveellä.

– Suomessa rataverkon kokonaispituus on 6000 kilometriä. 700 kilometriä tästä verkosta on sellaista, missä voidaan ajaa 200 kilometrin tuntivauhtia, VR:n ympäristö- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Otto Lehtipuu myöntää Siemensin veturitehtaalla Münchenissä.

Huippunopeuksiin päästään useimmilla pääreiteillä, mutta ei niistäkään kaikilla. Uudet Siemensin valmistamat Sr3-veturit korvaavat vanhat venäläiset Sr1-veturit, joiden huippunopeus on 140 km/h.

VR saa 80 veturin tilauksesta neljä ensimmäistä testikäyttöön ensi vuoden alussa. Kaupallinen liikenne aloitetaan vuonna 2017, jolloin Siemens toimittaa 10 veturia. Viimeiset otetaan käyttöön vuonna 2026. Vetureita käytetään sekä matkustaja- että tavaraliikenteessä.

Siemens lupaa, että uudet veturit eivät temppuile talviolosuhteissa. Ne kestävät 40 asteen pakkasta. Tosin pakkanen ei ole Suomen talvijunaliikenteen suurin ongelma.

– Kyllä pahinta on noin 15 asteen pakkasessa pöllyävä lumi, joka menee kaikkialle. Siksi tässä VR:n mallissa ilmanottoaukot on siirretty keulasta ja alta junan katolle, Siemensin projektipäällikkö Jukka Tuukkanen sanoo.

– Junia on testattu Ruotsissa. Näiden testien perusteella on tehty muutoksia Siemensin Vectron-veturin perusmalliin. Lisäksi olemme ottaneet huomioon VR:n vaatimukset ja erityistoiveet. Vuoden 2016 ja 2017 testiajoissa sitten nähdään, miten nämä muutokset toimivat, Tuukkanen jatkaa.

Uudet veturit ovat siis lumivarmoja toistaiseksi vain paperilla. Muuten Siemensiltä ostettua tekniikkaa on koeteltu käytännössä. Vastaavia vetureita on valmistettu 200 kappaletta ja niitä on ajossa eri puolilla Eurooppaa 180.


Lue myös:

    Uusimmat