Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

VR:n uudet veturit kestävät 40 asteen pakkasta – nopeusetu menee pääosin harakoille

1:39VR:n uusien vetureiden energiatehokkuus huippuluokkaa
Julkaistu 08.12.2015 21:10
Toimittajan kuva

Tapio Nurminen

tapio.nurminen@mtv.fi

VR:n uudet veturit pääsevät ajamaan huippunopeutta vain pienessä osassa rataverkkoa. 300 miljoonan euron investointi näkyy siksi matkustusajoissa vasta viiveellä.

– Suomessa rataverkon kokonaispituus on 6000 kilometriä. 700 kilometriä tästä verkosta on sellaista, missä voidaan ajaa 200 kilometrin tuntivauhtia, VR:n ympäristö- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Otto Lehtipuu myöntää Siemensin veturitehtaalla Münchenissä.

Huippunopeuksiin päästään useimmilla pääreiteillä, mutta ei niistäkään kaikilla. Uudet Siemensin valmistamat Sr3-veturit korvaavat vanhat venäläiset Sr1-veturit, joiden huippunopeus on 140 km/h.

VR saa 80 veturin tilauksesta neljä ensimmäistä testikäyttöön ensi vuoden alussa. Kaupallinen liikenne aloitetaan vuonna 2017, jolloin Siemens toimittaa 10 veturia. Viimeiset otetaan käyttöön vuonna 2026. Vetureita käytetään sekä matkustaja- että tavaraliikenteessä.

Siemens lupaa, että uudet veturit eivät temppuile talviolosuhteissa. Ne kestävät 40 asteen pakkasta. Tosin pakkanen ei ole Suomen talvijunaliikenteen suurin ongelma.

– Kyllä pahinta on noin 15 asteen pakkasessa pöllyävä lumi, joka menee kaikkialle. Siksi tässä VR:n mallissa ilmanottoaukot on siirretty keulasta ja alta junan katolle, Siemensin projektipäällikkö Jukka Tuukkanen sanoo.

– Junia on testattu Ruotsissa. Näiden testien perusteella on tehty muutoksia Siemensin Vectron-veturin perusmalliin. Lisäksi olemme ottaneet huomioon VR:n vaatimukset ja erityistoiveet. Vuoden 2016 ja 2017 testiajoissa sitten nähdään, miten nämä muutokset toimivat, Tuukkanen jatkaa.

Uudet veturit ovat siis lumivarmoja toistaiseksi vain paperilla. Muuten Siemensiltä ostettua tekniikkaa on koeteltu käytännössä. Vastaavia vetureita on valmistettu 200 kappaletta ja niitä on ajossa eri puolilla Eurooppaa 180.

Lisää aiheesta:

VR hankki 300 miljoonalla vetureita, joita ei ole saanut käyttää matkustajaliikenteessä – nyt lupa saattaa olla heltiämässä VR tilaa uudet dieselveturit sveitsiläisyhtiöltä – tulevat tavaraliikenteeseenKasvusta tuli ongelma VR:lle: Junamatkailu niin suosittua, että raiteilla ruuhkaa ja liki kaikki kalusto käytössä – liikenne tökkii myös ikuisten ratatöiden ja nopeusrajoitusten takiaVR vastaa veturikohuun: Matkustajajuniin kelpaamattomat veturit 100-prosenttisesti käytössäIS: VR maksoi 300 miljoonaa vetureista, joita ei saakaan käyttää matkustajajunissa – "Räätälöity Suomen oloihin"Pakkasen, lumen ja tuulen luja liitto nujertaa urheimmankin junan
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 10:09
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisi vahvistaa MTV Uutisille: Sastamalassa isompi liikenneonnettomuus – "Loukkaantuneita on"

  • 09:29
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja huolestui: minne katosi yksi asukas?

  • 09:28
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt

  • 08:12
    Historia

    Tältä näytti muinainen suomalainen nuorukainen

  • 06:56
    Koulutus

    Uuteen ammattiin opiskelusta 2 400 euron kuukausipalkka? Saana kertoo, miten se on mahdollista aivan helposti