Mainos

Vitamiinipillereiden pimeä puoli

Brittilehti Daily Mail uutisoi monivitamiinipillereiden varjopuolista.

Laajassa tutkimuksessa on paljastunut, että säännöllisesti monivitamiinipillereitä napsivien keski-ikäisten ja sitä vanhempien naisten riski rintasyöpään on noin 20 prosentti korkeampi kuin muilla.

Tutkijoiden mielestä tuloksista ei voi vetää suoria johtopäätöksiä siitä, että monivitamiinipillerit aiheuttaisivat rintasyöpää. Asiaa pitäisi kuitenkin selvittää tarkemmin ja tutkijat ovat tuloksista huolissaan.

Monivitamiinivalmisteet ovat lisänneet rintakudoksen kasvua ja sitä kautta myös kasvaimen riskiä. Foolihappo, jota valmisteet sisältävät, on myös yksi mahdollinen riskinaiheuttaja.

Tutkimus tehtiin ruotsalaisessa Karoliinisessa instituutissa ja siihen osallistui 35 000 naista ikävuosien 49–83 väliltä. Naisia seurattiin tutkimusta varten kymmenen vuoden ajan ja tutkimuksessa suljettiin pois muun muassa perinnölliset tekijät ja esimerkiksi tupakoinnin vaikutukset.

Teksti: MTV3/Helmi

Kuva: Shutterstock

Lähde: Daily Mail

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.